-
-
Maugesten, Marianne; Kaufmann, Odd Tore & Meaney, Tamsin Jillian
(2023).
We are digital natives - preservice teachers' professional mathematical identities.
-
Kaufmann, Odd Tore
(2022).
These tasks are very good but inappropriate for my students.
-
Kaufmann, Odd Tore; Maugesten, Marianne & Meaney, Tamsin Jillian
(2022).
Views of Pre-service teachers in Norway on the value of programming in teaching mathematical and pedagogical topics.
-
Kaufmann, Odd Tore; Stenseth, Børre & Forsström, Sanna Erika
(2022).
Programmering i matematikkundervisningen,
QED1-7 Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, Bind 1, 2. utgave.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-49188-8.
p. 545–617.
-
Kaufmann, Odd Tore; Maugesten, Marianne & Meaney, Tamsin Jillian
(2022).
Preservice teachers’ views on programming as part of their professional identity as mathematics teachers.
-
Larsen, Hanne & Kaufmann, Odd Tore
(2022).
Matte-forskere advarer mot talentsentre.
[Radio].
NRK.
-
Kaufmann, Odd Tore; Stenseth, Børre; Berggren, Stein Arnold & Forsström, Sanna Erika
(2021).
Whats my angle? Students cooperating to make a square. .
-
Kaufmann, Odd Tore & Maugesten, Marianne
(2021).
I Don't know much about programming - but I think it's good for mathematics.
-
Bjørkeng, Per Kristian & Kaufmann, Odd Tore
(2020).
Nesten ingen lærere kan faget de nå skal lære bort.
[Newspaper].
Aftenposten.
-
Kaufmann, Odd Tore
(2020).
Programming in mathematics education.
-
NRK, nyhetsjournalist & Kaufmann, Odd Tore
(2020).
Programmering i skolen.
-
Kaufmann, Odd Tore & Stenseth, Børre
(2020).
Programmering vil bli en utfordring for lærere.
[Business/trade/industry journal].
Forskning.no.
-
Meaney, Tamsin Jillian; Kristensen, Bodil Stakkestad; Kaufmann, Odd Tore; Maugesten, Marianne; Huru, Hilja Lisa & Kvivesen, Mona
(2019).
Digitale verktøy er bra for tilpasset opplæring (men kanskje ikke så bra for å lære matematikk).
-
Kaufmann, Odd Tore & Maugesten, Marianne
(2019).
Jeg vet ikke nok om programmering(men jeg tror det er viktig for matematikkundervisningen).
-
Kaufmann, Odd Tore; Grinderud, Kristine Charlotte & Forsström, Sanna Erika
(2019).
Integrating programming in mathematics education .
-
-
Kaufmann, Odd Tore & Ryve, Andreas
(2019).
Construction of teachers’ role in collegial discussions.
-
Kaufmann, Odd Tore
(2018).
How do students encounter and reason about multiplication in primary school classroom context? .
-
Kaufmann, Odd Tore & Olafsen, Audun Rojahn
(2018).
Å gjøre feil er en av de beste måtene å lære matematikk på.
Show summary
Mange elever i grunnskolen er nervøse og forsøker unngå matematikkoppgaver på skolen i frykt for å gjøre feil. De mister raskt motivasjonen for faget. Disse elevene tar med seg en uvane i skolen og senere i livet, fordi de ender opp med å unngå det vanskeligste arbeidet. Fra dagliglivet vet vi at for eksempel suksessfulle grundere gjør flere feil, og lærer av sine feil. Også fra idretten hører vi ofte av de beste at de har lært av sine feil. Å gjøre feil er en av de mest nyttige måtene å lære i matematikk på. Hjernene våre utvikler seg når vi gjør en feil og tenker på feilen. I denne verkstedpresentasjonen blir det først en kort presentasjon av hvordan lærere behandler feil i klasserommet. Deretter ser vi konkret på hvordan lærere kan behandle feil i klasserommet. Videre blir det arbeid med konkrete aktiviteter og oppgaver som kan være med på å ufarliggjøre feil som elevene gjør, og at elevene lærere av feil de gjør i arbeidet med oppgaven. Verkstedet avsluttes med en diskusjon om hvordan lærere kan møte feil i klasserommet.
-
Kaufmann, Odd Tore
(2018).
The “divergence” between research on the use of programming in school and what happens in many national curriculums.
-
-
Kaufmann, Odd Tore
(2017).
Teachers’ attention to student thinking, mathematical content, teachers’ role and lesson management in a professional learning community.
-
Kaufmann, Odd Tore; Bostrøm, Edgar & Berntsen, Kristina Rakneberg
(2016).
Programmering i matematikkundervisningen.
-
Lilleby, Thomas; Holone, Harald & Kaufmann, Odd Tore
(2015).
Programmering i klasserommet.
[Newspaper].
Halden Arbeiderblad.
-
Kaufmann, Odd Tore
(2012).
Dei grunnleggjande ferdigheitene i "Matte overalt".
-
Kaufmann, Odd Tore
(2011).
Regneartene overalt - tidlig med ikke vågalt.
-
Kaufmann, Odd Tore
(2011).
Realfag i Fredrikstadskolen: Har lærerne didaktisk kompetanse? Hvordan kan de bruke den for å fremme resultatene i skolene?
-
Kaufmann, Odd Tore
(2011).
Symposium: Klasseromsforskning.
-
Kaufmann, Odd Tore
(2010).
Blir elevene flinke til å multiplisere ved å pugge gangetabellen?
Matematikk - nå snakker vi. Sommerkursrapport 2010.
NTNU-trykk.
ISSN 9788291999234.
p. 75–80.
-
-
Kaufmann, Odd Tore
(2010).
Elevers forståelse av multiplikasjon.
-
Kaufmann, Odd Tore; Olafsen, Audun Rojahn & Rikheim, Kari
(2010).
Nytt på nytt med matematikk.
Show summary
Foredrag ved østlandske lærestevne
-
Kaufmann, Odd Tore
(2009).
Elevers første møte med multiplikasjon på småskoletrinnet.
Show summary
Målet er å dokumentere hvordan elever lærer seg multiplikasjon når de starter med dette på skolen. Det vil være et fokus på elevers forståelse av multiplikasjon og hvordan de lærer å resonnere omkring ulike aspekter ved multiplikasjon. Forskningsspørsmålet er: Hvordan møter og approprierer elevene multiplikasjon på småskoletrinnet. (Hvordan presenteres multiplikasjon. Hvilke artefakter brukes. Hva slags type motstand er det i de diskursive og fysiske redskap. Hvilke steg kan beskrives i denne prosessen.)
-
Kaufmann, Odd Tore
(2009).
Multiplication in primary school.
Show summary
The aim of the present study is to give theoretical and empirical contributions to the description of pupils' process of learning to master multiplication when first encountering it in school. The study will focus on pupils' comprehension of multiplication and how they learn to reason around various aspects of multiplication. In this work the focus is on socio-cultural perspectives on learning. Sherin and Fuson (2005) review research on student knowledge on multiplication and divides this into four categories. Much of this research is based on cognitive interviews or individual work on tests in multiplication, little research is conducted within a sociocultural perspective.
-
Kaufmann, Odd Tore
(2010).
Elevenes første møte med multiplikasjon på småskoletrinnet. En sosiokulturell tilnærming til appropriering av multiplikasjon i klasserommet.
Universitetet i Agder.
ISSN 9788271176723.