Bio
Ingvild Holm har vært ansatt som professor i performance, skuespill og scenografi ved Akademi for scenekunst (NTA), Høgskolen i Østfold siden 2020.
Hun har fullført 3-årig nasjonalt Stipendiatprogram for kunstnerisk utviklingsarbeid (likeverdig med en doktorgrad) 2015–2020, og er en utøvende teater- og performance kunstner. I perioden 2019–2022 mottok hun Statens arbeidsstipend for kunstnere. Holm jobber med tverrkunstneriske praksiser innenfor teater og billedkunst der hun står for idé, tekst, utvikling og framføring. Doktorgradsprosjektet «Scenomaten» (PKU/HiØ 2015–2020) var en institusjonskritisk undersøkelse av hva sted og kontekst gjør med form og innhold i en serie arbeider med selve stedet i hovedrollen. Holms kunstneriske utviklingsarbeid dreier rundt objektorientert performance art, performativ scenografi, tekst som objekt, objekt-dramaturgi, ontologi, stedsspesifisitet, prekaritet og gjenbruk.
Holm har de siste årene vært involvert i flere eksternt finansierte og internasjonale kunstneriske utviklingsprosjekter, deriblant “Resite Venice” finansiert av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid (PKU/ Diku), og Venice Research Pavilion (2017) og “Blind Spot”, finansiert av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid (PKU/ Diku), Akademi for scenekunst, HiØ, HZT/ UDK Berlin, BIT Teatergarasjen, Bergen Electronic Arts Centre (BEK), Tranzit Foundation Bucharest Romania, Canada Council for the Arts, og Conseil des Arts et des Lettres Quebec (2016–2017). I tillegg har Holm en lang og omfattende erfaring med ledelse, utvikling og deltagelse i forestillinger og utstillinger nasjonalt og internasjonalt. Hun var medlem av scenekunstkollektivet Baktruppen fra 1987–2011. Holm har deltatt i sakkyndig komité for vurdering av stipendiatsøknader til Kunsthøgskolen i Oslo (KhiO), sittet i bedømmelseskomité for ph.d.-kandidat ved KhiO og Norges musikkhøgskole, har siden 2015 utviklet og ledet kurs og workshops, samt hatt undervisning og veiledning av studenter på bachelor- og masternivå.
Background
Ingvild Holm works in the expanded fields of theatre and visual art, with all parts of production, from concept, making and performing. She has participated in numerous norwegian and international collaborations in addition to individual works within performance, writing, film, exhibitions, scenography, curating, workshops & artistic research.
- Born 1965 in Norway
- Lives and works in Oslo
- Artists Working Grant, Arts Council Norway 2020–23, 2011 & 2005.
- PhD in the Norwegian Artistic Research Program (NARP) with Space Automatism, a series of object oriented site specific works on what place and context do to form and content, with place itself as the protagonist, from 2015–20.
- Member of Artist Collective Baktruppen from 1987–2011.
All works
- Website Ingvild Holm
- Website Baktruppen
Positions held
- Professor in Performing Arts within scenography, acting and performance, Norwegian Theatre Academy (NTA) ved Høgskolen i Østfold (50% with 20% research).
- Research leader at Academy of Theatre, Oslo National Academy of the Arts (short term 20%).
Workshops and courses
- Picture the picture (MA Performance), Twins of reality (BA Scenography/ Acting), Everyday fiction (BA Acting), Scenography comedy (BA Scenography), Blind mimetic (MA Performance/ Scenography), Spiral lectures, Low status material & re-use (BA Acting/ Scenography), at NTA, Fredrikstad (2016 – 2022)
- It doesn’t workshop. With Baktruppen at Dartington College of Arts, Totnes, UK and Norwegian Theatre Academy (NTA), Fredrikstad (2007)
Committees, boards and mentoring
- Member of the expert committee for PhD applications (2021 & 2022), opponent for Artistic researcher Signe Becker (2022), assessment committee for Lisa Lie (2022–23), at Academy of Theatre, Oslo National Academy of the Arts.
- Member of the assessment committee for Josh Spear, Norwegian Academy of Music (2021–22).
- Mentoring three MA students in performance. Tutoring independent productions at BA-level, as well as individual students, at NTA, from 2017 and forward.
- Vara member in board of Norwegian Artistic Research Program (NARP) from 2022.
- Vara member in the election board, Norsk Skuespillerforbund (NSF) from 2019.
Research collaboration
- Material Strategies. Two years research led by Camilla Eeg Tverbakk. NTA/ Østfold University College and Concordia University in Canada (2019).
- Blind Spot. Staring down the void. Two years research-based project with Karen Kipphoff (No/De), Marcio Carvalho (De), Farid Fairuz (Ro), Trond Lossius (No) and Carole Nadeau (Ca). Financed by Norwegian Artistic Research Program and Norwegian Theatre Academy (Østfold University College), HZT/ UDK Berlin, BIT Teatergarasjen, Bergen Electronic Arts Centre (BEK), Tranzit Foundation Bucharest Romania, Canada Council for the Arts, and Conseil des Arts et des Lettres Quebec. Performed at NTA, Fredrikstad, and BIT METEOR, Bergen (2017).
- ReSite Venice. Org.: Norwegian Artistic Research Program (NARP) and Venice Research Pavilion. Curated by Ellen Røed og Serge von Arx. With Lisa Torell, Edvine Larssen, Brynjar Bandlien, Cecilie Semec and Bjørnar Habbestad (2017)