Profesjonsfaglig digital kompetanse (15 studiepoeng)

Profesjonsfaglig digital kompetanse (15 studiepoeng) er et emne for deg som vil utvikle din profesjonsfaglige digitale kompetanse (pfdk), inkludert kompetanse om kunstig intelligens i læring og undervisning.

Fakta om emnet

Innhold

Det å være digitalt kompetent lærer i skolen handler ikke «bare» om digital pedagogikk, men henger også nøye sammen med fagene du underviser i. I dette emnet legger vi opp til at du både utvikler generell kompetanse og får muligheter til faglig fordypning.

I emnet vil du lære å bruke digitale lærings- og undervisningsstrategier satt inn i en didaktisk kontekst, og se hvordan du som lærer kan utnytte og integrere teknologi og digitalisering i læringsprosesser. Det vil bli lagt særlig fokus på det norske rammeverket for lærerens profesjonsfaglige kompetanse (PfDK) og LK20 (Læreplanverket).

Emnebeskrivelsen er tilgjengelig her.

Organisering

Emnet har et MOOC-design (Massive Open Online Course). Dette innebærer blant annet at det er 100% nettbasert og svært fleksibelt. Dette er et nettstudium du kan gjennomføre hjemme, når du har tid og i ditt eget tempo. MOOC-designet gjør også at emnet fint kan kombineres med jobb eller øvrige studier.

Opptak

Profesjonsfaglig digital kompetanse (15 studiepoeng) kan tas frittstående eller som en del av studiet Teknologistøttet læring (30 studiepoeng).

For å få opptak til emnet må du fylle opptakskravet, som er det samme som for Teknologistøttet læring (30 studiepoeng).

Du søker deg inn på emnet via vårt enkeltemneopptaket til Asynkrone og fleksible nettemner. Når eksamen er bestått får du uttelling i form av 15 studiepoeng.

NB! Har du søkt deg inn på og fått opptak til det overliggende studiet Teknologistøttet læring (30 studiepoeng) studieåret 2024-2025, trenger du ikke å søke deg inn på dette emnet i tillegg.

Ikke studiepoengsgivende kurs

Emnet kan gjennomføres som kurs, uten studiepoeng. Informasjon om og lenke til en åpen og fri versjon av emnet finner du på denne siden (MOOC-kurs).

Publisert 17. apr. 2024 12:16 - Sist endret 22. mai 2024 10:02