-
Axelsson, Marcus & Grønn, Berit
(2024).
Skandinavisk konsekrasjon av barnelitteratur - en kvantitativ studie.
-
Grønn, Berit & Belmonte Martín, Irene
(2024).
Aprendizaje intercultural- Intercultural learning.
-
Øverland, Erik Ferdinand; Grønn, Berit; Turmo, Are; Ellingsen, Arvid & Skoklefald, Guri Brochmann
(2023).
Podiumssamtale: Karrieremuligheter i offentlig sektor, innen skole og utdanning og i næringslivet når man satser på tysk. .
-
Grønn, Berit; Blå, Berit Hope; Brkan-Masud, Altijana & Gjesdal, Anje Müller
(2023).
Flerspråklighet i et nettbasert tilbud i fremmedspråk for grunnskolelærerutdanningen .
-
Grønn, Berit & Olsbu, Inger
(2023).
Elever og studenters erfaringer med litteratur i spanskfaget .
-
Grønn, Berit
(2023).
Norwegian Children's Book: Seasons of the Year and Climate Change .
-
Belmonte Martín, Irene & Grønn, Berit
(2023).
Aprendizaje Intercultural: un proyecto colaborativo online entre estudiantes de Noruega y España .
-
Grønn, Berit & Olsbu, Inger
(2023).
The study of literature in Spanish as a Foreign Language (SFL). New students' experiences and expectations.
-
Grønn, Berit
(2023).
Paratekster og intertekstualitet i gjendiktninger av Federico García Lorca til norsk – en sitat-mosaikk på ulike språk .
-
Grønn, Berit; Engeness, Irina; Jacobsen, Kjersti Berggraf; Hollmann, Martin & Goverud Andersson, Ola
(2023).
Nettbasert utdanningstilbud ved Fakultet for lærerutdanning og språk, Høgskolen i Østfold.
-
Grønn, Berit
(2023).
Paratexts in the Norwegian Translations of García Lorca's Poetry and Plays - Exploring Themes and Concepts.
-
-
Grønn, Berit & Blå, Berit Hope
(2022).
Nasjonal tilbyder i fransk, spansk og tysk i GLU 5-10: utviklingsavtalen med KD og satsingsområdet "Språk i opplæringen".
-
Grønn, Berit
(2022).
Språk- og demokratiforståelse i fremmedspråksfagene på ungdomstrinnet.
-
Grønn, Berit & Belmonte Martín, Irene
(2022).
Aprendizaje Intercultural: un proyecto de internacionalización en casa entre estudiantes de Noruega y España.
-
Grønn, Berit & Svenhard, Britt W.
(2022).
Viewing "Encanto" from the Periphery: the Use of Paratexts to Convey Magic Realism and the Feminine.
-
Grønn, Berit
(2022).
Uso de imágenes para la clase de ELE: un recurso didáctico para la educación democrática.
-
Grønn, Berit
(2022).
La situación del español y el portugués como lengua extranjera en la formación reglada noruega.
-
Grønn, Berit & Remvik Leirvik, Hilde
(2021).
Utvikling av interkulturell kompetanse hos spanskelever: bruk av autentisk materiale og ulike metodiske tilnærminger.
Show summary
I denne workshopen bygger vi videre på et innlegg som vi hadde på 7. Felles språklærerdag i mars 2021, der vi så på ulike autentiske tekster som utgangspunkt for å styrke spanskelevers interkulturelle kompetanse. Vi vil skissere noen flere eksempler på hvordan man kan bruke autentisk og tilpasset materiale og diskutere ulike metodiske tilnærminger. Med denne workshopen ønsker vi å legge til rette for erfaringsdeling mellom spansklærere på tvers av skoletrinn og utdanningsnivå, samt i lys fagfornyelsen.
-
Grønn, Berit
(2021).
Current status and future of foreign languages subjects in Norway .
-
Grønn, Berit & Remvik Leirvik, Hilde
(2021).
Interkulturell læring i spansk på ungdomstrinnet: bruk av autentisk materiale og underveisvurdering .
Show summary
Interkulturell kompetanse består av ulike delkompetanser, som kunnskaper, ferdigheter, forståelse av seg selv og andre, kritisk bevissthet og holdninger. I dette innlegget vil vi skissere noen eksempler på hvordan man kan jobbe med autentisk materiale for å styrke elevenes interkulturelle kompetanse i spansk på ungdomstrinnet. Vi vil også ta opp noen spørsmål i tilknytning til underveisevaluering. Vi håper at innlegget vårt kan bidra til å rette søkelyset mot noen aktuelle temaer og problemstillinger i forbindelse med fagfornyelsen og inspirere andre spansklærere til å dele sine erfaringer og refleksjoner på slutten av vårt innlegg og på ANPEs kommende konferanse i Bergen høsten 2021.
-
Grønn, Berit
(2019).
Ble oppslukt av Spania.
[Newspaper].
Innherred.
-
Grønn, Berit
(2019).
Micro and macro perspectives in translation of lyrics in the foreign language classroom.
-
Grønn, Berit
(2019).
Masterstudium i fremmedspråk i skolen - styrker og utfordringer .
-
Grønn, Berit & Christiansen, Ane
(2019).
El inglés como puente cultural y lingüístico para aprender español - estudiantes noruegos.
-
Grønn, Berit & Mosenson, Marcos Fabian
(2019).
Desafíos (y unas poquitas certezas) en la construcción del curso "Aprendizaje intercultural" en un programa de mastería de ELE.
Show summary
Este semestre se ofrece por primera vez el curso Interkulturell laering “Aprendizaje intercultural” en el programa de maestría para profesores de ELE en Høgskolen i
Østfold. Este curso se ofrece en colaboración con la Göteborgs universitet y la Linnéuniversitetet. De esta manera apunta a estudiantes tanto en Noruega como en
Suecia. Asimismo el programa que HiØ ofrece es de por sí significativamente intercultural. Recibe estudiantes de nórdicos, europeos y globales, que atienden al
curso en forma presencial y a distancia. En esta presentación compartiremos las experiencias de montar este curso, al mismo tiempo observaremos el modo en que
esta propuesta se integra con los planes curriculares noruegos y suecos. En ambos países se está en proceso de renovar los planes curriculares y el tema de lo
‘intercultural’ está presente con una singular importancia en ambos casos. Aprovecharemos esta ocasión para presentar el proceso de armado y toma decisiones a la hora de incluir textos-objeto y textos teóricos en español. En este proceso, se ha discutido no solo al interior del departamento de español sino que se han realizado interconsultas con departamentos de francés, alemán e inglés, lugares que también han atravesado experiencias educativas equivalentes. Siendo que el español se despliega en tiempo y en espacio de un modo distinto al de los otros idiomas, hemos tenido que adaptar los distintos materiales a las particularidades del español como lengua extranjera.
Es en este contexto en el que vamos a intentar profundizar en la discusión en torno a la confluencia y conflicto entre los términos multi-, pluri, e intercultural para su
utilización en el campo de la pedagogía ELE.
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2019).
Tidligere språkstart.
[Business/trade/industry journal].
https://learningtech.laeremiddel.dk/laes-learning-tech/learn.
-
Grønn, Berit
(2018).
Hvordan integrere den overordenede delen av læreplanen i fremmedspråksundervisningen?
-
Grønn, Berit
(2018).
Kulturelle uttrykksformer i spansktimene – en idéskisse.
-
Grønn, Berit & Salvarani, Luana
(2018).
Promoting Trust through Schooling. Trust in Governance in Foreign Languages.
-
Grønn, Berit & Mosenson, Marcos Fabián
(2018).
La percepción del movimiento catalán independentista en Argentina y Noruega .
[Radio].
Derribando muros Radio UMH (Universidad Miguel Hernández).
-
Grønn, Berit
(2018).
Oportunidades de practicar la expresión oral en español: estudiantes de bachillerato noruegos.
Libro de resúmenes. II Congreso internacional del español hablado. Val Es Co.
p. 68–69.
-
Grønn, Berit
(2018).
Oportunidades de practicar la expresión oral en español: estudiantes de bachillerato noruegos .
-
Grønn, Berit
(2018).
Trust in Governance in Foreign Languages: the design of lessons and frameworks that promote democratic values and foster the students’ intercultural competence .
-
Grønn, Berit
(2018).
Local adaptations and trust in governance in view of the Norwegian Core Curriculum: the case of Spanish .
-
Grønn, Berit & Christiansen, Ane
(2018).
Personal stories of Norwegian upper secondary students of Spanish. .
The ABCs of narrative. 9th conference narrative matters. Program and abstract book.
-
Grønn, Berit
(2018).
Overgang mellom skoleslag og fra videregående skole til høyere utdanning - forventninger om forkunnskaper i fremmedspråksfaget .
Show summary
Overgang mellom skoleslag og fra videregående skole til høyere utdanning - Forventinger om forkunnskaper i fremmedspråkfaget. Innholdsmessige og metodiske likheter og forskjeller i overgangangen fra ungdomstrinnet til videregående skole og i overgangen fra videregående skole til høyrere utdanning. Hvem velger å studere fremmedspråk i høyere utdanning? Hvilke utfordringer støter de på som ferske studenter innen fremmedspråksfag.
-
Grønn, Berit
(2018).
Lesetekster i fremmedspråksfaget .
Show summary
Lesetekster i fremmedspråksfaget
-
Grønn, Berit & Christiansen, Ane
(2018).
Personal stories of Norwegian upper secondary students of Spanish .
-
-
-
Grønn, Berit & Christiansen, Ane
(2018).
"Jeg gjetter først og så trykker jeg på oversettelsesknappen" - spanskelevers refleksjoner om lytting og lesing på målspråket.
-
-
Grønn, Berit & Christiansen, Ane
(2017).
How Norwegian upper secondary school students learn Spanish outside the classroom and through computer-mediated communication.
-
Grønn, Berit
(2017).
Spansk på tvers av skole og fritid - økt språk og kulturkompetanse.
-
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2017).
Tidlig start med fremmedspråk - en kilde til refleksjon rundt læring.
-
Grønn, Berit & Svenhard, Britt W.
(2017).
Digital designs for student-centred teaching. Examples of the use of LMS, video conferencing and blog in online and on-campus courses.”
.
-
Grønn, Berit
(2017).
La gramática en las clases de español lengua extranjera. Impedimento o necesidad en el enfoque comunicativo de la enseñanza de ELE?
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2017).
Early foreign language teaching: how can it contribute to in-depth learning?
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2016).
Tidlig språklæring i spansk og tysk - elevenes erfaringer, språkbevissthet og holdninger til flerspråklighet.
LMS : Lingua.
ISSN 0023-6330.
p. 14–18.
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2016).
"Jo tidligere vi begynner, jo flere språk lærer vi"
- Elevenes refleksjoner rundt tidlig start med fransk, spansk og tysk.
-
Svenhard, Britt W. & Grønn, Berit
(2016).
Online foreign language teaching: How to create dialogical and knowledge building learning environments.
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2016).
Tidlig språklæring og positive holdninger til flerspråklighet.
-
Christiansen, Ane & Grønn, Berit
(2016).
Når fremmedspråket kommer nærmere eleven - nye læringsrom og økte læringsmuligheter i spansk.
-
Ese, Jo; Grønn, Berit; Avias, Andre; Akerbæk, Trond Henry & Skumsnes, Anne M.
(2016).
Paneldebatt: Ressurser til å jobbe med fleksibel undervisning, utfordringer, dilemma, hva egner seg online og hva egner seg ikke?
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2016).
Fremmedspråk på barnetrinnet.
-
-
Grønn, Berit & Christiansen, Ane
(2015).
Overgangen fra videregående skole til høyere utdanning - spansk: "... det går mye på interessen for å bli bedre i språket".
-
Grønn, Berit & Christiansen, Ane
(2015).
Overgangen fra videregående skole til høyere utdanning - spansk: "Setningsanalyse på spansk - hva er vitsen?".
-
Grønn, Berit & Svenhard, Britt W.
(2015).
Students` Perspectives on Acquiring Content and Developing Oral Communicative Skills in Synchronous Oral Computer-Mediated Communication (SOCMC)- Some Implications for Future Course Designs.
-
Grønn, Berit & Svenhard, Britt W.
(2015).
Interaction and co-creation of meaning in online foreign language courses.
-
Christiansen, Ane & Grønn, Berit
(2015).
Existe una brecha digital de género en la universidad? - Presentación del diseño y la implantación del curso Español Lengua Extranjera (E/LE), Eduación a distancia, Colegio Universitario de Østfold.
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2015).
How does early language learning provide metacognitive awareness?
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2015).
Tidleg framandspråklæring: Korleis kan dette bidra til å auke metaspråkleg medvit rundt eigne språklæringsprosessar?
-
Grønn, Berit
(2014).
Bli kjent med en HiØ-forsker.
[Internet].
Høgskolen i Østfold .
Show summary
Intervju om egen forskning innen spansk og fremmedspråksdidaktikk, blant annet fremmedspråk på barnetrinnet, overgang fra videregående skole til høyrere utdanning og nettbasert undervisning
-
Grønn, Berit
(2014).
Hva gjør vi i språktimene?
-
Grønn, Berit
(2014).
Nettbaserte praksisfellesskap og kommunikativ språkundervisning.
-
Grønn, Berit & Svenhard, Britt W.
(2014).
Nettbaserte synkrone samtaler og høyere ordens tenkning: Hvordan legge til rette for bruk av faglige begreper i engelsk og fremmedspråk på en måte som gir mening og stimulerer til faglig utvikling og språklig forståelse?
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2014).
Fremmedspråk på barnetrinnet - muntlig kompetanse i et livslangt språklæringsperspektiv.
-
Cosmes-Cuesta, Julian; Grønn, Berit; Drange, Eli-Marie D. & Christiansen, Ane
(2014).
Hvor ble det av de åpne dørene?
Utdanningsnytt.no.
-
Grønn, Berit
(2013).
Muntlige og skriftlige ferdigheter i fremmedspråk.
-
Grønn, Berit & Evjenth, Renate
(2013).
Valgfaget "Internasjonalt samarbeid" - Formål og metodiske tilnærminger.
-
Grønn, Berit
(2013).
Hvordan øke kvaliteten i nettstudier i fremmedspråk?
-
Grønn, Berit
(2013).
Spanskfagets situasjon i Norge i dag.
-