MOOC-kurs

Fakultet for lærerutdanninger og språk ved HiØ tilbyr kurs innen digitalisering i skole og barnehage. Disse studiene er 100% nettbaserte og fleksible, dette vil si at du kan ta kursene i det tempoet du selv ønsker fra det stedet du ønsker. Du kan ta kursene på egen hånd, uten veiledning, eksamen og studiepoeng, eller du kan søke om opptak til emner, ta eksamen og få studiepoeng. Les mer om dette nedenfor. 

Studiepoeng:
0
Studiets varighet:
½ år
Studiestart:
Velges selv

MOOCene vi til tilbyr idag er knyttet til lærer-/barnehagelæreryrket og hvordan man driver nettundervisning. Disse er:

MOOC: Innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi (skole og utdanning)

Dette kurset er tilrettelagt for deg som har en pedagogisk utdanning rettet mot skolesektoren, eller har startet på en slik utdanning. Du får basiskunnskap som er relevant for din hverdag som lærer, og du vil sette deg inn i programvare som har direkte betydning for arbeidet ditt.

Åpen og fri versjon av MOOC: Innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi finner du her.

Ønsker du å ta eksamen i emnet og få studiepoeng, finner du mer informasjon her.  

MOOC: Pedagogisk bruk av IKT (skole og utdanning)

MOOC: Pedagogisk bruk av IKT er tilrettelagt for deg som har en pedagogisk utdanning primært rettet mot skolesektoren, eller har startet på en slik utdanning. I kurset vil du utforske hvordan du kan implementere og bruke IKT i din profesjon som lærer. Det kan være en fordel å ha kunnskaper tilsvarende MOOC: Innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi når du starter på emnet, men det er ingen forutsetning for deltakelse.

Åpen og fri versjon av MOOC: Pedagogisk bruk av IKT finner du her.

Ønsker du å ta eksamen i emnet og få studiepoeng, finner du mer informasjon her.  

MOOC: Nettpedagogikk og nettundervisning (skole og utdanning)

Dette kurset er for deg som vil lære å lage god nettbasert undervisning. Du blir presentert for den nyeste forskningen innen MOOC (Massive Open Online Course) og fleksible undervisningsformer. Du vil lære om læringsdesign, innholdsproduksjon og pedagogiske strategier for å drifte, støtte og revidere nettkurs og/eller nettbaserte undervisningsopplegg. Innholdet er i hovedsak rettet mot lærere i skolen og undervisere i høyere utdanning, men kan også være nyttig for personer som jobber med opplæring i arbeidslivet.

Åpen og fri versjon av MOOC: Nettpedagogikk og nettundervisning finner du her.

Ønsker du å ta eksamen i emnet og få studiepoeng, finner du mer informasjon her.  

MOOC: Profesjonsfaglig digital kompetanse (skole og utdanning)

På dette kurset vil du lære å bruke digitale lærings- og undervisningsstrategier satt inn i en didaktisk kontekst, og se hvordan du som lærer kan utnytte og integrere teknologi og digitalisering i læringsprosesser. Det vil bli lagt særlig fokus på det norske rammeverket for lærerens profesjonsfaglige kompetanse og LK20 (Læreplanverket).Du får både generell kompetanse i pfdk og mulighet til faglig fordypning. 

Åpen og fri versjon av MOOC: Profesjonsfaglig digital kompetanse finner du her.

Ønsker du å ta eksamen i emnet og få studiepoeng, finner du mer informasjon her.  

MOOC: Digitalisering av skolen og skoleutvikling

Dette kurset er for deg som ønsker å lære om hvordan digitaliseringen utfordrer skolen og skolelederrollen. Du vil lære om viktige begreper og perspektiver på digitalisering fra organisasjons- og ledelsesforskningen, og kunne anvende dem på praksis fra skolelederrollen. Det vil gi deg kompetanse til å gjøre helhetlige analyser av hvordan digitale teknologier utfordrer skolen som organisasjon. Kurset er rettet mot skoleledere, lærere som ønsker å jobbe som skoleledere og lærerstudenter.

Åpen og fri versjon av MOOC: Digitalisering av skolen og skoleutvikling finner du her.

Ønsker du å ta eksamen i emnet og få studiepoeng, finner du mer informasjon her.  

MOOC: Digitalisering, skoleutvikling og utdannings- og endringsledelse

I dette kurset lærer du hvordan du som leder kan legge til rette for digital skoleutvikling. Du blir kjent med viktige begreper og perspektiver innen endringsledelse og organisasjonsutvikling. Kurset rettet seg mot skoleledere og lærere som ønsker å jobbe som skoleledere, samt lærerstudenter.

Åpen og fri versjon av MOOC: Digitalisering, skoleutvikling og utdannings- og endringsledelse finner du her.

Ønsker du å ta eksamen i emnet og få studiepoeng, finner du mer informasjon her.  

MOOC: Digitale praksiser i barnehagen

I dette kurset lærer du hvordan den digitale utviklingen preger livet i barnehagen. De ansattes digitale kompetanse virker inn på måten vi leker, lærer, kommuniserer, underholder oss, finner informasjon og tilegner oss kunnskap.

Åpen og fri versjon av MOOC: Digitale praksiser i barnehagen finner du her.

MOOC: Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen

I dette kurset lærer du å utvikle planer for barnehagens aktivitet hvor det digitale har en naturlig plass. Først diskuteres hva profesjonsfaglig digital kompetanse er i barnehagen. Deretter jobbes det videre med profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til kunnskapsområdene: Barns utvikling, lek og læring, Natur, helse og bevegelse, Samfunn, religion, livssyn og etikk, Språk, tekst og matematikk, Kunst, kultur og kreativitet, Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid.

Åpen og fri versjon av MOOC: Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen finner du her.

Ønsker du å ta eksamen og få studiepoeng i noen av MOOCene?

Ønsker du å ta eksamen i noen av MOOCene, og få uttelling i form av studiepoeng, kan du melde deg opp til de respektive studiepoengsgivende enkeltemnene med MOOC-design på 15 studiepoeng, som er knyttet opp mot fire ulike studier, se under. Du søker opptak til enkeltemnene du vil ta eksamen i via vårt Opptak til asynkrone og fleksible nettemnerSøknadsperioden for de studiepoengsgivende emnene som går i høstsemesteret er 1. juni - 15. september. Informasjon om søknadsperioden for emnene som går i vårsemesteret vil komme.

Les mer om hvordan du tar emnene med studiepoeng her.

Hvis du allerede nå vet at du vil ta eksamen i begge emnene i et studium, kan du søke opptak til hele studiet innen søknadsfristen 1. mars, og på Restetorget fra starten av juni, dersom studiet legges ut der.

Overliggende studieprogrammer for de studiepoengsgivende nettemnene med MOOC-design

Digital kompetanse i barnehagen (30 studiepoeng):

  • Digitale praksiser i barnehagen (15 studiepoeng)
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen (15 studiepoeng)

Disse emnene tilbys som studiepoengsgivende emner studieåret 2024-2025 kun gjennom studiet Digital kompetanse i barnehagen - dømmekraft og medborgerskap (Kffb) (30 studiepoeng)

IKT for lærere (30 studiepoeng)

  • Innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi (15 studiepoeng)
  • Pedagogisk bruk av IKT (15 studiepoeng)

Teknologistøttet læring (30 studiepoeng):

  • Profesjonsfaglig digital kompetanse (15 studiepoeng)
  • Nettpedagogikk og nettundervisning (15 studiepoeng)

Digitalisering, utdannings- og endringsledelse i skoleutvikling (30 studiepoeng):

  • Digitalisering i skole og barnehagen (15 studiepoeng)
  • Digitalisering, skoleutvikling, utdannings- og endringsledelse (15 studiepoeng)

For nåværende studenter

Kontakt

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk