Studieprogramansvarlig
Studieprogramansvarlig har overordnet ansvar for kvaliteten og kvalitetsarbeidet på studieprogrammet. Studieprogramansvarlig leder programutvalg og dermed arbeidet med utvikling av studieplaner, følger opp evalueringer på programmet og skriver studieprogramrapport. Rollen som studieprogramansvarlig kan innehas av instituttleder, undervisningsleder, programleder eller fagansvarlig. Studieprogramansvarlig på studier med integrert praksis har også et ansvar for utvikling og kvalitetssikring av praksis.
Fullstendig stillingsbeskrivelse for undervisningsleder.
Studieprogramrapport
Studieprogramansvarlig leverer en rapport til dekan på vertsfakultetet på høsten. Resultater fra både emnerapporter og studieprogramrapporter skal bidra til å sikre og utvikle studietilbudene på en systematisk måte. Rapporten følger fastlagt mal for innhold og form og bygger på emnerapporter, studieplanrevisjonsrapport og ulike evalueringer. Rapporten legges frem for programutvalget.
Studieprogramrapporten skal lastes opp i Sharepoint (i pdf-format).
Frist: 15. september hvert år
Her finner du malen for studieprogramrapporten og en veileder med mer informasjon om oppbygning og krav til rapporten:
Mal for studieprogramrapport (pdf).
Mal for studieprogramrapport (word).
Veiledning til mal for studieprogramrapport (pdf).
Indikatorverdiene til studieprogramrapporten skal hentes ut fra Tableau ved å følge denne veiledningen:
Slik henter du indikatorverdiene til studieprogramrapporten fra Tableau (pdf).
Programutvalg
Programutvalg er et rådgivende utvalg for studieprogramansvarlig og dekan i arbeidet med utvikling av kvaliteten i studieprogram og studentenes læringsmiljø. Alle gradsgivende studieprogram og praktisk-pedagogisk utdanning skal ha et programutvalg, og ett programutvalg kan tillegges ansvar for flere studieprogram.
Se mandat for programutvalg (gjelder ikke for ph.d.-programutvalg).
Evalueringer på studieprogramnivå
Studentevalueringer
Det gjennomføres flere evalueringer for å få studentenes tilbakemeldinger på studiekvaliteten ved studieprogrammet. Eksempler på slike evalueringer er Studiestartundersøkelsen, Studiebarometeret og Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT). Du kan lese mer om disse evalueringene her.
Underviserundersøkelsen
NOKUT gjennomfører en underviserundersøkelse for å kartlegge hvordan underviserne jobber med undervisning og læring, hva slags prioriteringer og avveininger de gjør og hvilke ressurser (faglige og andre) de har tilgjengelige. Resultatene fra denne vil være nyttig i arbeidet med å utvikle utdanningskvaliteten.
Her kan du lese mer om Underviserundersøkelsen.
NOKUTs underviserundersøkelse 2021 - Institusjonsrapport (pdf).
Periodisk programevaluering
I henhold til studiekvalitetsforskriften § 2-1 (2) skal institusjonene gjennomføre periodiske evalueringer av studietilbudene sine. Representanter fra arbeids- eller samfunnsliv, studenter og eksterne sakkyndige, som er relevante for studietilbudet, skal bidra i evalueringene. Dette gir et helhetlig, strategisk og eksternt perspektiv på utdanningskvaliteten i studieprogrammet.
Les mer om periodisk programevaluering.
Kvalitetsarbeid som kontinuerlig prosess
Kvalitetsarbeid er en kontinuerlig prosess som foregår både i de små og store kvalitetssløyfene, og som følger fasene i kvalitetssirkelen.
På studieprogramnivå hentes det inn kunnskap om studiekvaliteten fra emnerapporter, ulike evalueringer og tilbakemeldinger fra studenter, ansatte og relevant arbeids- og næringsliv. Dette danner grunnlag for analyse og vurdering. Det som fungerer bra, bør videreføres, mens utfordringer som blir avdekket, bør medføre tiltak for å øke studiekvaliteten. Det utarbeides handlingsplaner for arbeidet med utdanningskvalitet som gjennomføres og følges opp med evaluering i neste runde i kvalitetssirkelen. På denne måten blir det sammenheng og kontinuitet i kvalitetsarbeidet på studieprogramnivå.
Malen for studieprogramrapporten er bygd opp slik at kvalitetsarbeidet skal følge fasene i kvalitetsarbeidet vist i kvalitetssirkelen, og være en kontinuerlig prosess for sikring og utvikling av kvalitet. Mer informasjon om oppbygning av malen finnes i veilederen som ligger under "Studieprogramrapport".
Enkelte studieprogram / deler av utdanningene har behov for tilpassede ordninger. Dette kan du lese mer om via lenkene under: