Academic interests
Write a few words here about your academic interests.
Courses taught
- <Link to programme of study/course>
- <Link to programme of study/course>
- ...
Background
Brief presentation of previous work experience and education
Awards
- <Name and link to prize 1, if any>
- <Name and link to prize 1, if any>
- ...
Appointments
- <Title and (if applicable) link 1>
- <Title and (if applicable) link 2>
- ...
Positions held
- <Name and link to position 1, if any>
- <Name and link to position 2, if any>
- ...
Partners
Publications
-
Toft, Solveig & Bjørnstad, Gunhild Brænne
(2020).
Being in the moment - an investigation of the aesthetic learning processes in a Storyline.
In Karlsen, Kristine Høeg & Häggström, Margaretha (Ed.),
Teaching through Stories: Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education .
Waxmann Verlag.
ISSN 978-3-8309-3986-3.
doi:
10.31244/9783830989868.
Full text in Research Archive
Show summary
This chapter describes a qualitative study that illustrates the aesthetic learning processes facilitated by a specific Storyline conducted in a Teacher Education Programme in Eastern Norway. The purpose is to uncover the types of aesthetic competences that are developed through aesthetic working methods in interdisciplinary projects, and which competences must be strengthened within the aesthetic subjects’ own context. Despite Norway’s new national curriculum emphasising creative and explorative learning methods, the aesthetic subjects are under pressure. There is no requirement for teacher competence in the subjects, while they are demanded as methods in interdisciplinary projects and for in-depth learning. Our theoretical framework in this study is the four aspects of aesthetic learning processes, learning IN, WITH, ABOUT and THROUGH aesthetic activity, as explained by Lindström (2012), supported by Dewey’s (1980) view on aesthetic experiences. The study consists of group interviews with the students after completion of a cross-curricular Storyline.
-
Toft, Solveig & Husebye, Birgitte Nordahl
(2019).
Skaperglede med performance. Lesing og skriving som redskap for estetiske erfaringer i musikk,
kunst og håndverk og kroppsøving.
In Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (Ed.),
Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215029979.
p. 77–90.
-
Toft, Solveig & Holte, Kari
(2017).
Det skapende rom - betydningen av det ikke-målbare.
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk.
ISSN 1890-9515.
10(3).
doi:
10.7577/formakademisk.1400.
Full text in Research Archive
Show summary
I denne artikkelen rettes blikket mot selve opplevelsen i den skapende prosess, de ikke-målbare kvaliteter, spesielt i forhold til faget Kunst og håndverk. Artikkelens data består av tre ulike utøvergruppers arbeidsprosess i en bestemt type maleoppgave; maling med musikk som inspirasjon. De tre utøvergruppene hadde ulik alder, bakgrunn og skolering. Disse tre gruppene skal eksemplifisere hvilke opplevelser som kan oppstå i noen utvalgte skapende prosesser. Teorigrunnlaget er Czsikmyhalis flow-teori og Hans-Georg Gadamers hermeneutiske teori. Intensjonen er å bringe inn et perspektiv for å øke bevissthet og omtanke av enkelte forhold vedrørende tilrettelegging for skapende aktiviteter i skolen.
View all works in Cristin
-
Toft, Solveig
(2023).
Kunst og håndverk i tverrfaglig arbeid - dilemmaer og muligheter.
In Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (Ed.),
Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215060941.
p. 220–234.
-
Toft, Solveig
(2023).
Frost
.
-
Toft, Solveig
(2023).
Glimt fra Østfoldbanen 1 og 2.
2 malerier i juryert vinterutstilling februar-mars 2023.
-
-
Bjørnstad, Gunhild Brænne & Toft, Solveig
(2022).
Aesthetic learning in a Storyline - A critical inquiry.
-
Toft, Solveig & Bjørnstad, Gunhild Brænne
(2020).
Being in the moment. An investigation of aesthetic learning processes in a Storyline.
-
Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Næsje, Ragnhild Louise; Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Bjørnstad, Gunhild Brænne
[Show all 10 contributors for this article]
(2019).
Storyline - som et eksempel på tverrfaglig og studentaktiv læringsform.
-
Toft, Solveig
(2019).
Åpning av sommerutstilling på Galleri Strømsfoss.
-
Toft, Solveig & Nordahl Husebye, Birgitte
(2019).
Skaperglede med performance - lesing og skriving som redskap for estetiske erfaringer i musikk, kunst og håndverk og kroppsøving.
-
Toft, Solveig & Holte, Kari
(2019).
Et malesamarbeid. .
-
Toft, Solveig & Holte, Kari
(2018).
Et malesamarbeid.
-
Toft, Solveig
(2013).
Landscapes Paintings: a study of lines, the vertical and horizontal lines that occur when you watch the fields, the forest, the moors and the lakes. I am also interested in the light and the colors that change according to the seasons.
-
Toft, Solveig
(2013).
Landskap fra Aremark. Malerier.
-
Toft, Solveig & Holte, Kari
(2011).
Estetiske læreprosesser - å male som fenomen i en skapende prosess.
-
Toft, Solveig
(2010).
Vindmøller i Vestfjella? Nei takk!
Halden Arbeiderblad.
Show summary
Innlegg i Halden Arbeiderblads spalte "Fritt ord" som tar avstand fra planlagt vindmøllepark i Halden og Aremark. Det planlegges opptil 70 vindmøller i 150 meters høyde. Tilknyttet hver mølle må det anlegges 4-meters brede gater som kan transportere store anleggsmaskiner og det må anlegges transformatorer og master. Det vil også trolig bli en vernesone på 400 kvm i diameter rundt hver mølle. Begrunnelsen i artikkelen er i hovedsak motstand mot estetisk forurensning. Vindmøller i uberørt natur er stygt, ødelegger for fugl, dyreliv og for fritids- og rekreasjonsmuligheter i skog og mark. Det er svært søkt å kalle slik utbygging for naturvern når det slett ikke verner naturen, men i stedet er svært ødeleggende. Energikrise må løses på annen måte.
-
Toft, Solveig
(2009).
Den usynlige hunden - pedagogisk dokumentasjon og estetisk skapende arbeid.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
p. 104–114.
Show summary
I denne artikkelen argumenter jeg for at estetisk skapende arbeid og pedagogisk dokumentasjon henger tett sammen og at begge er viktige arbeidsmåter i barnehagen. Jeg forteller om en usynlig hund som bodde i en barnehage. Hunden var midtpunktet i et prosjekt der pedagogisk dokumentasjon og estetisk skapende arbeid gikk hånd i hånd. Fortellingen starter i Halden der jeg har ledet et Reggio Emilia-inspirert nettverk. Min argumentasjon føres med to stemmer: den ene henviser til teori omkring estetikk, kreativitet og tenkning i barnehagene i Reggio Emilia, den andre er skrevet i kursiv og er en praksisfortelling fra en barnehage som fortelles av en førskolelærer. Der handler det om en usynlig hund.
-
Toft, Solveig
(2006).
Lys og lyst Tekstiler av Ninni Sandvik, malerier av Solveig Toft.
Show summary
19 malerier med inspirasjon fra landskapet i Aremark.
-
Toft, Solveig
(2006).
Et estetisk blikk på barnehagehverdagen og den nye rammeplanen for barnehagen : estetikk for, med og av barn?
Show summary
I følge den nye rammeplanen for barnehagen, skal barn få mulighet til å oppleve kunst og kultur og selv få uttrykke seg estetisk. Man må også tilrettelegge for et godt fysisk miljø som godt kan være estetisk innbydende og utfordrende. Men den estetiske dimensjonen i barnehagen handler også om den voksnes blikk, dvs. blikket for barna og et ønske om å undersøke verden og det estetiske sammen med barna. Det helt nye i Rammeplanen for barnehagen er kapittelet om barns medvirkning. I foredraget hevdes det at den voksnes estetiske innstilling har sammenheng med realiseringen av barns medvirkning.
-
Toft, Solveig
(2005).
Prosjekt Robotgjengen : det er jo hele tiden en rød tråd - liksom.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
21(3),
p. 12–13.
Show summary
Intervju med førskolelærer Ann-Helen Lettenstrøm ved Stenrød barnehage i Halden. Hun forteller om et tverrfaglig prosjekt i barnehagen der utgangspunktet var barnas interesse for TVserien "Robotgjengen" og en mengde oppsamlet gratismaterialer. Barna lekte med materialene og laget roboter. I arbeidet hentet man også inspirasjon fra et lokalt kunstgalleri og kunstbilder fra kort og bøker. I tillegg ble også innlæring av noen matematiske begreper.
-
Toft, Solveig
(2004).
Kultur og læring - kulturmelk og tæring.
View all works in Cristin
Published June 12, 2018 4:23 PM
- Last modified June 12, 2018 4:23 PM