Andrew John Thomas

English version of this page Institutt for real-, praktisk-estetiske, samfunns- og religionsfag
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt
+4797190742
+4797190742
Studiested
Halden
Kontornr.
A1-023

Faglige interesser

Andrew Thomas arbeider med religion i skole: hvordan undervise i fagene KRLE og religion og etikk, og hvordan identifisere og forstå religiøse former i skolesamfunnet. Han har særkompetanse innen religionspedagogikk, kristendommens historie, og senantikkens idehistorie i middelhavsområdet. I de siste årene har hans forskning analysert religionsbegrepet i lærebøker (etter å ha jobbet noen år som lærer og fagleder på videregående skole), kildebruk i skolen, og kreative prosesser i medborgerskapsdannelse. På pulten nå ligger en analyse av pensumlister i lærerutdanning ut fra postkoloniale- og kritiske raseteorier, en tentativ sammenlikning av kjærlighetsbegrepet hos Simone Weil og Hannah Arendt, og et større prosjekt om hvordan elever og lærere styres av elevkunnskap i skole og samfunn. I 2023-25 leder han Norsk Religionspedagogisk Forskerforum, landets ledende KRLE-rettet forskningsnettverk som har til formål å styrke forskning og samarbeid innenfor et felt som vektlegger problemstillinger om oppdragelse, læring, undervisning og danning i tilknytning til religion, verdier og livssyn. Han sitter også i styret til Hans Nielsen Hauge Senteret på vegne av Høgskolen. I 2015 var han medredaktør i et spesialnummer av Prismet, Norges eneste forskningstidsskrift for religion og skole (nivå 1), der han nå sitter i redaksjonen. Nummeret handlet om religion på videregående skole.

Pågående prosjekter inkluderer:

  • En bok om elevkunnskap;
  • En artikkel om hvem som har lov til å snakke om minoriteter;
  • En sammenlikning av kjærlighetsbegrepet hos Simone Weil og Hannah Arendt;
  • Hans Nielsen Hauge i politisk økonomi.

Bakgrunn

Undervisning

Nordic Citizenship education:

  • One school for all
  • Staging Citizenship

Fagdidaktikk religion og etikk/KRLE på Praktisk Pedagogisk Utdanning

Emneord: Religionspedagogikk, religionsdidaktikk, religion i skolen, kristendommens historie, religionsfilosofi, hellige dårer, språkfilosofi, lærebokforskning, kildebruk i religionsundervisning, teater og medborgerskap, kreativitet, enhetsskolen, inkludering, normalisering

Publikasjoner

  • Thomas, Andrew John (2021). The justice of theory: How and what do educational skills distribute? Education Sciences. ISSN 2227-7102. 11(9). doi: 10.3390/educsci11090478. Fulltekst i vitenarkiv
  • Thomas, Andrew John (2020). Synlig og usynlig religion: Umarkerte bilder i kapitler om religion. Prismet. ISSN 0032-8847. 71(2), s. 161–182. doi: 10.5617/pri.8004. Fulltekst i vitenarkiv
  • Thomas, Andrew John (2020). Sources and citizens: An essay in applied epistemology. Policy Futures in Education. ISSN 1478-2103. 18(4), s. 531–544. doi: 10.1177/1478210320921722. Fulltekst i vitenarkiv
  • Thomas, Andrew John & Rolin, Alf (2019). Reading religion in Norwegian textbooks: are individual religions ideas or people? British Journal of Religious Education. ISSN 0141-6200. 41(1). doi: 10.1080/01416200.2018.1484691. Fulltekst i vitenarkiv
  • Thomas, Andrew John (2018). The City Became a Desert: Forcing the First Holy Fools into a Context. I Berger, Albrecht & Ivanov, Sergey (Red.), Holy Fools and Divine Madmen: Sacred Insanity through Ages and Cultures. Ars Una. ISSN 978-3-946646-18-1. s. 4–28.
  • Thomas, Andrew (2008). God, Vision and Power: Looking at Berkeley’s Cosmology and Disciplinary Power. Studia Theologica - Nordic Journal of Theology. ISSN 0039-338X. 62(1), s. 80–97. doi: 10.1080/00393380802024134.
  • Thomas, Andrew John (2006). Pentecostalism and Normalization. I Stålsett, Sturla Johan (Red.), Spirits of Globalization. The Growth of Pentecostalism and Experiential Spiritualities in a Global Age. SCM Press. ISSN 033404054X. s. 160–169.
  • Thomas, Andrew John (2006). Gud som ser. Kirke og kultur. ISSN 0023-186X. s. 219–233.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bjørnstad, Gunhild Brænne; Thomas, Andrew John; Næsje, Ragnhild Louise; Juma, Said; Ismail, Maryam Jaffar & Gora, Mwanamrisho Haji (2024). Intercultural encounters as educational adventures.
  • Thomas, Andrew John (2023). Despoter og Demokrater: Arendt om KRLE.
  • Thomas, Andrew John (2023). En anglikansk religionsteologi.
  • Thomas, Andrew John (2023). Self knowledge in education.
  • Thomas, Andrew John (2022). Nice Enemies: an analysis of Hollywood enemies from Darth Vader to Gru.
  • Thomas, Andrew John (2022). Pedagogiske verdier etter Corona.
  • Olandersson, Cecilie & Thomas, Andrew John (2022). Flipped classroom - en utforskende metode i et informasjonssamfunn?
  • Thomas, Andrew John (2021). Hauge og økonomiens dårlighet.
  • Thomas, Andrew John (2021). Rowan Williams: en teologisk introduksjon. Luthersk Kirketidende. ISSN 0332-5431. 156(10), s. 268–271.
  • Thomas, Andrew John (2021). Kilder: "Min egen hjerne", om kildetolkning.
  • Andersland, Inge; Aukland, Knut; Iversen, Ragnhild Laird; Kvia, Anne Siri; Thomas, Andrew John & Tømmerås, Heidi Hansen [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). Ti problemer som skolens religionsfag står overfor. Utdanningsnytt.no.
  • Aukland, Knut; Andersland, Inge; Lomsdalen, Christian; Iversen, Ragnhild Laird; Kvia, Anne Siri & Thomas, Andrew John (2020). Lansering av: Ti uløste Problemer: KRLE og Religion og etikk, 2020-2030.
  • Thomas, Andrew John (2019). Religion, religioner, religionere.
  • Thomas, Andrew John (2018). Finnes det systematiske forskjeller mellom hvordan religionene illustreres i norske lærebøker.
  • Thomas, Andrew John (2018). Leontius of Neapolis. I Allison, Dale C. (Red.), Encyclopedia of the Bible and Its Reception (EBR) volume 16 Lectionary - Lots. De Gruyter Open. ISSN 978-3-11-031333-8.
  • Aukland, Knut; Tømmerås, Heidi Hansen; Iversen, Ragnhild Laird; Iversen, Lars Åsmund Laird & Thomas, Andrew John (2018). Uenighet i klasserommet.
  • Thomas, Andrew John (2018). Smarte Samtaler: KRLEpodden v/Knut Aukland www.krlepodden.com. Prismet. ISSN 0032-8847. 69(2-3), s. 255–257.
  • Schjetne, Espen; Hansen, Ole Henrik Borchgrevink; Ramstad, Mette & Thomas, Andrew John (2018). KRLE når Gud er død. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Schjetne, Espen; Hansen, Ole Henrik Borchgrevink; Ramstad, Mette & Thomas, Andrew John (2018). Aakvaag surrer med religionsbegrepet. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Thomas, Andrew John & Rolin, Alf (2017). Reading other people’s stories.
  • Thomas, Andrew John (2017). Mission-shaped echo chambers?
  • Thomas, Andrew (2016). Dialog og omvendt klasseromsundervisning. Prismet. ISSN 0032-8847. 67(3), s. 225–228.
  • Thomas, Andrew (2015). Religion på svartebørs: Hauge og religiøs merkantilisme.
  • Thomas, Andrew (2015). The city became a desert: forcing the first holy fools into a context.
  • Thomas, Andrew (2015). På fremmed terreng: religion i andre fag. Prismet. ISSN 0032-8847. 66(2), s. 107–111.
  • Schjetne, Espen & Thomas, Andrew (2015). Religion og etikk i videregående skole. Prismet. ISSN 0032-8847.
  • Thomas, Andrew (2010). Farlig religion: om forskjellen mellom forkynnelse og holdningsdannelse. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge. ISSN 0802-8214. s. 22–28.
  • Thomas, Andrew John (2006). Postkolonial teologi: En kort innføring. Ung Teologi. ISSN 0333-340X. 39(1), s. 27–40.
  • Thomas, Andrew John (2005). The Places of Unreason in Theology.
  • Aukland, Knut; Iversen, Ragnhild Laird; Tømmerås, Heidi Hansen; Thomas, Andrew John; Schanke, Åge J. & Kvia, Anne Siri [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). Ti uløste Problemer: KRLE & Religion og etikk, 2020-2030. KRLEpodden.
  • Thomas, Andrew (2009). The holy fools: a theological enquiry. University of Nottingham etheses.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:19 - Sist endret 21. juni 2024 15:43