Learning to know by doing – å faktisk ta i bruk handlingsrommet i LK20

Seksjon for pedagogisk utvikling og læring inviterer til nok en episode "Pausepraten: live!" - fra 'Øverste hylle' (biblioteket/Remmen). Et live-podkast arrangement (som også streames). Sesong 3/episode 1.

Skolen skal ruste barn og unge til å ta en aktiv del i samfunnet med innsikt i sine egne muligheter til å påvirke miljøet rundt seg. Et viktig kritisk perspektiv i pedagogikk (Dewey, 1916) er nettopp at undervisningen måtte legge til rette for å elevens mulighet til å utforske og lære gjennom å samarbeide, begrunne og kritisk kunne vurdere sine valg. Elevene skal ta eierskap til egen læring ved stille seg spørsmål om hva de har lært, hvordan de lærte det og om de ville ha fått en annen innsikt om de hadde valgt en annen innfallsvinkel. Dette krever både fagkunnskap og relasjonell kompetanse hos læreren – og det krever at lærerutdanningen modellerer den adferden for fremtidens lærere. Hvordan kan vi bidra til å utvikle en bærekraftig lærerrolle ved å fremme refleksivitet knyttet til både lærerrollen og planlegging av undervisning som benytter seg av handlingsrommet i LK20?

Med Heidi Stenbock-Haakestad (Institutt for pedagogikk, IKT og læring) i samtale med Håkon (Seksjon for pedagogisk utvikling og læring).

Lenke til: Pausepraten: live!

Lenke til: Seksjon for pedagogisk utvikling og læring 

Livestream:

 

Publisert 20. juni 2023 15:00 - Sist endret 11. des. 2023 13:16