Faglige interesser
Andrew Thomas arbeider med religion i skole: hvordan undervise i fagene KRLE og religion og etikk, og hvordan identifisere og forstå religiøse former i skolesamfunnet. Han har særkompetanse innen religionspedagogikk, kristendommens historie, og senantikkens idehistorie i middelhavsområdet. I de siste årene har hans forskning analysert religionsbegrepet i lærebøker (etter å ha jobbet noen år som lærer og fagleder på videregående skole), kildebruk i skolen, og kreative prosesser i medborgerskapsdannelse. På pulten nå ligger en analyse av pensumlister i lærerutdanning ut fra postkoloniale- og kritiske raseteorier, en tentativ sammenlikning av kjærlighetsbegrepet hos Simone Weil og Hannah Arendt, og et større prosjekt om hvordan elever og lærere styres av elevkunnskap i skole og samfunn. I 2023-25 leder han Norsk Religionspedagogisk Forskerforum, landets ledende KRLE-rettet forskningsnettverk som har til formål å styrke forskning og samarbeid innenfor et felt som vektlegger problemstillinger om oppdragelse, læring, undervisning og danning i tilknytning til religion, verdier og livssyn. Han sitter også i styret til Hans Nielsen Hauge Senteret på vegne av Høgskolen. I 2015 var han medredaktør i et spesialnummer av Prismet, Norges eneste forskningstidsskrift for religion og skole (nivå 1), der han nå sitter i redaksjonen. Nummeret handlet om religion på videregående skole.
Pågående prosjekter inkluderer:
- En bok om elevkunnskap;
- En artikkel om hvem som har lov til å snakke om minoriteter;
- En sammenlikning av kjærlighetsbegrepet hos Simone Weil og Hannah Arendt;
- Hans Nielsen Hauge i politisk økonomi.
Bakgrunn
- Doktorgrad med fokus på hellige dårer fra Universitetet i Nottingham
- Mastergrad om Augustins språkfilosofi
- Praktisk pedagogisk utdanning
- Tidligere fagleder i språk og samfunnsfag ved Malakoff videregående skole
Undervisning
- One school for all
- Staging Citizenship
Fagdidaktikk religion og etikk/KRLE på Praktisk Pedagogisk Utdanning