-
Bjørke, Camilla & Myklevold, Gro-Anita
(2024).
Internasjonalt temanummer om operasjonaliseringer av flerspråklighet.
-
Bjørke, Camilla
(2023).
I hvilken grad kan lærebøker i tysk bidra til en flerspråklighetsdidaktikk?
-
Myklevold, Gro-Anita & Bjørke, Camilla
(2023).
Two conflicting paradigms: multilingual practices and monolingual assessment.
-
Bjørke, Camilla
(2023).
Språklæring og språkdidaktikk.
Vis sammendrag
Høgskolen i Østfold har språk i opplæringa som satsningsområde. Som del av satsninga tilbyr vi nye og gamle studenter som tar ett eller flere språkemner ved HiØ et inspirasjonsseminar før undervisninga starter i august. Inspirasjonsseminaret gir en unik mulighet til å få innblikk i språkvitenskapens univers.
Seminaret passer for alle studenter som skal ta et emne i språk, enten det er norsk, engelsk, fransk, spansk eller tysk. Deltakelse på seminaret forutsetter opptak til et studieprogram med språkemner ved HiØ.
Målet med seminaret er å lette overgangen til høyere utdanning i språk gjennom å vekke språkgleden og nysgjerrigheten. På kurset vil du blant annet
bli bevisst din egen språkkompetanse
oppdage likheter og forskjeller mellom språk
få innsyn i hvorfor flerspråklighet er en fordel for språklæring
Seminaret holdes av erfarne forskere og språkdidaktikere med høy språkvitenskapelig kompetanse. Det vil bli lagt stor vekt på praktiske oppgaver som speiler de utvalgte temaene.
-
-
-
Hjelde, Arnstein & Bjørke, Camilla
(2022).
Arvespråk på prærien og pampasen – moglegheiter for FoU .
-
Bjørke, Camilla & Hjelde, Arnstein
(2022).
Camilla Bjørke & Arnstein Hjelde: Building ethnic identity among Norwegian-Americans: A comparative view on how Norwegian ethnicity is dealt with in Nordahl Rolfsen’s reader Boken om Norge (1913-1915) and Ole Edvart Rølvaag’s Norsk Læsebok (1919-1925). .
-
Bjørke, Camilla
(2022).
Interkulturelles Lernen - Interkulturelle Kompetenz - ein Beitrag zu "Demokrati og medborgerskap".
-
Bjørke, Camilla
(2022).
Interkulturell kompetanse i fremmedspråk.
-
Bjørke, Camilla
(2022).
Fleirspråklegheit som ressurs – for alle!
-
-
Hjelde, Arnstein; Bjørke, Camilla & Opset, Barbro Bredesen
(2022).
Nordahl Rolfsen, Boken om Norge and the volume Norge i Amerika: Nation building at the prairie?
-
Bjørke, Camilla & Hjelde, Arnstein
(2022).
Innovasjon eller tradisjon? Norskopplæring i et andre- og arvespråksperspektiv – med 100 års mellomrom
.
-
Bjørke, Camilla & Hjelde, Arnstein
(2021).
The Nynorsk language in America.
-
Bjørke, Camilla & Hjelde, Arnstein
(2021).
LALEMUC - Language learning in the multilingual classroom - an application for Norway's Research Council 2021.
-
Bjørke, Camilla
(2020).
Vurdering av studenttekst på norsk, nivå 3 (B2), og relevante framovermeldingar.
-
Axelsson, Marcus & Bjørke, Camilla
(2020).
Multilingualism and foreign language teaching: A Study of Norwegian Textbooks in French, German and Spanish
.
-
-
Bjørke, Camilla & Haukås, Åsta
(2020).
Innleiing.
I Bjørke, Camilla & Haukås, Åsta (Red.),
Fremmedspråksdidaktikk.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202671099.
s. 13–17.
Vis sammendrag
Denne boka gir en grundig innføring i de mest sentrale og aktuelle temaene innen fremmedspråksdidaktikk. Forfatterne bygger på forskning og teori om språklæring og språkundervisning og viser hvordan læreren kan arbeide målrettet og systematisk med å utvikle elevenes kunnskaper og ferdigheter.
Dette er en revidert utgave av boka fra 2018, men er nå tilpasset de nye læreplanene i fagfornyelsen fra 2020. Boka fokuserer på læring og undervisning i faget fremmedspråk. For engelskfaget finnes det en tilsvarende bok, også utgitt av Cappelen Damm Akademisk: Teaching and Learning English.
Sentrale temaer i boka Fremmedspråksdidaktikk er utvikling av de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlig bruk av fremmedspråket, ordinnlæring, grammatikk, interkulturell kompetanse, litteratur og ikke minst vurdering og refleksjon over egen praksis som lærer. Boka omhandler dessuten språkovergripende temaer som flerspråklighet, metakognisjon og språklæringsstrategier, tilpasset opplæring og digital kompetanse. I tillegg inneholder boka et nytt kapittel om læremiddel.
Boka egner seg for alle som skal undervise i fremmedspråk eller er opptatt av fremmedspråksdidaktikk, for eksempel studenter i PPU, lektorprogrammer og andre lærerutdanninger, lærere og lærerutdannere.
Redaktørene er ansatt ved Høgskolen i Østfold og Universitetet i Bergen. Forfatterteamet inkluderer fagdidaktikere og forskere fra Universitetet i Sørøst-Norge, Høgskolen i Østfold, NTNU, Universitetet i Agder, Universitetet i Bergen og Universitetet i Oslo.
-
-
Bjørke, Camilla & Hagemann, Kristin Føsker
(2019).
Frå det kjende til det ukjende – etymologi til heider og ære igjen.
Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret.
ISSN 1893-1499.
9(1),
s. 32–35.
-
Bjørke, Camilla
(2019).
FoU-gruppa Språkdidaktikk - kva, kvifor og korleis?
-
-
-
Bjørke, Camilla & Hagemann, Kristin Føsker
(2019).
Tenn språkgnisten! Etymologi som didaktisk verktøy.
-
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2019).
Tidligere språkstart.
[Fagblad].
https://learningtech.laeremiddel.dk/laes-learning-tech/learn.
-
-
-
-
-
-
Bjørke, Camilla
(2018).
"Skomakersønnen": Presentasjon og høytlesing.
Vis sammendrag
VÅR VERDEN arrangerer polsk lørdag hvor hele familien kan oppleve polsk kultur. Det blir eventyrstund med polske eventyr og dukketeater. Den kjente visesangeren Jørn Simen Øverli fremfører polske sanger på norsk. Det blir utstilling med oppfinnelser og bøker fra Polen. Alle får mulighet til å lage polske perlesmykker og papirkunst. De gode luktene fra krydder, te og kaker fra Verdenskafeen forsterker opplevelsen av å være på reise. Alt er gratis. Bli med og opplev Polen for en dag!
-
-
-
-
Haukås, Åsta; Bjørke, Camilla & Dypedahl, Magne
(2018).
Introduction.
I Haukås, Åsta; Bjørke, Camilla & Dypedahl, Magne (Red.),
Metacognition in Language Learning and Teaching.
Routledge.
ISSN 9781138633384.
s. 1–10.
Vis sammendrag
This volume offers an exhaustive look at the latest research on metacognition in language learning and teaching. While other works have explored certain notions of metacognition in language learning and teaching, this book, divided into theoretical and empirical chapters, looks at metacognition from a variety of perspectives, including metalinguistic and multilingual awareness, and language learning and teaching in L2 and L3 settings, and explores a range of studies from around the world. This allows the volume to highlight a diverse set of methodological approaches, including blogging, screen recording software, automatic translation programs, language corpora, classroom interventions, and interviews, and subsequently, to demonstrate the value of metacognition research and how insights from such findings can contribute to a greater understanding of language learning and language teaching processes more generally. This innovative collection is an essential resource for students and scholars in language teaching pedagogy, and applied linguistics.
-
-
-
Bjørke, Camilla
(2018).
Which attitudes and approaches do teachers of Foreign Languages have regarding the development of a multilingual and intercultural identity for lower secondary school students?
-
Bjørke, Camilla & Myklevold, Gro Anita
(2018).
Tvillingbøker i språkfag.
[Internett].
Høgskolen i Østfolds nettsider: aktuelt for ansatte.
-
-
-
-
-
Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta
(2018).
Forord.
I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (Red.),
Fremmedspråksdidaktikk.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202566739.
s. 13–17.
Vis sammendrag
Denne boka gir en grundig innføring i de mest sentrale og aktuelle temaene innen fremmedspråksdidaktikk. Forfatterne bygger på forskning og teori om språklæring og språkundervisning og viser hvordan læreren kan arbeide målrettet og systematisk med å utvikle elevenes kunnskaper og ferdigheter. Dette er en fullstendig revidert utgave av boka, som første gang ble utgitt i 2014. Boka fokuserer nå først og fremst på læring og undervisning i faget fremmedspråk, mens den tidligere utgaven også inkluderte engelsk. For engelskfaget finnes det en tilsvarende bok, også utgitt av Cappelen Damm Akademisk: Teaching and Learning English. Sentrale temaer i boka Fremmedspråksdidaktikk er som sist utvikling av de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlig bruk av fremmedspråket, ordinnlæring, grammatikk, interkulturell kompetanse, litteratur og ikke minst vurdering og refleksjon over egen praksis som lærer. I tillegg har boka fått flere nye kapitler som blant annet omhandler flerspråklighet, metakognisjon og språklæringsstrategier, tilpasset opplæring og digital kompetanse. Boka egner seg for alle som skal undervise i fremmedspråk eller er opptatt av fremmedspråksdidaktikk, for eksempel studenter i PPU, lektorprogrammer og andre lærerutdanninger, lærere og lærerutdannere. Redaktørene er ansatt ved Høgskolen i Østfold, Høgskolen i Sørøst-Norge og Universitetet i Bergen. Forfatterteamet inkluderer fagdidaktikere og forskere fra Høgskolen i Sørøst-Norge, Høgskolen i Østfold, NTNU, Universitetet i Agder, Universitetet i Bergen og Universitetet i Oslo.
-
Bjørke, Camilla & Myklevold, Gro Anita
(2017).
Forsker i Cambridge.
[Internett].
Høgskolen i Østfolds nettsider: om forskning.
-
Bjørke, Camilla & Myklevold, Gro Anita
(2017).
Besøk fra Cambridge.
[Internett].
Høgskolen i Østfolds nettsider: om forskning.
-
-
-
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2017).
Tidlig start med fremmedspråk - en kilde til refleksjon rundt læring.
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2017).
Early foreign language teaching: how can it contribute to in-depth learning?
-
-
-
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2016).
Tidlig språklæring i spansk og tysk - elevenes erfaringer, språkbevissthet og holdninger til flerspråklighet.
LMS : Lingua.
ISSN 0023-6330.
s. 14–18.
-
Bjørke, Camilla & Myklevold, Gro Anita
(2016).
Språkdidaktikeren som rollemodell?
-
Bjørke, Camilla
(2016).
Hvordan trene elevenes metakognisjon?
Lære å lære i fremmedspråkene.
-
Bjørke, Camilla
(2016).
Praktisk tilnærming til tyskundervisningen.
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2016).
"Jo tidligere vi begynner, jo flere språk lærer vi"
- Elevenes refleksjoner rundt tidlig start med fransk, spansk og tysk.
-
Bjørke, Camilla; Lindemann, Beate & Speitz, Heike
(2016).
Conditions Concerning Research and Development of Early Language Learning and Plurilingualism in Norway.
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2016).
Tidlig språklæring og positive holdninger til flerspråklighet.
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2016).
Fremmedspråk på barnetrinnet.
-
Bjørke, Camilla
(2016).
Praktisk tilnærming til tyskundervisningen.
-
Bjørke, Camilla
(2016).
Å lære å lære språk: utvikling av elevenes språklæringskompetanse i fremmedspråksundervisningen på trinn 8-13
.
-
Bjørke, Camilla
(2016).
Kristine Næss i samtale med Camilla Bjørke, HiØ.
-
-
-
Arntzen, Ragnar; Bjørke, Camilla & Hjelde, Arnstein
(2015).
Skole for språkforskere.
[Internett].
https://www.hiof.no/om/aktuelt/aktuelle-saker/arkiv/2015/sko.
-
-
-
Bjørke, Camilla
(2015).
Interkulturell kompetanse: praktiske eksempler på jobbing med kulturkunnskap i fremmedspråk.
-
Bjørke, Camilla
(2015).
Gode grep på god veiledning: formater på tilbakemelding til elever i språkfag.
-
Bjørke, Camilla
(2015).
Framandspråksdidaktikk: faglege utfordringar.
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2015).
How does early language learning provide metacognitive awareness?
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2015).
Tidleg framandspråklæring: Korleis kan dette bidra til å auke metaspråkleg medvit rundt eigne språklæringsprosessar?
-
-
-
Bjørke, Camilla & Grønn, Berit
(2014).
Fremmedspråk på barnetrinnet - muntlig kompetanse i et livslangt språklæringsperspektiv.
-
Bjørke, Camilla & Myklevold, Gro Anita
(2014).
Presentasjon av "Fremmedspråksdidaktikk" (2014).
-
Bjørke, Camilla
(2014).
Fremmedspråksdidaktikk - før og nå.
-
Bjørke, Camilla & Doetjes, Gerard
(2014).
Linguistic diversity in the foreign language classroom.
-
Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro Anita
(2014).
Innledning.
I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro Anita (Red.),
Fremmedspråksdidaktikk.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-42450-3.
s. 13–17.
-
-
Bjørke, Camilla & Langseth, Inger Dagrun
(2012).
Etterutdannerne ved NTNU og Høgskolen i Østfold: Oppsummering og erfaringer fra etterutdanningen i forsøk med fremmedspråk på 6.-7.trinn i perioden 2010-2012.
-
Bjørke, Camilla
(2012).
Muntlighet, skriftlighet og ulike læringsarenaer.
-
Bjørke, Camilla
(2011).
Munnlegheit.
-
Bjørke, Camilla
(2011).
Lesing på framandspråk.
-
Bjørke, Camilla
(2011).
Lesing og lytting på eit framandspråk.
-
Bjørke, Camilla
(2011).
Ostern und Frühling.
-
Bjørke, Camilla
(2011).
Digitale ressursar i framandspråksundervisninga.
-
Bjørke, Camilla & Langseth, Inger Dagrun
(2011).
Etterutdannerne ved NTNU og Høgskolen i Østfold: Erfaringer fra etterutdanningen i forsøk med fremmedspråk på 6.-7.trinn i perioden 2010-2011.
-
Bjørke, Camilla
(2010).
The Accoustic Kinky Way at Oscarsborg - Underholdning på PPU-konferanse.
-
Bjørke, Camilla
(2010).
Språklæringsteoretiske perspektiver.
-
Bjørke, Camilla
(2010).
The Commitments med Tistedalens musikforening og lokale utøvere.
-
-
-
Bjørke, Camilla
(2009).
Fra Händel til Prøysen.
Vis sammendrag
Julekonsert med Pico Canto, et av Østfolds største blandakor, og band
-
Bjørke, Camilla
(2009).
Blues Brothers med Tistedalens musikforening og lokale utøvere.
Vis sammendrag
7. november kl 20.00 2009 inntok Tistedalens Musikforening scenen på Brygga Kultursal. Tradisjonell korpsmusikk var byttet ut med blues, og uniformer var byttet ut med mørke dresser og solbriller. Dag Brandth og Per "Pedal" Dahl ikledde seg rollen som Jake og Elwood fra filmen The Blues Bothers, og sammen med korpset fikk publikum høre alle de kjente låtene fra filmen. Dirigent Roger Fjelder hadde for anledningen utvidet korpset med gitar, bass, tangenter og kor.
-
Bjørke, Camilla
(2008).
Språklæring og IKT (K2006).
Vis sammendrag
Foredrag om bruk av IKT i forhold til det nye læreplanverket Kunnskapsløftet 2006. Språklæringsteori, begrepet digital kompetanse , konkrete forslag til praksis i klasserommet såvel som etiske problemstillinger ble gjennomgått.
-
Bjørke, Camilla
(2008).
Språklæring og IKT (K2006).
Vis sammendrag
Foredrag om bruk av IKT i forhold til det nye læreplanverket Kunnskapsløftet 2006. Språklæringsteori, begrepet digital kompetanse , konkrete forslag til praksis i klasserommet såvel som etiske problemstillinger ble gjennomgått.
-
Bjørke, Camilla
(2008).
Språklæring og IKT (K2006).
Vis sammendrag
Foredrag om bruk av IKT i forhold til det nye læreplanverket Kunnskapsløftet 2006. Språklæringsteori, begrepet digital kompetanse , konkrete forslag til praksis i klasserommet såvel som etiske problemstillinger ble gjennomgått.
-
Bjørke, Camilla
(2007).
Lesing av framandspråklege tekstar på Internett.
-
Bjørke, Camilla
(2007).
Digital kompetanse i tyskfaget.
-
Bjørke, Camilla
(2007).
Digital kompetanse i tyskfaget.
-
Bjørke, Camilla
(2007).
Strategien für den Spracherwerb von Deutschlernenden.
-
-
Bjørke, Camilla
(2006).
Digital kompetanse - en utfordring for tyskfaget.
Vis sammendrag
Om utvikling av basisferdigheten digital komepetanse i tyskfaget etter det nye læreplanverket Kompetanseløftet 2006 (K2006)
-
Bjørke, Camilla
(2006).
Tysk tekst på nett - om hvordan mediet bidrar til en mer global lesetilnærming.
-
Bjørke, Camilla
(2006).
Eit eventyr er eit eventyr er eit eventyr.
Skald forlag.
ISSN 82-7959-089-7.
-
Bjørke, Camilla
(2005).
Sauer er allrighte dyr.
Dag og Tid.
ISSN 0803-334X.
-
Bjørke, Camilla
(2001).
DaF-Nord. Ein Webportal für DaF-Lehrer. Inhalte, Strukturen, nationale und regionale Ebene: Norwegen.
-
Bjørke, Camilla
(2001).
Det forsømte stebarn: vokabularinnlæring. Analyse av ordtreningsprogrammet VocIt.
-
Bjørke, Camilla
(2001).
Deutsch als Tertärsprache im norwegischen Bildungssystem.
-
Bjørke, Camilla
(2001).
Arbeidsformer gjennom nettbasert undervisning.
-
-
Bjørke, Camilla
(2000).
Gjør greie for... Fra tekst til hypertekst: Oppgavetyper og arbeidsmåter i nettbasert fremmedspråksundervisning, her eksemplifisert gjennom tyskfaget. En kort beskrivelse av et forskningsprosjekt innenfor feltet tysk fagdidaktikk og IKT.
Språk og marked : working papers, reports.
ISSN 0803-3854.
s. 11–21.
Vis sammendrag
Artikkelen er en bearbeidet prosjektbeskrivelse til en doktorgradsavhandling innenfor feltet IKT og tysk som fremmedspråk. Prosjektet har som mål å undersøke hva som skjer med oppgavetypene og arbeidsmåtene i overgangen fra bokmediet (lineære tekststrukturer) til Internett (hypertekststrukturer).
-
-
Bjørke, Camilla
(2000).
Gjør greie for… Fra tekst til hypertekst: Oppgavetyper og arbeidsmåter i nettbasert fremmedspråksundervisning, her eksemplifisert gjennom tyskfaget. En kort beskrivelse av et forskningsprosjekt innenfor feltet tysk fagdidaktikk og IKT.
Språk og marked : working papers, reports.
ISSN 0803-3854.
s. 11–21.
-
Bjørke, Camilla
(1999).
Internetgestützter Landeskundeunterricht.
Språk og marked : working papers, reports.
ISSN 0803-3854.
s. 27–35.
Vis sammendrag
Artikkelen omhandlar korleis ein kan ta i bruk Internett i tyskundervisninga og då først og fremst i realiadelen - Landeskunde (samfunns- og kulturkunnskap). Artikkelen er basert på eigne erfaringar med internettbasert undervisning. Teoretiske perspektiv på implementering av IKT i undervisninga blir også nemnde.
-
Bjørke, Camilla
(1999).
Landeskunde - 100% internettbasert!!
Språk og språkundervisning.
ISSN 0038-8521.
32(4),
s. 26–28.
Vis sammendrag
Artikkelen omhandlar korleis ein tek i bruk Internett i undervisninga i Landeskunde - realiadelen i tyskfaget. Artikkelen er basert på eigne erfaringar med Internett i undervisninga - ikkje berre som ein integrert del av faget, men som ein basis for faget.
-
-
Bjørke, Camilla
(1994).
Schaf - ein etymologisches Rätsel. Etymologische und wortgeschichtliche Studien zum Wortfeld Schaf im deutschen Sprachraum mit Einbeziehung der übrigen germanischen Sprachen.
Germanistisk institutt,.