Digital dømmekraft i skolen: en umulig oppgave?

Seksjon for pedagogisk utvikling og læring inviterer til nok en episode "Pausepraten: live!" - fra 'Øverste hylle' (biblioteket/Remmen). Et live-podkast arrangement (som også streames). Sesong 3/episode 2.

For å kunne ferdes trygt på nett og i digitale medier må barn og unge utøve digital dømmekraft. Digital dømmekraft innebærer å vurdere kritisk både etiske og juridiske aspekter slik at vi kan ta valg som er gode både for oss selv og for samfunnet. Denne kritiske vurderingen blir vanskeligere jo mer avanserte de digitale verktøyene vi tilbys blir. Nå øker bruk av kunstig intelligens i søkemotorer som Google, tekstboter som ChatGPT, men også på sosiale plattformer som Snapchat og TikTok. Hva gjør det med muligheten til å utøve digital dømmekraft, og hvordan kan læring gjennom simulering hjelpe barn og unge?

Håkon (Seksjon for pedagogisk utvikling og læring) tar diskusjonen med Leonora Onarheim Bergsjø (Institutt for real-, praktisk-estetiske, samfunns- og religionsfag).

Lenke til: Pausepraten: live!

Lenke til: Seksjon for pedagogisk utvikling og læring

Livestream:

 

Publisert 20. juni 2023 15:00 - Sist endret 11. des. 2023 13:16