-
Maugesten, Marianne; Stigberg, Henrik & Stigberg, Susanne Koch
(2024).
Programmering på ungdomstrinnet.
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2023).
Utforsking i multiplikasjon og divisjon - et etterutdanningsprosjekt ved to skoler (runde 2).
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2023).
Utforsking i multiplikasjon og divisjon - et etterutdanningsprosjekt ved to skoler (runde 1).
-
Rangnes, Toril Eskeland; Jemai, Khaled Ben Latief & Maugesten, Marianne
(2023).
Lærerstudenters refleksjoner og posisjonering i arbeid med programmering .
Show summary
Etter innføring av programmering i LK20 fikk matematikk som ett av flere fag, et særlig ansvar for opplæring i programmering. Det er behov for mer kunnskap om lærerstudenters tilnærming når de nå må lære programmering i matematikk. Utgangspunktet for studien er et arbeidskrav der studenter på 5. året (masterstudenter i matematikk, GLU1-7 og 5-10) skal løse et selvvalgt matematikkproblem med bruk av programmering og algoritmisk tenking. De blir bedt om å reflektere over arbeidsprosessen og over hva de lærte i prosessen om seg selv som problemløsere. Data er 15 skriftlige innleveringer som studentene har tillatt at vi brukersom data. Som teoretisk rammeverk tar vi utgangspunkt i posisjoneringsteori (Van Langenhove og Harré, 1998; Harré et al., 2009). I vår begynnende analyse finner vi at de fleste studentene beskriver seg som nybegynnere i programmering. Disse deler seg i to grupper; de som posisjonerer seg som nysgjerrige og utholdende, og de som posisjonerer seg som frustrerte og utålmodige i aktiviteten. Selv om oppdraget var å løse et matematisk problem med programmering der målet var deres egen læring, posisjonerer de fleste studentene seg som framtidige lærere og bruker dette både til å begrunne valg av oppgaver, vanskegrad de velger, og når de reflekterer over «nytteverdien» av aktiviteten. Resultatene vil bli brukt for å videreutvikle undervisningen i programmering i matematikk for lærerstudenter.
-
Maugesten, Marianne; Bjørnstad, Gunhild Brænne; Hoff-Jenssen, Reidun & Fjeld, Hilde Sofie
(2023).
"I really feel like I've come back as a different person".
-
Maugesten, Marianne; Kaufmann, Odd Tore & Meaney, Tamsin Jillian
(2023).
We are digital natives - preservice teachers' professional mathematical identities.
-
Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren
(2022).
Samarbeid er stikkordet. En oppsummering .
In Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (Ed.),
Overganger i skolen. Fra barnetrinnet til ungdomstrinnet..
Universitetsforlaget.
ISSN 978-82-15-06093-4.
p. 245–248.
-
Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren
(2022).
Overgangen mellom barnetrinnet og ungdomstrinnet. Mange
endringer i elevens liv.
In Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (Ed.),
Overganger i skolen. Fra barnetrinnet til ungdomstrinnet..
Universitetsforlaget.
ISSN 978-82-15-06093-4.
p. 15–22.
-
Maugesten, Marianne & Sølvberg, Monica
(2022).
Heldagsprøve for 9. trinn med en samarbeidsdel.
-
Kaufmann, Odd Tore; Maugesten, Marianne & Meaney, Tamsin Jillian
(2022).
Views of Pre-service teachers in Norway on the value of programming in teaching mathematical and pedagogical topics.
-
Hoff-Jenssen, Reidun; Fjeld, Hilde Sofie; Maugesten, Marianne & Bjørnstad, Gunhild Brænne
(2022).
Student Teacher Practice in Malawi, from Norwegian Educators’ Perspective.
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2022).
Å forske på egen praksis - Studenters forståelse av matematikk gjennom gjensidige studentrettinger.
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2022).
Professionally-oriented teacher education – how can peer assessment contribute? .
-
Maugesten, Marianne
(2022).
The transition between primary and secondary school in mathematics.
-
Maugesten, Marianne; Stigberg, Henrik & Stigberg, Susanne Koch
(2022).
Programmering på ungdomstrinnet - samarbeid mellom lærerutdanningsskoler og HiØ.
-
Ludvigsen, Ali Reza; Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren
(2022).
Utfordringer i matematikkfaget for minoritetsspråklige elever med kort botid i Norge.
-
Maugesten, Marianne
(2022).
Lærerstemmer om matematisk kompetanse i overgangen .
-
Kaufmann, Odd Tore; Maugesten, Marianne & Meaney, Tamsin Jillian
(2022).
Preservice teachers’ views on programming as part of their professional identity as mathematics teachers.
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2022).
Hverandrevurdering som arbeidskrav .
-
Maugesten, Marianne; Rummelhoff, Kari - Anne & Lunde, Odd - Bjørn
(2021).
Verktøy for å beherske utforsking og problemløsing i praksis.
-
Maugesten, Marianne; Stigberg, Henrik & Stigberg, Susanne Koch
(2021).
Programmering på ungdomstrinnet.
-
Bjørnstad, Gunhild Brænne; Maugesten, Marianne; Hoff-Jenssen, Reidun & Fjeld, Hilde Sofie
(2021).
International Student Teacher Practice.
-
Stigberg, Susanne Koch; Maugesten, Marianne & Stigberg, Henrik
(2021).
Use - modify - create. Ett arbetssätt för programmering.
Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning.
ISSN 0348-2723.
3/2021(3),
p. 22–27.
-
-
Stigberg, Henrik; Stigberg, Susanne Koch & Maugesten, Marianne
(2021).
Use-modify-create: ett arbetssätt för programmering.
Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning.
ISSN 0348-2723.
3.
-
Maugesten, Marianne; Stigberg, Henrik; Stigberg, Susanne Koch & Nina Skajaa, Fredheim
(2021).
Har utviklet undervisningsopplegg som skal gjøre lærere i ungdomsskolen bedre i programmering.
[Business/trade/industry journal].
Forskning.no.
-
Kaufmann, Odd Tore & Maugesten, Marianne
(2021).
I Don't know much about programming - but I think it's good for mathematics.
-
Maugesten, Marianne; Stigberg, Henrik & Stigberg, Susanne Koch
(2021).
Examining TPACK among 8.-10. grade teachers after introducing a Use-Modify-Create programming approach.
-
-
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2021).
Hverandrevurdering som arbeidskrav – noe mer enn et arbeidskrav?
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2021).
Hverandrevurdering som arbeidskrav – kan skippertak unngås?
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2021).
Matematikkfaget i endring – var alt så mye bedre før?
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
-
Maugesten, Marianne & Kvam, Ingebjørg
(2019).
Rike, utforskende og åpne oppgaver på mellomtrinn og ungdomstrinn. Hvordan får vi det til?
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2019).
Hvordan ivareta kjerneelementene i arbeidet med matematikk på ungdomstrinnet?
-
Meaney, Tamsin Jillian; Kristensen, Bodil Stakkestad; Kaufmann, Odd Tore; Maugesten, Marianne; Huru, Hilja Lisa & Kvivesen, Mona
(2019).
Digitale verktøy er bra for tilpasset opplæring (men kanskje ikke så bra for å lære matematikk).
-
Kaufmann, Odd Tore & Maugesten, Marianne
(2019).
Jeg vet ikke nok om programmering(men jeg tror det er viktig for matematikkundervisningen).
-
Maugesten, Marianne & Jensen, Renate
(2019).
Fagfornyelsen - LK20.
-
Maugesten, Marianne
(2019).
Forskning på praksis.
-
Maugesten, Marianne & Mellegård, Ingebjørg Merete
(2019).
Profesjonelle læringsfellesskap for lærere i videreutdanning – utvikling i kunnskapskulturen.
-
-
-
Maugesten, Marianne
(2019).
Good mathematics teaching at lower primary school level.
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2019).
Velkommen til den kreative og utforskende matematikkopplæringen! - når engasjement, relevans og motivasjon kan stå i sentrum.
In Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (Ed.),
Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215029979.
p. 118–130.
-
Maugesten, Marianne; Jensen, Renate & Kirkegård, Henrik
(2018).
Matematikk i tre akter.
-
Maugesten, Marianne
(2018).
God matematikkundervisning på småskoletrinnet.
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2018).
Studentintensive arbeidsformer og samarbeid i matematikk.
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2017).
Mathematical teachers' professional development through networking.
-
Maugesten, Marianne
(2017).
Tallet 24.
-
Maugesten, Marianne; Fauskanger, Janne & Mosvold, Reidar
(2017).
Second graders reflections about the number 24.
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2017).
Utdanningskvalitet og studentaktive læringsformer.
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2016).
Kunnskapsdeling og utprøving etter deltakelse i matematikknettverk.
-
Maugesten, Marianne; Skori, Tone; Kirkegård, Henrik & Lunde, Odd Bjørn
(2016).
Smakebiter fra matematikkens skattekiste.
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2016).
Flipped classroom in the education og teacher students in mathematics.
-
-
Enge, Ole; Fauskanger, Janne; Herheim, Rune; Holmedal, Sigrun & Maugesten, Marianne
(2016).
Nasjonale retningslinjer for fag.
-
-
Maugesten, Marianne; Skori, Tone & Gerd, Nilsen
(2015).
Workshop Lamis.
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2015).
Omvendt undervisning og studenters egen oppfatning av hva som påvirker læring.
-
Maugesten, Marianne & Mellegård, Ingebjørg Merete
(2015).
Profesjonelle læringsfellesskap for lærere i videreutdanning - utvikling av kunnskapskulturen.
-
Maugesten, Marianne; Lie, Johan & Meland, Vegard Målnes
(2015).
Nettbasert matematikk 2.
-
Maugesten, Marianne & Mellegård, Ingebjørg Merete
(2015).
Profesjonelle læringsfellesskap for lærere i videreutdanning - utvikling i kunnskapskulturen.
-
Maugesten, Marianne; Spernes, Kari Iren; Jacobsen, Kjersti Berggraf & Holt Jensen, Brit Hellen
(2015).
HiØ og forholdet til praksisfeltet.
-
Maugesten, Marianne
(2014).
Videreutdanning i matematikk.
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2014).
Omvendt undervisning- et prosjekt ved HiØ.
-
Maugesten, Marianne
(2014).
Nettbasert kurs i matematikk.
-
Maugesten, Marianne & Mellegård, Ingebjørg Merete
(2014).
Professional learning communities for in-service teachers - designing a model for sharing knowledge and developing teaching practice.
-
Maugesten, Marianne & Mellegård, Ingebjørg Merete
(2014).
Videreutdanning av lærere.
-
Maugesten, Marianne
(2014).
matematikk og tospråklige elever.
-
Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica
(2014).
Regning som grunnleggende ferdighet.
-
Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne
(2013).
Mener variert undervisning er nøkkelen til suksess.
[Newspaper].
Fredrikstad Blad.
-
Maugesten, Marianne
(2013).
Mener variert undervisning er nøkkelen til suksess.
[Newspaper].
Fredrikstad Blad.
-
Maugesten, Marianne; Bergem, Ole Kristian; Wæge, Kjersti & Sanne, Anders
(2012).
God regneopplæring-for lærere på ungdomstrinnet.
-
Maugesten, Marianne
(2012).
Endringer i muntlig eksamen i grunnskolen.
-
Fjeld, Hilde Sofie; Hoff-Jenssen, Reidun; Maugesten, Marianne & Bjørnstad, Gunhild Brænne
(2020).
Rapport om studentpraksis i Malawipraksis - et samarbeid mellom Høgskolen i Østfold, Kjølberg skole og skoler i Malawi.
Høgskolen i Østfold.
-
Enge, Ole; Fauskanger, Janne; Herheim, Rune; Holmedal, Sigrun & Maugesten, Marianne
(2016).
Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning, retningslinjer for matematikk.
universitet og høgskolerådet.
-
-
-
Sanne, Anders; Bergem, Ole Kristian; Leer, Lene Grøterud; Maugesten, Marianne; Randahl, Mira & Settemsdal, May Renate
[Show all 9 contributors for this article]
(2012).
Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med regning på ungdomstrinnet.
Utdanningsdirektoratet.