Toril Eskeland Rangnes

English version of this page Institutt for real-, praktisk-estetiske, samfunns- og religionsfag
English version of this page Stilling
Dosent
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
-

Faglige interesser

  • Programmering i matematikkfaget
  • Analyser av matematikksamtaler
  • Praksisnær matematikklæring
  • Argumentasjon i og med matematikk
  • Bakhtin´s dialogisme
  • Matematikklasserom med språklig mangfold
  • Modellering på barnetrinnet
  • Demokratisk danning i matematikkundervisning

Undervisning

Bakgrunn

Utdanning:

  • Ph.D. i matematikkdidaktikk ved UiA
  • Veiledningspedagogikk (30 stp) og veiledningskurs for phd.veiledere.
  • Hovedfag i matematikkdidaktikk ved HiA (can.scient)
  • 30 stp. i matematikk UiB
  • 20 vekttall i matematikk fra HiB (årsstudium)
  • Lærerutdanning med spes. ped. fra HiA.

Tidligere yrkeserfaring:

  • Førsteamanuensis ved HiB/HVL
  • Høgskolelektor/førstelektor NLA
  • Lærer/adjunkt i Sund kommune
  • Ellers erfaring som redaktør og redaksjonsmedlem i bøker og tidsskriftet Tangenten, et tidsskrift for matematikklærere.

 

Emneord: Det digitale samfunn, DigiEd

Publikasjoner

  • Jemai, Khaled Ben Latief & Rangnes, Toril Eskeland (2024). Identifying tensions when teachers in upper secondary introduce programming in mathematics. Quaderni di Ricerca in Didattica. ISSN 1592-5137. s. 401–410.
  • Meaney, Tamsin Jillian & Rangnes, Toril Eskeland (2024). Introducing the role of being an advocate in mathematics teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education. ISSN 1386-4416. doi: 10.1007/s10857-024-09629-3.
  • Tvedt, Eva Elise; Meaney, Tamsin Jillian; Rangnes, Toril Eskeland & Lange, Troels (2024). "Shall we bullshit people?" Truth, lies and bullshit in argumentation that uses mathematics. For the Learning of Mathematics. ISSN 0228-0671. 44(1), s. 42–47.
  • Meaney, Tamsin Jillian & Rangnes, Toril Eskeland (2024). Possibilities for learning about mathematical argumentations using the language resources of multilingual preservice teachers. I Baschek, Eileen; Fetzer, Marei; Klose, Rebecca; Schreiber, Christof & Söbbeke, Elke (Red.), Sprachlich-kulturelle Ressourcen im Mathematikunterricht der Primarstufe. WTM Verlag. ISSN 978-3-95987-285-0. s. 85–105. doi: https:/doi.org/10.37626/GA9783959872867.0.05.
  • Meaney, Tamsin Jillian & Rangnes, Toril Eskeland (2023). Evaluating Minecraft as a mathematical language resource . I Schüler-Meyer, Alexander; Ingram, Jenni & Erath, Kirstin (Red.), Proceedings of the Twelfth ERME Topic Conference on Language in the Mathematics Classroom.. European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 978-1-5262-0952-8. s. 54–61.
  • Meaney, Tamsin Jillian & Rangnes, Toril Eskeland (2022). Using digital tools in language diverse mathematics classrooms. I Hodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Feretti, Federica & Ferretti, Federica (Red.), Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 979-1-22-102537-8. s. 1–8.
  • Kacerja, Suela; Herheim, Rune; Lilland, Inger Elin & Rangnes, Toril Eskeland (2022). Prescriptive modelling- mathematics teachers' discussions of the BMI. I Hodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Feretti, Federica & Ferretti, Federica (Red.), Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 979-1-22-102537-8. s. 1–8.

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

  • Rangnes, Toril Eskeland; Jemai, Khaled Ben Latief & Maugesten, Marianne (2023). Lærerstudenters refleksjoner og posisjonering i arbeid med programmering .
  • Jemai, Khaled Ben Latief & Rangnes, Toril Eskeland (2023). Identifying tensions when teachers in upper secondary intro-duce programming in mathematics.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 22. apr. 2021 08:19 - Sist endret 11. sep. 2023 14:59