Academic interests
- Literacy
- Writing didactics and writing development
- Multimodality
- Children´s literacy, Internet and social media
- Social semiotics and discours analysis
Courses taught
- Reading, writing and oracy, part of Master in Norwegian Language Education (120 ECTS)
- History and dissemination of literature across media, part of Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7 (300 ECTS)
- Grammar, writing and assessing pupils' texts (1-7), part of Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10 (300 ECTS)
Background
- Master's degree in nordich linguistics, Oslo University (2005)
- PhD in linguistics/media and communication, Oslo University (2016)
- Assistant professor and associate professor at Faculty of Education at Østfold University College, since 2006
Awards
- Winner of Forskerduellen 2012, a competition in research presentation in Østfold
Publications
-
Michelsen, Maja
(2020).
Barns tekstproduksjon på Snapchat: Multimodale svar på kommunikative forventninger og fiksjonalisering av det hverdagslige .
Nordic Journal of Literacy Research.
ISSN 2464-1596.
6(3),
p. 115–135.
doi:
10.23865/njlr.v6.2059.
Full text in Research Archive
Show summary
Artikkelen tar for seg barns tekstproduksjon på Snapchat. Tekstmaterialet som ligger til grunn, er sekstisju snapper produsert av barn i alderen 9–15 år. Formålet er å undersøke hva som gjør at barna finner det meningsfullt å skape tekster i Snapchat-mediet. Et sentralt funn er at barna finner det å sette sammen ulike semiotiske ressurser meningsfullt i seg selv. Dette er likevel ikke motivasjonsfaktor alene. Motivasjonsfaktoren i verktøyet må ses i sammenheng med hva barna bruker verktøyet til. For det første er verktøyet egnet til å skape tekster som kan realisere mange ulike typer kommunikative formål, slik som å dokumentere hverdagshendelser, å gjøre avtaler, å sende hilsener, å fortelle fortellinger, å leke og å selvkommunisere. For det andre gir verktøyet barna mulighet til å fiksjonalisere de hverdagslige situasjonene de deltar i.
-
-
Michelsen, Maja
(2016).
Mønsterarket som læringsobjekt. Hva lærer et barn av å fylle ut en side i en fargeleggingsbok?
Norsk pedagogisk tidsskrift.
ISSN 0029-2052.
p. 3–14.
doi:
10.18261/issn.1504-2987-2016-01-02.
Show summary
Utgangspunktet for artikkelen er å undersøke hvordan et barn gir en side i en fargeleggingsbok innhold. Det å studere denne formen for tegning gir innsikt i hvordan barnet tilegner seg visuelle tekstnormer, og hvordan det lærer å svare på bestemte måter i møte med utfyllingsoppgaver. Utfyllingen av papirsiden er en hybrid læringsform på to ulike måter: Aktiviteten kan forstås som et møte mellom barnets unike læringsprosess på den ene siden og mønsterarkets strenge føringer på den andre. Barnet kan også hente tegnressurser fra ulike tekstkulturer når det fullfører papirsiden, noe som gjør at det ferdige produktet også får hybrid karakter.
-
Michelsen, Maja
(2010).
"Her er det veldig mye informasjon" Modelleserkonstruksjoner på www.bokklubbene.no.
Sakprosa.
ISSN 1502-6000.
2(1).
Show summary
Denne artikkelen tar utgangspunkt i forfatterens masteravhandling, og tar for seg internettsidene til De norske Bokklubbene www.bokklubbene.no. Problemstillingen er hvordan web-redaksjonen kommuniserer med sine tekstmottakere ved at det på nettsidene er konstruert ulike grupper av modellesere. Det konkrete analysematerialet i selve masteravhandlingen er nettstedets hovedside samt tre utvalgte leseveier. I denne artikkelen presenteres utdrag fra analysen og én av modelleserkategoriene "Den ikke fullt ut kulturkompetente modelleseren". Analysen viser blant annet hvordan denne modelleseren konstrueres og presenteres av ulike avsenderstemmer på ulike nivåer i hyperteksten. Rollene for modelleseren skapes ved at modelleseren tiltales, omtales og tillates å handle på bestemte måter. Kommunikasjonen mellom web-redaksjonen og tekstmottakerne er altså styrt av visse premisser, noe som fører til at den empiriske leserens valgmuligheter begrenses
View all works in Cristin
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Brynildsen, Stine Malin & Michelsen, Maja
(2020).
PO Enquist-spesial.
[Internet].
Soundcloud/ Wordpress.
-
Brynildsen, Stine Malin & Michelsen, Maja
(2020).
Pod om pod.
[Internet].
Soundcloud/ Wordpress.
-
-
-
-
Brynildsen, Stine Malin & Michelsen, Maja
(2020).
Korona-spesial.
[Internet].
Soundcloud/ Wordpress.
-
Brynildsen, Stine Malin & Michelsen, Maja
(2020).
Lesestrategiar.
[Internet].
Soundcloud/ Wordpress.
-
Brynildsen, Stine Malin & Michelsen, Maja
(2020).
Nynorsk og østfoldmål.
[Internet].
Soundcloud/ Wordpress.
-
Brynildsen, Stine Malin & Michelsen, Maja
(2020).
Metaforer.
[Internet].
Soundcloud/ Wordpress.
-
-
-
Brynildsen, Stine Malin & Michelsen, Maja
(2020).
Leselyst.
[Internet].
Soundcloud/ Wordpress.
-
Brynildsen, Stine Malin & Michelsen, Maja
(2020).
Sammensatte tekster.
[Internet].
Soundcloud/ Wordpress.
-
Brynildsen, Stine Malin & Michelsen, Maja
(2020).
Hvem er norsklæreren?
[Internet].
Soundcloud/ Wordpress.
-
-
Michelsen, Maja
(2019).
Penger, pålegg og panda. NRKs framstilling av den politiske debatten til barn .
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
-
Michelsen, Maja
(2019).
Multimodalitet i fritidstekster .
-
-
-
Michelsen, Maja
(2017).
Kunsten å være vektløs – identitetskonstruksjon og metaforer i tre barnebøker om seksuelle overgrep.
-
-
Michelsen, Maja
(2017).
Teksthendelser i barns hverdag. Gjesteforelesning. Høgskolen i Oslo og Akershus.
-
Michelsen, Maja
(2017).
Tekstetnografisk metode og multimodal analyse av tekster for og av barn.
-
-
-
-
Michelsen, Maja
(2016).
Barn, Internett og sosiale medier.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Persson, Mats; Michelsen, Maja & Reistad, Ole
(2012).
Forsker Maja fridde best.
[Newspaper].
Halden Arbeiderblad.
-
Michelsen, Maja
(2010).
Vidt utsyn over eit samansett tekstlandskap.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
-
Michelsen, Maja
(2006).
Bruk av digitale verktøy i norskfaget - Hypertekstanalyse av www.bokklubbene.no.
-
Michelsen, Maja
(2005).
Kommunikasjon - en presentasjon av ulike kommunikasjonsmodeller i tekstvitenskapen belyst gjennom analyse av en læreboktekst.
?.
-
Michelsen, Maja
(2016).
Teksthendelser i barns hverdag. En tekstetnografisk og sosiosemiotisk studie av åtte barns literacy og deres meningsskaping på Internett.
Nauka.
View all works in Cristin
Published June 12, 2018 4:22 PM
- Last modified June 15, 2021 10:25 AM