Didaktikk i matematikk, naturfag og teknologi (DiMaNaTe)

Forskningsgruppen har 15 medlemmer fra fagmiljøene i matematikk, pedagogikk og IT-miljøet ved Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi.  Vi har medlemmer med kompetanse i programmering og didaktisk bruk av IKT-ressurser i realfagene, innen matematikk og språk (inkludert språklig mangfold), og knyttet til demokrati og realfag (bl.a. kritisk matematikkdidaktikk). 

 

Foto: Toril Eskeland Rangnes

Forskningsgruppen er en av flere forskningsgrupper i HiØ sin satsing Det digitale samfunn [DigiEd].   For tiden arbeider vi med å utvikle et prosjekt knyttet til kulturell relevant undervisning innen programmering i matematikk. Prosjektet er ledet av Odd Tore Kaufmann. Det planlegges samarbeid med skoler i Østfold. Det er svært aktuelt å skrive masteroppgaver knyttet til dette prosjektet.

Hva kan deltakelse i forskningsgruppen bety?

Forskningsgruppen kan arrangere seminar med inviterte forelesere eller interne forskere der det kan bli aktuelt å invitere masterstudenter. Det kan også bli aktuelt at grupper av masterstudenter deler sine arbeider på seminar i forskergruppens regi.

Temaer eller eksempler på problemstillinger

Aktuelle tema for masteroppgaver som vi i forskergruppen kan bidra med veiledning på:

Kulturrelevant matematikkundervisning med bruk av programmering og KI

Programmering i matematikkfaget, algoritmisk tenkning.

Matematisk modellering og demokrati og medborgerskap.

Problemløsning, rike oppgaver o.l.

Analyse av læreverk/IKT-ressurser.

Matematikklæring/undervisning og språklig mangfold.

Matematikksamtaler

Begynneropplæring i matematikk m.m.

Tenkende klasserom

Forskningsmetode og datainnsamling

Aktuelle forskningsmetoder og datainnsamling er: Dokumentanalyse (lærebøker, styringsdokument), intervju (elever, lærere), observasjon, deltakende observasjon med utprøving i praksis sammen med lærer, litteratur-gjennomgang.

Aktuelle fag

Forskningsgruppen retter seg særlig mot studenter som skal skrive masteroppgave i matematikk.

Masteroppgaver kan også være tverrfaglige, som for eksempel tema i skjæringspunktet mellom matematikk og andre fag. Ett eksempel kan være tilpasset opplæring i matematikkfaget. I masteroppgaver i matematikk, må hovedfokuset i tverrfaglige oppgaver forankres i matematikkdidaktikk.

Hvor mange studentoppgaver er det aktuelt å koble til forskningsprosjektet

Vi har ikke satt tak. Studenter som skal skrive masteroppgave i matematikk er velkomne.

Kontaktperson-/er og evt. link til nettsted for prosjektet.

Toril Eskeland Rangnes - toril.e.rangnes@hiof.no

Du kan lese mer om forskningsgruppen vår her: https://www.hiof.no/lusp/res/forskning/grupper/dimanate/index.html

Publisert 28. feb. 2023 14:19 - Sist endret 7. mars 2024 10:21