Livslang læring, læringsopplevelser, læringsveier, samarbeidslæring, studentaktiv læring og læringsutbytter ... Det kan virke som om alt vi snakker om i høyere utdanning og i skolen er læring. Nye idealer har i kjølvannet vokst frem. Underviseren går fra å være en ‘sage on the stage’ til en ‘guide on the side’ – konkretisert i diktumet: «Jeg er ikke en underviser, jeg er en fasilitator for læring».
Som pedagogen Gert Biesta (2005, 2021) minner oss på har ikke læringsbegrepet alltid vært det mest sentrale i utdanningssammenheng. Det til dels ensidige fokuset er et resultat av en ønsket utdanningspolitisk endring. Som det står i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) – fremover handler utdanning om å «dreie oppmerksomheten fra undervisning til læring – fra innsatsfaktorer til læringsutbytte» (Kunnskapsdepartementet 2011, 9).
Noe må ha gått tapt i denne oversettelsen fra et utdanning- og undervisningsspråk, til et læringsspråk. Med utgangspunkt i Biesta sine kritiske analyser undersøker Håkon i samtale med Marianne Hagelia (Institutt for pedagogikk, IKT og læring) endringer i underviser- og lærerrollen, og hva vi har mistet på veien.
Som alltid fortsetter vi samtalen med de som fysisk tilstede på biblioteket etter at opptaket er stoppet.
Biesta, G. 2021. Undervisningens gjenoppdagelse. Cappelen Damm Akademisk/Oslo.
Biesta, G. 2005. "Against learning: Reclaiming a language for education in an age of learning." Nordisk Pedagogik, Vol. 25, s.54-66.
Lenke til: Seksjon for pedagogisk utvikling og læring
Livestream: