LPRLE116 Religion, livssyn og etikk, didaktikk 1 (Høst 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Alf Rolin
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid og deltid.

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten

  • kan begrunne fagets plass i skoleverket
  • kjenner godt til læreplanverket samt sentrale styringsdokumenter
  • har kunnskap om modeller for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningen i faget
  • har kunnskaper om informasjonskilder i faget

Ferdigheter:
Studenten kan

  • anvende og reflektere over teori for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
  • formulere mål/læringsutbytte
  • utarbeide kjennetegn på måloppnåelse og kriterier for vurdering av og for læring i faget
  • utføre systematiske søk etter faglig og relevant informasjon, anvende ulike kriterier for kildekritikk
  • anvende relevante læremidler i faget

Generell kompetanse:
Studenten

  • kjenner faglærerrollen og anvar for å skape et godt læringsmiljø
  • kan arbeide sammen med andre faglærere og kolleger
  • kan kritisk reflektere over egen utvikling som lærer og klasseleder
  • har oversikt over ulike innformasjonsressurser og læremidler innen sitt fagfelt og kunne gjøre kritiske vurderinger av disse
  • har et bevisst forhold til etiske spørsmål i faget

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Vitenskapsfaget, profesjonsfaget, skolefaget
  • Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
  • Arbeidsmåter i faget, undervisningsmetoder og prinsipper
  • Læremidler inkludert IKT
  • Fag- og yrkesetikk
  • Elevvurdering

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, grupperarbeid og øvelser. Emnet gis som seks hele dagers undervisning, og er knyttet til seks ukers praksisopplæring.

Avhengig av antall studenter knyttet til emnet, vil emnet kunne gjennomføres som veiledning. 

Praksis

Det er seks ukers praksisopplæring i skoler/utdanningsinstitusjoner knyttet til emnet. Det foreligger egen emnebeskrivelse for praksisopplæringen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1)     Obligatorisk frammøte (minimum 80 %)

2)     Hjemmeoppgave om undervisningsplanlegging, gjennomføring og evaluering i faget, omfang 12-15 sider.

Oppgaven skal ta for seg spesielle utfordringer studenten har opplevd i forbindelse med planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i faget i første praksisperiode. Ut fra en valgt problemstilling skal det ved bruk av didaktisk teori gjøres refleksjoner over hvordan disse utfordringene kan finne sine mulige løsninger.

Oppgaven forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet og veiledningen i den forbindelse (praksisjournal). Problemstillingen skal godkjennes av didaktikklærer.

Oppgaven vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Vurderes oppgaven til ikke godkjent får studenten ett nytt forsøk til fastsatt frist.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til avsluttende eksamen.

Eksamen

Det gis ikke separat karakter for didaktikkemner, men spesialiseringen vil angis på vitnemålet som "godkjent".

Sluttvurdering i emnet Religion, livssyn og etikk, didaktikk 1 inngår i en felles eksamen for emner i PPU-studiet. For detaljer om sluttvurdering, se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen og i emnet Praktisk pedagogikk.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Felleslitteratur (pedagogikk og fagdidaktikk) fremgår av emnebeskrivelsen for Pedagogikk i praktisk-pedagogisk utdanning.

Litteratur spesifikt for emnet:
(Litteraturlista er sist oppdatert 07.05.2018.)

* Stjernen indikerer at det inkluderes i et emnets kompendium.

*Anker, T. (2014) «Det handlende mennesket og fortellingers etiske potensial» i Afdal, Røthing og Schjetne (red.) Empirisk etikk i pedagogiske praksiser: artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, sider 125-139.

Andreassen, B.-O. (2012 eller 2016) Religionsdidaktikk. En innføring. Oslo: Universitetsforlaget. (225 s.)

*Barnes, L. P. (2014) «Religious studies, religious education and the aims of education» I British Journal of Religious Education 37:2, sider 195-206.

*Breidlid, H. and T. Nicolaisen (2011) "Fortellingens ulike dimensjoner¿ i: I begynnelsen var fortellingen. Oslo: Universitetsforlaget, s. 57-76 (20 s.)

*Engelstad, A. (1989) De undertryktes teater : når tilskueren blir deltaker : Augusto Boals metoder og praksis, Oslo: Cappelen, sider 33-47, 50-54.

*Fauske, R. (2013) ««Eg er så redd for ikkje å vere nøytral nok» Korleis skal ein tolke kravet om ei objektiv og nøytral undervisning, og kva problem er knytte til desse målsettingane?», i: Bente Afset m. fl. (red.) Kunnskap til hva? Om religion i skolen. Trondheim: Akademika forlag, s. 215-238

*Hansen, O. H. B. (2018) "Promoting Autonomy in Public Education: A Narrow Civic Approach¿ I Religion & Education.

*Helskog, Guro H. (2012) «Danning i retning av menneskelig modenhet og visdom gjennom filosofisk dialog», i Norsk filosofisk tidsskrift 47 (1), s. 46-60

*Jackson, R. (2014) ««Veiviseren»: En presentasjon av Europarådets retningslinjer for religions- og livssynsundervisning» (oversettelse av ««Signposts»: Dissemination of Council of Europe Policy on Education about Religions and Non-religious Convictions» Oversatt til norsk av Marie von der Lippe) i Norsk Pedagogisk Tidsskrift 05/2014, sider 376-384.

*Jackson, R. (1997) Religious Education: an Interpretive Approach. London: Hodder & Stoughton. Kap. 5.

*Kohlberg, L. (1973) «The Claim to Moral Adequacy of a Highest Stage of Moral Judgment» i The Journal of Philosophy, Vol. 70, No. 18, sider 630-646.

*Lippe, M. von der; Hansen, O. H. B. (2006) : ¿Hot-seat i KRL¿, i: Ett fag - mange muligheter. En praktisk håndbok i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap. Kristiansand: Høyskoleforl., 96-102 (24 s.)

*Neegaard, G., S. Øiestad Grande, R. Kvalvaag, R. Reinvang, og S. Østberg (2006) «Innføring i religionskunnskap» I: Gunnar Neegaard (red.) Logos og Dharma: Religioner, livssyn og etikk. Bergen: Fagbokforlaget, 2006, 17- 40 (24 s.)

Office for Democratic Institutions and Human Rights (2007) «Toledo Guiding Principles on Teaching about Religions and Beliefs in Public Schools» OSCE. På https://www.osce.org/odihr/29154?download=true

*Rolin, A.: ¿Verdiformidling gjennom prosjektarbeid¿, i Prismet 49 (1998), 107-115 (9 s.)

*Schjetne, E. (2014) «Kritisk blikk på kritikk» i Afdal, Røthing og Schjetne (red.) Empirisk etikk i pedagogiske praksiser: artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, sider 153-175.

Sødal, H. K. Religions og livssynsdidaktikk, Oslo 2009 el nyere, 11-182 (172 s.)

*Thomas, A. (2010) «Farlig religion: om forskjellen på forkynnelse og holdnings-dannelse», Religion og livssyn (1), s. 22-28

*Thomas, A. (2016) «Dialog og omvendt klasseroms-undervisning» i Prismet 3/2016: 225-228.

Undheim, Sissel, og Von der Lippe, Marie (2017) Religion i skolen, Oslo: Universitetsforlaget. Kapitler 1-2, og 5-10 (sider 11-34 og 70-164).

*Winje, G. (2012) Guddommelig Skjønnhet (2. Utgave) Oslo: Universitetsforlaget, kapittel 10 (sider 275-287)

*Winje, G. (2014) «Hvordan lese islamske Ornamenter i skolen?» i Prismet 2/2014: 85-94

*Øierud et al. (2017) "Ny overordnet del av læreplanen for skolen¿ I Prismet  4/2017: 327-337.

Om Ekskursjoner:

*Opsal, R. R. (2015) «Påskevandring som samarbeids-prosjekt - kunnskapsformidling eller religionsutøvelse?» i Prismet 1/2015: 19-27

*Opsal, Nicolaisen, og Winje (2016) «Debatt» i Prismet 3/2016: 229-238

*Winje, G. (2016) «Replikk til debattinnlegget «Et mulig og nyttig samarbeid» i Prismet nummer 3/2016» i Prismet 4/2016: 321.

Oddrun Marie Hovde Bråten, i Religion i skolen (over).

898 sider.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:49:47