Maja Michelsen

English version of this page Institutt for språk, litteratur og kultur
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
F1-018

Faglige interesser

  • Literacy
  • Skriveopplæring og skriveutvikling
  • Multimodalitet
  • Barns tekstkompetanse på fritiden
  • Sosialsemiotikk og diskursanalyse 

Undervisning

  • NOR401: Lesing, skriving og munnlegheit (Master i norsk i skolen)
  • NOR104: Litteraturhistorie og -formidling på tvers av medier (MAGLU 1-7)
  • NOR102: Grammatikk, skriveopplæring og elevtekster (MAGLU 5-10)

Bakgrunn

  • Mastergrad i nordisk språkvitenskap, UiO (2005) 
  • Doktorgrad i tekstvitenskap/medier og kommunikasjon, UiO (2016) 
  • Ansatt ved Høgskolen i Østfold, avd. for lærerutdanning siden 2006 

Priser

Vinner av Forskerduellen (2012) 

Prosjekter

  • Å kle seg ut i tekst - Barns tekstproduksjon på Snapchat
  • Aktiv eller passiv klikking? Bruk av studentresponssystemer i høyere utdanning 

Publikasjoner

  • Michelsen, Maja (2020). Barns tekstproduksjon på Snapchat: Multimodale svar på kommunikative forventninger og fiksjonalisering av det hverdagslige . Nordic Journal of Literacy Research. ISSN 2464-1596. 6(3), s. 115–135. doi: 10.23865/njlr.v6.2059. Fulltekst i vitenarkiv
  • Juuhl, Gudrun Kløve & Michelsen, Maja (2020). Forsking på barn og ungdoms tekstar og tekstpraksisar på fritida, med eit nordisk fokus. Nordic Journal of Literacy Research. ISSN 2464-1596. 6(3), s. 4–26. doi: 10.23865/njlr.v6.2093. Fulltekst i vitenarkiv
  • Michelsen, Maja (2016). Mønsterarket som læringsobjekt. Hva lærer et barn av å fylle ut en side i en fargeleggingsbok? Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. s. 3–14. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2016-01-02.
  • Michelsen, Maja (2010). "Her er det veldig mye informasjon" Modelleserkonstruksjoner på www.bokklubbene.no. Sakprosa. ISSN 1502-6000. 2(1).

Se alle arbeider i Cristin

  • Michelsen, Maja (2021). Barns fritidstekstar. Uformell lesing og skriving - relevans for skolen . Det Norske Samlaget. ISBN 978-82-340-0332-5. 176 s.

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:22 - Sist endret 5. nov. 2022 07:58