Berit Grønn

English version of this page Institutt for språk, litteratur og kultur
Bilde av Berit Grønn
English version of this page Stilling
Dosent
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
-

 

Faglige interesser: 

Spanskspråklig litteratur. Paratekster og oversettelse. Spansk og fremmedspråk på barne- og ungdomstrinnet, i videregående skole og i høyere utdanning. Fleksibelt og nettbasert studietilbud innen fremmedspråk. Interkulturell læring. Læremidler, demokrati og medborgerskap i spanskfaget. Språklæring i og utenom formelle utdanningskontekster. Veiledning i utdanning og profesjon.  

Undervisning

Masterstudium i fremmedspråk i skolen:

SSP42318 Masteravhandling (spansk) - veiledning  

SSP41118 Interkulturell læring og demokratisk kultur (spansk)

Spansk årsstudium og Bachelorstudium i språk:

SSP10819 Spansk og latinamerikansk litteratur 1

Spansk i Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 (1. syklus): 

Emner innen spansk språk, spanskspråklig kultur og samfunn, litteratur og multimodalitet og fremmedspråkdidaktikk (SPA101-104)

Tidligere undervisning ved HiØ (2008-vår 2022):

Spansk språk, spanskspråklig kultur/samfunn og litteratur i Spansk års- og påbyggingsstudier

2011-2021 Praktisk-pedagogisk utdanning - spansk fagdidaktikk

2012-2019 Spansk i Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 (4-årig)

Årsstudium i spansk, videreutdanning for lærere i forbindelse med innføring av Kunnskapsløftet (LK06)
 

Bakgrunn

Hovedfag i spansk (litteratur). Universitetet i Oslo.

Universitets- og høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer. Høgskolen i Østfold. 

Praktisk-pedagogisk utdanning. Universitetet i Oslo. 

Ledelsesfag BI Oslo. 

Studieleder for språk og nettstudier, tidligere Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag (ØSS) ved HiØ (01.08.2019-31.07.2021) 

Fung. studieleder for språk og nettstudier, tidligere Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag (ØSS) ved HiØ (01.03.-31.07.2019.; 15.08.-31.10.2018; 01.08.-31.10.2017) 

Studieleder for Praktisk-pedagogisk utdanning, tidligere Avdeling for lærerutdanning, HiØ (01.03.15-01.03.17)

Rådgiver i spansk og latin ved Nasjonalt senter for engelsk og fremmedspråk i opplæringen - Fremmedspråksenteret (2009-2014); Leder for seksjon for fremmedspråk (2012-2013)

Verv

Nestleder i forskergruppen Tekst-i-kontekst (høst 2021-d.d.)

Prosjektleder for nasjonalt emnetilbud i fransk, spansk og tysk i Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 (HiØ) (2020-d.d.)

Leder av ANPE-Norge Den norske spansklærerforening - La Asociación Noruega de Profesores de Español   2021- d.d. (styremedlem siden 2018)  

Programkoordinator (spansk), Masterstudium i fremmedspråk i skolen (2021-2022)

Representant for avd. ØSS ved Læringsstøttesenteret (HiØ) (2019-2020)

Representant for avd. ØSS i Canvas ressursgruppe (HiØ) (2018-2019)

Medlem av programsekretariat for studieplanarbeid i engelsk, fransk, spansk og tysk (HiØ) (2018-d.d.)

Medlem av pilotprosjekt. Forbedringsprosess: Skriftlig, digital eksamen, LEAN. (HiØ) (2017)

Medlem av arbeidsgruppe. Utredning av behov for lærestøttesenter ved HiØ. (2017)

Medlem av evalueringspanel. Periodisk programevaluering av praktisk-pedagogisk utdanning ved HiØ. (2017)

Styrets representant i Høgskolen i Østfolds tilsetningsutvalg (2016-2017)

Programkoordinator for spansk (HiØ) (2012-2017)

Samarbeid

Deltaker i forskningssamarbeid "Translation im Kontext / Translation in Context" 2022-d.d. Koordinerende institusjoner: Ionian University, Tampere University og Østfold University College.  

Deltaker i forskningssamarbeid "Song Translation Studies: Lyrics in Context(s)" 2019-d.d.

Medlem av forskernettverk Komplitt. Koordinerende institusjon: Lunds universitet. 2022-d.d.

Medlem av forskningssamarbeid i nettverk "Trust in Governance" med Universitetet i Parma, Universitetet i Freiburg, University of Westminster, Det Ioniske Universitet, Korfu, People's Academy University, Kharkiv 2017- d.d. Koordinerende institusjon: Universitetet i Parma

Medlem av Developing Early Foreign Language Learning and Teaching in The Nordic/Baltic Context (ELL-NB). Nordplus Horizontal 2016-2018. Koordinerende institusjon: Københavns Universitet 

Deltaker i SAK-Spansk (samarbeid, arbeidsdeling og faglig konsentrasjon i UH-sektoren) 2013. Koordinerende institusjon: Universitetet i Oslo

Forskergrupper

Emneord: spansk, spanskspråklig litteratur, interkulturell læring, fremmedspråksdidaktikk

Publikasjoner

  • Belmonte Martín, Irene & Grønn, Berit (2023). Un proyecto colaborativo online entre estudiantes de Noruega y España . I Hervás-Gómez, Carlos; Román Graván, Pedro; García Jiménez, Jesús & Argüello Gutiérrez, Catalina (Red.), Conexiones digitales: las tecnologías como puentes de aprendizaje. Dykinson. ISSN 978-84-1170-535-6. s. 349–364.
  • Grønn, Berit & Svenhard, Britt W. (2023). Magic Realism and the Feminine in "Encanto". Genre and Narrative Mode as Paratext. . Tidskrift för litteraturvetenskap. ISSN 1104-0556. 52(4), s. 64–80. doi: 10.54797/tfl.v52i4.11758.
  • Grønn, Berit & Belmonte Martín, Irene (2022). Las prácticas en línea como herramienta para mejorar las competencias interculturales comunicativas entre estudiantes en Noruega y España: el caso de Español como Lengua Extranjera (ELE) y Ciencias Políticas. Doblele. Revista de lengua y literatura. ISSN 2462-3733. s. 5–26. doi: 10.5565/rev/doblele.102.
  • Grønn, Berit (2021). Lærernes valg og bruk av læremidler i spansk. Styrking av elevenes kultur- og demokratiforståelse i et faglig og allmenndannende perspektiv. Learning Tech -Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. ISSN 2445-7981. s. 120–150. doi: 10.7146/lt.v6i9.124696. Fulltekst i vitenarkiv
  • Grønn, Berit (2021). To keep the mood of the rap song: How pupils translate actitud into Norwegian. I Franzon, Johan F.I.; Greenall, Annjo Klungervik; Kvam, Sigmund & Parianou, Anastasia (Red.), Song Translation: Lyrics in Contexts. Frank & Timme. ISSN 978-3-7329-9334-5. s. 425–459.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2020). Lesing i fremmedspråk. I Bjørke, Camilla & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202671099. s. 141–162.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2020). Muntlige ferdigheter. I Bjørke, Camilla & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202671099. s. 84–103.
  • Grønn, Berit (2019). La expresión oral en español de estudiantes de bachillerato noruegos. I Nebot, Adrián Cabedo & Navarro, Antonio Hidalgo (Red.), Pragmática del español hablado: Hacia nuevos horizontes. Publicacions de la Universitat de València. ISSN 9788491332435. s. 505–520.
  • Grønn, Berit (2019). Contacto con el español en el tiempo libre en diferentes contextos: estudiantes de bachillerato noruegos en España y Noruega. Nordic Journal of Modern Language Methodology (NJMLM). ISSN 1894-2245. doi: 10.46364/njmlm.v7i2.659. Fulltekst i vitenarkiv
  • Grønn, Berit & Christiansen, Ane (2019). Vg2-elevers kontakt med spansk i fritiden: "Det er morsommere å se serier når du skjønner litt spansk". Nordic Journal of Modern Language Methodology (NJMLM). ISSN 1894-2245. doi: 10.46364/njmlm.v7i1.524. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2018). Tidligere språkstart - et springbrett for en helhetstenking rundt språk og læring. Learning Tech -Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. ISSN 2445-7981. 4(1), s. 36–64. doi: 10.7146/lt.v4i4.110493. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2018). Lesing i fremmedspråk. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202566739. s. 133–152.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2018). Muntlige ferdigheter. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202566739. s. 80–96.
  • Grønn, Berit & Christiansen, Ane (2017). How Norwegian upper secondary students learn Spanish outside the classroom and through computer-mediated communication. I Gómez Chova, L; López Martínez, A. & Candel Torres, I. (Red.), ICERI2017 Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development (IATED). ISSN 978-84-697-6957-7. s. 1180–1187. doi: 10.21125/iceri.2017.0396.
  • Grønn, Berit (2017). Språklige oppdagelsesprosesser i nettbasert veiledning i fremmedspråk. I Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre & Karlsen, Thorbjørn (Red.), Veiledning og oppdagelse. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205488281. s. 113–140.
  • Grønn, Berit & Christiansen, Ane (2017). Spansk nivå III - nye læringsmuligheter og deltakelse i læringsrom i hverdag og fritid. Nordic Journal of Modern Language Methodology (NJMLM). ISSN 1894-2245. 5(1). doi: 10.46364/njmlm.v5i1.383. Fulltekst i vitenarkiv
  • Grønn, Berit & Svenhard, Britt W. (2015). Students' Perspectives on Synchronous Oral Computer-Mediated Communication (SOCMC). I Pixel, Conference Secretariat (Red.), The Future of education : conference proceedings. Libreria Universitaria. ISSN 9788862926201. s. 146–150.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2014). Fremmedspråk på barnetrinnet - quo vadis? Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 8(2). doi: 10.5617/adno.1134.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2014). Lesing i språkfagene. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro Anita (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-42450-3. s. 58–71.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2014). Muntlige ferdigheter i språkfagene. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro Anita (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-42450-3. s. 30–42.

Se alle arbeider i Cristin

  • Ruiz Rufino, Maximino Jesús & Grønn, Berit (2019). Førstehjelp i spansk språk ¿Cuándo, cómo y por qué? Fagbokforlaget. ISBN 9788245022810. 275 s.
  • Ruiz Rufino, Maximino Jesús & Grønn, Berit (2015). Konjunktiv og andre spanske setningsmysterier. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1948-3. 158 s.
  • Ruiz Rufino, Maximino Jesús & Grønn, Berit (2014). Gustar og andre spanske verbmysterier. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-321-0155-9. 168 s.
  • Kleveland, Anne Karine; Grønn, Berit & Hermoza Rigal, Lucy (2014). Lingua Planet : Spansk tekstsamling. Aschehoug & Co. ISBN 9788203348365. 96 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Axelsson, Marcus & Grønn, Berit (2024). Skandinavisk konsekrasjon av barnelitteratur - en kvantitativ studie.
  • Grønn, Berit & Belmonte Martín, Irene (2024). Aprendizaje intercultural- Intercultural learning.
  • Øverland, Erik Ferdinand; Grønn, Berit; Turmo, Are; Ellingsen, Arvid & Skoklefald, Guri Brochmann (2023). Podiumssamtale: Karrieremuligheter i offentlig sektor, innen skole og utdanning og i næringslivet når man satser på tysk. .
  • Grønn, Berit; Blå, Berit Hope; Brkan-Masud, Altijana & Gjesdal, Anje Müller (2023). Flerspråklighet i et nettbasert tilbud i fremmedspråk for grunnskolelærerutdanningen .
  • Grønn, Berit & Olsbu, Inger (2023). Elever og studenters erfaringer med litteratur i spanskfaget .
  • Grønn, Berit (2023). Norwegian Children's Book: Seasons of the Year and Climate Change .
  • Belmonte Martín, Irene & Grønn, Berit (2023). Aprendizaje Intercultural: un proyecto colaborativo online entre estudiantes de Noruega y España .
  • Grønn, Berit & Olsbu, Inger (2023). The study of literature in Spanish as a Foreign Language (SFL). New students' experiences and expectations.
  • Grønn, Berit (2023). Paratekster og intertekstualitet i gjendiktninger av Federico García Lorca til norsk – en sitat-mosaikk på ulike språk .
  • Grønn, Berit; Engeness, Irina; Jacobsen, Kjersti Berggraf; Hollmann, Martin & Goverud Andersson, Ola (2023). Nettbasert utdanningstilbud ved Fakultet for lærerutdanning og språk, Høgskolen i Østfold.
  • Grønn, Berit (2023). Paratexts in the Norwegian Translations of García Lorca's Poetry and Plays - Exploring Themes and Concepts.
  • Blå, Berit Hope; Grønn, Berit & Fredheim, Nina Skajaa (2022). Oppleverlser fra egen skolehverdag påvirket valg av språkstudier. [Internett]. Høgskolen i Østfold .
  • Grønn, Berit & Blå, Berit Hope (2022). Nasjonal tilbyder i fransk, spansk og tysk i GLU 5-10: utviklingsavtalen med KD og satsingsområdet "Språk i opplæringen".
  • Grønn, Berit (2022). Språk- og demokratiforståelse i fremmedspråksfagene på ungdomstrinnet.
  • Grønn, Berit & Belmonte Martín, Irene (2022). Aprendizaje Intercultural: un proyecto de internacionalización en casa entre estudiantes de Noruega y España.
  • Grønn, Berit & Svenhard, Britt W. (2022). Viewing "Encanto" from the Periphery: the Use of Paratexts to Convey Magic Realism and the Feminine.
  • Grønn, Berit (2022). Uso de imágenes para la clase de ELE: un recurso didáctico para la educación democrática.
  • Grønn, Berit (2022). La situación del español y el portugués como lengua extranjera en la formación reglada noruega.
  • Grønn, Berit & Remvik Leirvik, Hilde (2021). Utvikling av interkulturell kompetanse hos spanskelever: bruk av autentisk materiale og ulike metodiske tilnærminger.
  • Grønn, Berit (2021). Current status and future of foreign languages subjects in Norway .
  • Grønn, Berit & Remvik Leirvik, Hilde (2021). Interkulturell læring i spansk på ungdomstrinnet: bruk av autentisk materiale og underveisvurdering .
  • Grønn, Berit (2019). Ble oppslukt av Spania. [Avis]. Innherred.
  • Grønn, Berit (2019). Micro and macro perspectives in translation of lyrics in the foreign language classroom.
  • Grønn, Berit (2019). Masterstudium i fremmedspråk i skolen - styrker og utfordringer .
  • Grønn, Berit & Christiansen, Ane (2019). El inglés como puente cultural y lingüístico para aprender español - estudiantes noruegos.
  • Grønn, Berit & Mosenson, Marcos Fabian (2019). Desafíos (y unas poquitas certezas) en la construcción del curso "Aprendizaje intercultural" en un programa de mastería de ELE.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2019). Tidligere språkstart. [Fagblad]. https://learningtech.laeremiddel.dk/laes-learning-tech/learn.
  • Grønn, Berit (2018). Hvordan integrere den overordenede delen av læreplanen i fremmedspråksundervisningen?
  • Grønn, Berit (2018). Kulturelle uttrykksformer i spansktimene – en idéskisse.
  • Grønn, Berit & Salvarani, Luana (2018). Promoting Trust through Schooling. Trust in Governance in Foreign Languages.
  • Grønn, Berit & Mosenson, Marcos Fabián (2018). La percepción del movimiento catalán independentista en Argentina y Noruega . [Radio]. Derribando muros Radio UMH (Universidad Miguel Hernández).
  • Grønn, Berit (2018). Oportunidades de practicar la expresión oral en español: estudiantes de bachillerato noruegos. Libro de resúmenes. II Congreso internacional del español hablado. Val Es Co. s. 68–69.
  • Grønn, Berit (2018). Oportunidades de practicar la expresión oral en español: estudiantes de bachillerato noruegos .
  • Grønn, Berit (2018). Trust in Governance in Foreign Languages: the design of lessons and frameworks that promote democratic values and foster the students’ intercultural competence .
  • Grønn, Berit (2018). Local adaptations and trust in governance in view of the Norwegian Core Curriculum: the case of Spanish .
  • Grønn, Berit & Christiansen, Ane (2018). Personal stories of Norwegian upper secondary students of Spanish. . The ABCs of narrative. 9th conference narrative matters. Program and abstract book.
  • Grønn, Berit (2018). Overgang mellom skoleslag og fra videregående skole til høyere utdanning - forventninger om forkunnskaper i fremmedspråksfaget .
  • Grønn, Berit (2018). Lesetekster i fremmedspråksfaget.
  • Grønn, Berit & Christiansen, Ane (2018). Personal stories of Norwegian upper secondary students of Spanish .
  • Bjørke, Camilla; Gregersen, Annette; Grønn, Berit & Jan, Lindschouw (2018). Muligheder og udfordringer i sprogfag i norsk/dansk regi – set i et uddannelsespolitisk perspektiv.
  • Bjørke, Camilla; Daryai-Hansen, Petra; Grønn, Berit; Lindemann, Beate; Sandvær, Annette & Speitz, Heike (2018). Moduler i lærerutdannelsen: Flerspråklighetsdidaktikk i tidlig fransk-, spansk- og tyskundervisning.
  • Grønn, Berit & Christiansen, Ane (2018). "Jeg gjetter først og så trykker jeg på oversettelsesknappen" - spanskelevers refleksjoner om lytting og lesing på målspråket.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2018). Fremmedspråk på barnetrinnet – en realitet for de få.
  • Grønn, Berit & Christiansen, Ane (2017). How Norwegian upper secondary school students learn Spanish outside the classroom and through computer-mediated communication.
  • Grønn, Berit (2017). Spansk på tvers av skole og fritid - økt språk og kulturkompetanse.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2017). Tidlig start med fremmedspråk - en kilde til refleksjon rundt læring.
  • Grønn, Berit & Svenhard, Britt W. (2017). Digital designs for student-centred teaching. Examples of the use of LMS, video conferencing and blog in online and on-campus courses.” .
  • Grønn, Berit (2017). La gramática en las clases de español lengua extranjera. Impedimento o necesidad en el enfoque comunicativo de la enseñanza de ELE?
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2017). Early foreign language teaching: how can it contribute to in-depth learning?
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2016). Tidlig språklæring i spansk og tysk - elevenes erfaringer, språkbevissthet og holdninger til flerspråklighet. LMS : Lingua. ISSN 0023-6330. s. 14–18.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2016). "Jo tidligere vi begynner, jo flere språk lærer vi" - Elevenes refleksjoner rundt tidlig start med fransk, spansk og tysk.
  • Svenhard, Britt W. & Grønn, Berit (2016). Online foreign language teaching: How to create dialogical and knowledge building learning environments.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2016). Tidlig språklæring og positive holdninger til flerspråklighet.
  • Christiansen, Ane & Grønn, Berit (2016). Når fremmedspråket kommer nærmere eleven - nye læringsrom og økte læringsmuligheter i spansk.
  • Ese, Jo; Grønn, Berit; Avias, Andre; Akerbæk, Trond Henry & Skumsnes, Anne M. (2016). Paneldebatt: Ressurser til å jobbe med fleksibel undervisning, utfordringer, dilemma, hva egner seg online og hva egner seg ikke?
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2016). Fremmedspråk på barnetrinnet.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2015). Forsøk med framandspråk på barnesteget – eleven sitt perspektiv tre år etter. Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret. ISSN 1893-1499. 5(1), s. 13–15.
  • Grønn, Berit & Christiansen, Ane (2015). Overgangen fra videregående skole til høyere utdanning - spansk: "... det går mye på interessen for å bli bedre i språket".
  • Grønn, Berit & Christiansen, Ane (2015). Overgangen fra videregående skole til høyere utdanning - spansk: "Setningsanalyse på spansk - hva er vitsen?".
  • Grønn, Berit & Svenhard, Britt W. (2015). Students` Perspectives on Acquiring Content and Developing Oral Communicative Skills in Synchronous Oral Computer-Mediated Communication (SOCMC)- Some Implications for Future Course Designs.
  • Grønn, Berit & Svenhard, Britt W. (2015). Interaction and co-creation of meaning in online foreign language courses.
  • Christiansen, Ane & Grønn, Berit (2015). Existe una brecha digital de género en la universidad? - Presentación del diseño y la implantación del curso Español Lengua Extranjera (E/LE), Eduación a distancia, Colegio Universitario de Østfold.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2015). How does early language learning provide metacognitive awareness?
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2015). Tidleg framandspråklæring: Korleis kan dette bidra til å auke metaspråkleg medvit rundt eigne språklæringsprosessar?
  • Grønn, Berit (2014). Bli kjent med en HiØ-forsker. [Internett]. Høgskolen i Østfold .
  • Grønn, Berit (2014). Hva gjør vi i språktimene?
  • Grønn, Berit (2014). Nettbaserte praksisfellesskap og kommunikativ språkundervisning.
  • Grønn, Berit & Svenhard, Britt W. (2014). Nettbaserte synkrone samtaler og høyere ordens tenkning: Hvordan legge til rette for bruk av faglige begreper i engelsk og fremmedspråk på en måte som gir mening og stimulerer til faglig utvikling og språklig forståelse?
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2014). Fremmedspråk på barnetrinnet - muntlig kompetanse i et livslangt språklæringsperspektiv.
  • Cosmes-Cuesta, Julian; Grønn, Berit; Drange, Eli-Marie D. & Christiansen, Ane (2014). Hvor ble det av de åpne dørene? Utdanningsnytt.no.
  • Grønn, Berit (2013). Muntlige og skriftlige ferdigheter i fremmedspråk.
  • Grønn, Berit & Evjenth, Renate (2013). Valgfaget "Internasjonalt samarbeid" - Formål og metodiske tilnærminger.
  • Grønn, Berit (2013). Hvordan øke kvaliteten i nettstudier i fremmedspråk?
  • Grønn, Berit (2013). Spanskfagets situasjon i Norge i dag.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:26 - Sist endret 29. apr. 2024 13:09