Pågående prosjekt

Historiebevissthet gjennom film i tyskundervisningen

I prosjektet Å gjøre elevene til «moralske endringsagenter»: Innovative tilnærminger til arbeid med historie gjennom film i tyskundervisningen - et samarbeid mellom Norge, Danmark og Estland er det overordnede målet å få motiverte og informerte tysklærere, lærerstudenter og tyskelever til å samarbeide på tvers av landegrensene for å oppnå gode språk- og fagkunnskaper. 

Bildet viser en gruppe unge mennesker som produserer en film ute i naturen.

I slutten av prosjektet skal elevgrupper produsere egne filmer om historiske emner. (Foto: Dimitris Vetsikas @ pixabay.com)

Om prosjektet

I de nordiske og baltiske landene kan historieundervisning gjennom film utgjøre et viktig bidrag til innsikt og forståelse i tyskfaget, men for mange lærere er det fortsatt en utfordring å bruke film på denne måten (Bauer & Lindemann). En fersk studie viser at film i skolen ofte brukes som underholdning (Hjelseth 2015), og det er liten oppmerksomhet rundt minnekultur og historiebevissthet i tyskklasserommet. En felles utfordring i våre land er en generell nedgang i interessen for demokrati blant elevene (ICCS-rapport 2022).

Historien er noe vi aldri blir ferdige med. Hvordan kan innovative metoder og elevmedvirkning bidra til å gjøre elevene til «moralske endringsagenter» ved å arbeide med historie gjennom film i tyskundervisningen?

Prosjektet vårt vil forsøke å møte denne utfordringen gjennom tre workshops, der vi skal utarbeide undervisningsressurser som skal prøves ut i tyskundervisningen både på skolen og i lærerutdanningen. Resultatene vil formidles på nasjonale og internasjonale konferanser for tysklærere og i relevante nettpublikasjoner.

 

Prosjektets tidsramme

September 2024 - august 2026

Prosjekttype

Utviklingsprosjekt

 

Mål

I første omgang ønsker vi å tilegne oss kunnskap om eksisterende tilnærminger til arbeid med film i tyskundervisningen i de landene som deltar i prosjektet. Vi vil også undersøke hvordan man kan jobbe med koblingen mellom historie og tidligere og nåværende utfordringer for demokratiet ved hjelp av film. Et annet fokus vil være å lære om de ferdighetene som er nødvendige for å analysere og produsere (korte) filmer om historie, der man tar hensyn til forskjellene mellom fakta, fiksjon og propaganda. Samarbeidet mellom prosjektskolene og lærerutdanningen på Høgskolen i Østfold vil fokusere på det å utvikle, sammenligne og dele innovative tverrfaglige modeller, materialer og metoder i skjæringspunktet mellom språkundervisning og samfunnsfag/ historie/ etikk.

 

Finansiering

Prosjektet er finansiert av Nordplus Horisontal.

https://www.nordplusonline.org/programmes/horizontal/

Nordplus logo.

Samarbeid

TYSKFORUM/ Norsk tysklærerforening (Prosjektkoordinasjon) https://www.tyskforum.no/

Høgskolen i Østfold (SLIK, RES) 

Alværn ungdomsskole https://www.nesodden.kommune.no/skole/skoler-pa-nesodden/alvarn-ungdomsskole/

St. Hallvard videregående skole https://bfk.no/st-hallvard-vgs

Raftostiftelsen for menneskerettigheter https://www.rafto.no/

Tysklærerforeningen Estland https://edlv.ee/index.php/verband

Kadrioru Saksa Gymnas, Tallinn, Estland https://www.ksg.edu.ee/

Baltic Film, Media and Arts School, Tallinn, Estland https://www.tlu.ee/en/bfm

Tysklærerforeningen Danmark (for gymnas og handelsskole) https://tysklaererforeningen.dk/

 

 

 

Deltakere

Emneord: Fremmedspråksdikaktikk, Kultur, Historie, Demokrati og medborgerskap
Publisert 20. juni 2024 11:41 - Sist endret 20. juni 2024 11:44