Emneord:
Studieverksted,
Endnote,
Akademisk skriving,
Fredrikstad,
Referanseverktøy,
Undervisning,
Leganto,
Zotero
Publikasjoner
-
Boger, Torunn Skofsrud; Dybvik, Hanne; Eng, Anne-Lise & Norheim, Else Helene
(2016).
An assessment of library instruction: its influence on search behaviour of first- and third-year students.
Journal of Information Literacy.
ISSN 1750-5968.
10(2),
s. 64–77.
doi:
10.11645/10.2.2135.
Fulltekst i vitenarkiv
-
Boger, Torunn Skofsrud; Dybvik, Hanne; Eng, Anne-Lise & Norheim, Else Helene
(2015).
The impact of library information literacy classes on first year students’ searching behaviour.
Journal of Information Literacy.
ISSN 1750-5968.
9(1),
s. 34–46.
doi:
10.11645/9.1.1979.
Se alle arbeider i Cristin
-
Eng, Anne-Lise & Løkkeberg, Stine Eileen Torp
(2023).
Academic writing at Østfold University College.
-
Pedersen, Tor Henning Valnes; Eng, Anne-Lise & Choi-Natvik, Miriam Emilie
(2019).
Akademisk skrivestøtte – fysisk og digital:
Skrivekurs på podcast (Beste praksis).
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
11. Fra kaos til struktur – slik bygger du opp en akademisk oppgave.
Vis sammendrag
I denne podkasten snakker vi om hvordan du kan strukturere oppgaven din, sånn at den får god flyt og en logisk sammenheng. Matematikkprofessor Jo Røislien er begeistret for den såkalte IMRaD-strukturen. Kjenner du til den?
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
10. Slik får du bedre språk i oppgaven.
Vis sammendrag
Hva er egentlig godt språk, og hvordan får du til å skrive godt i en akademisk oppgave? Må akademisk språk være tungt og vanskelig? I denne podkasten gir professor Jo Røislien råd om hvordan språket kan være med på å gjøre oppgaven bedre.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetetsbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
9. Slik unngår du plagiering.
Vis sammendrag
Mange studenter blir tatt i plagiat uten at de har ment å plagiere. Hvis du plagierer, kan du risikere at eksamensresultatet ditt blir slettet og at du i verste fall blir utestengt fra studiene. Førsteamanuensis Stine Eileen Torp Løkkeberg ved Høgskolen i Østfold og universitetsbibliotekar Terje Blåsternes ved Universitetet i Stavanger forklarer hvordan du kan unngå fellene og bli flink til å sitere og referere rett.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket ved UiS. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
8. Er det lov å skrive “jeg”?
Vis sammendrag
Vi hører ofte at det ikke er lov å bruke ordet “jeg” i studentoppgaver og andre akademiske tekster. Men er det sånn? Matematikkprofessor Jo Røislien og Førsteamanuensis og litteraturviter Ingrid Nielsen reflekterer, diskuterer og gir råd om hvordan studentene kan bruke dette ordet i sine egne tekster.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
7. Slik blir det lettere å skrive oppgave – skriveprosessen.
Vis sammendrag
Av og til kan det føles helt umulig å komme i gang med å skrive, eller det kan stoppe opp underveis, du kan få det vi kaller skrivesperre. I denne podkasten får du råd om hvordan du kan legge opp skrivearbeidet ditt sånn at du får en god flyt og greit kommer videre i arbeidet. Du får vite litt om de ulike fasene i skriveprosessen, om planlegging, produksjon av tekst og revidering av tekst. I studio er førsteamanuensis Stine Eileen Torp Løkkeberg fra Høgskolen i Østfold og Universitetslektor og spesialpedagog Miriam Emilie Choi-Natvik fra Universitetet i Stavanger.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
6. Les noe gøy for å lære!
Vis sammendrag
Se en film, les ei god bok, se en video på youtube – det er mange måter å lære seg fag på. Professor Jo Røislien mener pensum bare er én måte å skaffe seg kunnskap på. Ofte kan det være like nyttig å lese noe annet, se en film – eller høre en podkast. Vi gir deg tipsene til hvordan du kan lære fag på andre måter enn bare ved å sitte på lesesalen.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
5. Slik leser du mer effektivt.
Vis sammendrag
Mange opplever at de sitter i timevis og leser, men husker ingenting etterpå. Når du studerer, må du lese på en annen måte enn hvis du leser en roman, fordi du skal bruke det du leser på eksamen og i oppgaver. Førsteamanuensis Stine Eileen Torp Løkkeberg ved Høgskolen i Østfold og Universitetslektor og spesialpedagog Miriam Emilie Choi-Natvik ved Universitetet i Stavanger gir deg gode råd om hvordan du kan lese effektivt, slik at du lærer det du leser og kan bruke det i oppgavene dine.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetesbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
4. Derfor skal du ta pauser.
Vis sammendrag
Hvis vi skal klare å lære noe, trenger vi å ta pauser. Førstelektor Lars Rune Halvorsen ved Høgskolen i Østfold gir råd om hvordan du kan bruke pauser for å lære mer.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
3. Hvordan skal jeg rekke alt? Tidsplanlegging er løsningen.
Vis sammendrag
I denne podkasten får du råd om hvordan du kan legge opp hverdagen din slik at du rekker alt du skal få gjort i studiene dine av lesing, forelesninger og skriveoppgaver. I tillegg skal det jo helst bli litt tid igjen til venner og fritidsinteresser. Førstelektor Lars Rune Halvorsen ved Høgskolen i Østfold har regnet på hvor mye tid det egentlig tar å studere.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
2. Akademiske ord og begreper for dummies.
Vis sammendrag
Hvorfor heter det kollokvie i stedet for gruppearbeid og kompendium i stedet for kopier? Og hva gjør du når du samler inn kvalitativ empiri? Mange ord og uttrykk på universiteter og høgskoler kan virke fullstendig uforståelige. Er det nødvendig med alle disse vanskelige ordene, eller er det bare pynt?
Programleder Ingeborg Marie Jensen ved Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger stiller disse og mange flere spørsmål til prorektor ved UiS, Dag Husebø. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
1. Hjelp, jeg er blitt student!
Vis sammendrag
Denne podkasten handler om studentrollen og det å være ny student. Hva kan du gjøre for å lykkes? Spesialbibliotekar Tor Henning Valnes Pedersen ved Nord Universitet forteller om flauser han gjorde som ny student, og gir råd om hva du kan gjøre for å komme raskt inn i den nye rollen som student. Prorektor Dag Husebø ved Universitetet i Stavanger mener en viktig del av oppskriften er å oppholde seg mest mulig på campus og ta del i aktivitetene som foregår der.
Programleder: Ingeborg Marie Jensen, koordinator for Studieverkstedet, Universitetsbiblioteket i Stavanger.
Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
Jensen, Ingeborg Marie; Choi-Natvik, Miriam Emilie; Eng, Anne-Lise; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Halvorsen, Lars Rune & Valan, Ingunn
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
Podkasten om akademisk skriving.
Vis sammendrag
Bli en bedre student mens du jogger, vasker huset eller sitter på bussen. I denne podkasten får du gode råd om lesing, skriving og det å være student: Hvordan kommer jeg i gang med å skrive? Hvordan skal jeg bygge opp oppgaven min? Hvordan skal jeg unngå plagiat? Er det lov å skrive “jeg”? Hvordan skal jeg rekke alt? Vi gir noen svar og bidrar med noen gode råd, men mest av alt ønsker vi at våre resonnementer og refleksjoner skal bidra til videre samtaler og diskusjoner om temaene, og at du som lytter er blitt litt bedre i stand til å ta gode valg i skrivearbeidet ditt.
Podkasten om akademisk skriving er et samarbeid mellom bibliotekene ved Universitetet i Stavanger, Høgskolen i Østfold og Nord Universitet. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.
-
-
Boger, Torunn Skofsrud; Dybvik, Hanne; Eng, Anne-Lise & Norheim, Else Helene
(2016).
Assessment of library instruction’s influence on students’ search behaviour.
Vis sammendrag
Introduction; We have conducted two studies at Oestfold University College. The aim was to explore and assess how the students from nursing and teacher education faculties describe the influence of the library instruction courses of information literacy (IL) on their studies. Method; The two qualitative studies were performed by interviewing and observing the students about their skills in information retrieval. We started by interviewing and observing a group of nineteen first year students. Nine students had attended the IL instruction, ten students had not. Two years later we did a follow-up study within the same group of students to see if their search behaviour had changed. This time we interviewed and observed twelve third year students. Results; In our first study, we compared the results of the students who had attended the library instruction to those who had not. The IL instruction did not have the expected impact on our students’ search behaviour, as there were only slight differences between the two groups of students. In the second study, we compared students who had attended regular library instruction each year throughout their studies to those who had attended none or only one IL class. We found that the two groups differed more than in the first study. The students who had attended IL instruction regularly showed a better understanding of their search behaviour, recognized more databases, and talked less of Google than academic sources of information. The results of the study reflect certain differences between nursing and teaching studies regarding the implementation of IL and academic requirements. Conclusion; Our results show that the library’s continuous and "just-in-time” IL instruction contributes to improve the students’ search behaviour. In addition, the collaboration with academic staff and the academic requirements in the studies seem to influence the students’ use of academic databases.
-
Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Eng, Anne-Lise & Lars Rune, Halvorsen
(2016).
Erfaringer med systematisk utvikling av akademiske skrivekurs.
-
Løkkeberg, Stine Eileen Torp & Eng, Anne-Lise
(2016).
E-læringskurs i akademisk skriving og utvikling av en pedagogisk modell for akademisk skriving.
-
Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Eng, Anne-Lise & Halvorsen, Lars Rune
(2016).
Akademisk skriving som en gave
http://khrono.no/debatt/akademisk-skriving-som-en-gave.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Eng, Anne-Lise; Boger, Torunn Skofsrud; Norheim, Else Helene & Dybvik, Hanne
(2015).
Library Instruction's Influence on Students' Search Behaviour and Academic Development.
-
-
Skårung, Siri Anne Pihlstrøm & Eng, Anne-Lise
(2012).
Inspirasjon fra Nederland.
Bibliotekforum.
ISSN 0806-4725.
37(8),
s. 34–36.
-
Boger, Torunn Skofsrud & Eng, Anne-Lise
(2010).
Student perspective on plagiarism.
-
-
Løkkeberg, Stine Torp & Eng, Anne-Lise
(2009).
Fusk og plagiering i høyere utdanning - Studenters erfaringer.
-
Boger, Torunn Skofsrud; Eng, Anne-Lise; Fugletveit, Ragnhild & Løkkeberg, Stine Torp
(2010).
Hvilke erfaringer og holdninger har studenter i høyere utdanning til fusk og plagiering?
Høgskolen i Østfold.
ISSN 9788278253137.
Se alle arbeider i Cristin
Publisert 12. juni 2018 16:31
- Sist endret 20. mars 2024 12:46