Birgitte Nordahl Husebye

Norwegian version of this page Department of Natural Sciences, Practical-Aesthetic, Social and Religious Studies
Norwegian version of this page Position
Associate Professor
Contact
+4769608130
+4791825072
Study place
Halden
Office nr.
FU2-64

Academic interests

  • Physical education and physical education didactics
  • Learning in, through and about movement
  • Outdoor activities
  • Physical activitiy and health

Courses taught

  • Courses in physical education and physical education didactics in master teatcher for primary and lower secondary school
  • Physical education teatcher education

Background

Education:

  • Practical pedagogic edication, Østfold University College
  • Masters degree in sport science, Norwegian School of Sport Science
  • Registered Nurse from Østfold University College

Work Experience:

  • 2009 - d.d: Assistant Professor at the Faculty of Education at Østfold University College
  • 2014 - 2019: National Team coach, Norwegian Orienteering Federation
  • 2002 - 2009: Teatcher in Physical education, High School

Awards

  • Best research-based abstract, Public Health conferense 2014

Positions held

  • 2013 - 2017: Member of the board, Østfold University college
  • 2012 - 2013: Leader of the local board for physical education "Landslaget for Fysisk Fostring"   

Partners

 

Publications

  • Nordahl Husebye, Birgitte; Farholm, Anders & Tangen, Steffen (2024). En planleggingsmodell for et helhetlig kroppsøvingsfag. In Røynesdal, Øystein & Thorjussen, Ingfrid M. (Ed.), Kroppsøving i praksis: læreplanbegreper, klasseledelse og undervisningsmetode. Universitetsforlaget. ISSN 9788215063744.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Hansen, Jessica Pedersen Belisle; Nordahl Husebye, Birgitte & Brynildsen, Stine (2023). ’Det er jo dans, det her også…?’ – styrking av dans i kroppsøvingslærerutdanningen i tverrfaglige og tverrsektorielle profesjonsfellesskap. Dance Articulated. 9(1), p. 119–143. doi: 10.5324/da.v9i1.5057.
  • Nordahl Husebye, Birgitte & Tangen, Steffen (2022). Fra lek til alvor i kroppsøving. In Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (Ed.), Overganger i skolen. Fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-06093-4. p. 66–79.
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2019). Interessebasert kroppsøving. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 13(3), p. 1–21. doi: 10.5617/adno.4812. Full text in Research Archive
  • Toft, Solveig & Husebye, Birgitte Nordahl (2019). Skaperglede med performance. Lesing og skriving som redskap for estetiske erfaringer i musikk, kunst og håndverk og kroppsøving. In Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (Ed.), Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget. ISSN 9788215029979. p. 77–90.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Karlsen, Kristine Høeg (2016). Oj, skal vi gjøre dette i dag?: Lærerstudenter og lærerutdanneres meningsdanning i en workshop i dans som praktisk-estetisk fag. Nordic Journal of Dance: practice, education and research. ISSN 1891-6708. 7(1), p. 28–41.

View all works in Cristin

  • Sveen, Ole & Nordahl Husebye, Birgitte (2024). Trening og helse for unge.
  • Sveen, Ole & Nordahl Husebye, Birgitte (2024). Studenter på kurs i vinterfjellet. [Radio]. NRK P1 Østfold.
  • Nordahl Husebye, Birgitte (2023). Kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen - hva skal elevene lære?
  • Sveen, Ole & Nordahl Husebye, Birgitte (2023). Den kvinnelige utøveren .
  • Sveen, Ole & Nordahl Husebye, Birgitte (2023). Posterpresentasjoner og diskusjon. Del II: Fysiske tester og treningstips for aldersgruppa 60-80 år.
  • Sveen, Ole & Nordahl Husebye, Birgitte (2023). Hvilken type styrkeøvelse gir minst belastning og raskest restitusjon? [Internet]. Hjemmeside høgskolen i Østfold og Olympiatoppen Østlandet.
  • Nordahl Husebye, Birgitte; Hansen, Jessica Pedersen Belisle; Brynildsen, Stine & Karlsen, Kristine Høeg (2023). Setting the stage and shooting the action – Physical education teacher education students’ use of tablets in creative dance processes.
  • Nordahl Husebye, Birgitte (2022). Veien til førstelektor.
  • Nordahl Husebye, Birgitte (2022). Sport Coaching in a Digital society.
  • Nordahl Husebye, Birgitte & Tangen, Steffen (2022). Fra lek til alvor i kroppsøving.
  • Nordahl Husebye, Birgitte (2022). Læring i bevegelse.
  • Nordahl Husebye, Birgitte & Sveen, Ole (2022). Sport Coaching i en digital fremtid.
  • Sveen, Ole & Nordahl Husebye, Birgitte (2022). Satser nytt – studentene kan få praksisplass hos FFK . [Newspaper]. Fredrikstad Blad.
  • Nordahl Husebye, Birgitte & Tangen, Steffen (2022). Overgang i kroppsøving - fra lek til alvor.
  • Nordahl Husebye, Birgitte (2021). Læring i bevegelse.
  • Nordahl Husebye, Birgitte; Tangen, Steffen & Moen, Kjersti Mordal (2021). Utviklingsprosesser i kroppsøvingsfaget – implementering og gjennomføring av interessebasert kroppsøving.
  • Toft, Solveig & Nordahl Husebye, Birgitte (2019). Skaperglede med performance - lesing og skriving som redskap for estetiske erfaringer i musikk, kunst og håndverk og kroppsøving.
  • Nordahl Husebye, Birgitte (2019). Læring i bevegelse.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2018). Læring i bevegelse i alle fag.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2018). Læring i bevegelse.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Husebye, Birgitte Nordahl; Ørbæk, Trine & Jacobsen, Kjersti Berggraf (2017). Dans & selvoppfatning: 50 kroppsøvingslærere om dansens bidrag til et allsidig og helhetlig kroppsøvingsfag.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2016). Muligheter for mer aktivitet i skolen med fokus på kroppslig dannelse og bevegelsesarenaer.
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2016). Interessebasert kroppsøving ved fagdag for kroppsøving.
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2016). Interessebasert kroppsøving ved kommunesamling.
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2016). Interessebasert kroppsøving.
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2016). Interessebasert kroppsøving.
  • Erdvik, Irina Burchard; Säfvenbom, Reidar; Husebye, Birgitte Nordahl & Moen, Kjersti Mordal (2016). Elevers erfaringer med interessebasert kroppsøving: En kvalitativ studie .
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2016). Interessebasert kroppsøving: Hvordan fremme bevegelsesglede og positiv selvforståelse - en oppsummering.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Tangen, Steffen (2016). Erfaringer og eksempler fra forskningsprosjektet Interessebasert kroppsøving.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Tangen, Steffen (2016). Bevegelsesglede i barnehage og skole; hvordan få det til?
  • Torhaug, Nina; Husebye, Birgitte Nordahl & Karlsen, Kristine Høeg (2015). Det estetiske som døråpner i det flerkulturelle klasserommet.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2015). Hvorfor ny løpsbølge i Norge? [Radio]. Nrk Østfold .
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2015). Orientering om Østfoldmodellen for fysisk aktivitet og kroppsøving.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Tangen, Steffen (2015). Østfoldmodellen for fysisk aktivitet og kroppsøving.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2015). Fysisk aktiv læring i alle fag.
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2015). Forskningsprosjektet Interessebasert kroppsøving.
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2015). Yrkesfagmodellen: Økt fysisk aktivitet gjennom fokus på fysisk aktiv læring i programfag for ulike yrkesfaglige studieretninger.
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2015). «Interessebasert kroppsøving- en kroppsøvingsmodell som lar elevene velge mellom bevegelsesglede og idrettsglede».
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2015). Yrkesfagmodellen: Kompetanseheving av lærere som deltar i prosjektet, med fokus på fysisk aktiv læring i programfag for studieretning helse og oppvekst.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Tangen, Steffen (2015). Interessebasert kroppsøving; friluftsliv og undervisningsplanlegging.
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2015). Interessebasert kroppsøving: Friluftsliv, læreplanforståelse og vurdering for læring.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Tangen, Steffen (2015). Yrkesfagmodellen: Økt fysisk aktivitet gjennom fysisk aktiv læring for programfag for studieretning bygg og anleggsteknikk, service og samferdsel og teknikk og industriell produksjon.
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2015). Yrkesfagmodellen: Økt fysisk aktivitet gjennom fysisk aktiv læring i programfag for studieretning helse og oppvekst.
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2015). Best practice example: Physical excercise and sports subject.
  • Torhaug, Nina; Husebye, Birgitte Nordahl & Karlsen Høeg, Kristine (2015). Foredrag om "Det estetiske som døråpner i det flerkulturelle klasserommet".
  • Torhaug, Nina; Husebye, Birgitte Nordahl & Karlsen Høeg, Kristine (2015). "Det estetiske som døråpner i det flerkulturelle klasserommet".
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Tangen, Steffen (2014). Farlig lek gir robuste barn.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Tangen, Steffen (2014). Arbeidsseminar 3.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Tangen, Steffen (2014). Arbeidsseminar 2.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Tangen, Steffen (2014). Læring i bevegelse.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Tangen, Steffen (2014). Fysisk aktivitet, egenverdi og verktøy for læring.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Brenne, Elsie (2014). Helsefremmende skoler, hvorfor, hva og hvordan?
  • Husebye, Birgitte Nordahl; Tangen, Steffen & Brenne, Elsie (2014). Bevegelsesglede og idrett.
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2014). Arbeidsseminar 1.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Tangen, Steffen (2014). Erfaringsseminar for Østfoldmodellen for fysisk aktivitet og kroppsøving.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Tangen, Steffen (2014). Bevægelsesglæde og idrætsglæde - to variationer af fysisk undervisning. Liv i skolen. ISSN 1398-2613. 1, p. 54–60.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Tangen, Steffen (2014). Bevegelsesglede, idrettsglede og mer fysisk aktivitet for elever på byggfag. Kroppsøving. ISSN 0333-0141. 3, p. 8–11.
  • Nordbakke, Monica; Gummesen, Kjersti; Halstvedt, Camilla Blikstad; Mellegård, Ingebjørg Merete; Bjerke, Christian Bjørn & Elisenberg, Marion [Show all 7 contributors for this article] (2014). En regnende organisasjon - eksempel på tverrfaglig samarbeid ved en høgskole.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2014). Health promoting and physical educating in upper secondary school – a way to reduce health inequalities?
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2013). Opplæring av byggfagslærere.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2013). Fokus på fysisk aktivitet, mestring og bevegelsesglede, elevenes opplevelser.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2013). Gode eksempler på samfunnsrelevant forskning ved HIØ. Helsefremmende skoler.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2013). Kroppsøving og Bevegelsesglede. Helsefremmende arbeid i skolen.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2013). Helsefremmende arbeid i skolen.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Tangen, Steffen (2013). Hva gjør at elever nå deltar i kroppsøving?: Bevegelsesglede 2.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Østfoldnytt. Kroppsøvingsprosjekt på Kalnes videregående skole. [TV]. Nrk Østfold.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Nyhetsmorgen. En ekstra gym time i uka gir knallresultater. [Radio]. NrK P2.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Østfoldnytt. Lek i skog. Aktiviteter for barn i skogen. [TV]. NrK Østfold.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Østfoldnytt. Overorganisering av barn. [TV]. NrK Østfold.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Distriktsnyheter. Overorganisering av barn. [TV]. NrK TV Østfold.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Overorganisering av barn. [Radio]. NrK Østfold .
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Bevegelsesglede i skolegården.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Orienteringssak; kroppsøvingsprosjektet Bevegelsesglede.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Bevegelsesglede, et forskningsprosjekt i kroppsøvingsfaget.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Bevegelsesglede, et forskningsprosjekt i kroppsøvingsfaget.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Bevegelsesglede og gode opplevelser i kroppsøvingsfaget.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Presentasjon av et forskningsprosjekt i kroppsøvingsfaget; Bevegelsesglede og gode opplevelser i kroppsøving.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Presentasjon av resultater fra kroppsøvingsprosjektet; Bevegelsesglede.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Distriksnyheter: hvordan øke barns fysiske aktivitetsnivå? [TV]. NrK TV Østfold.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Østfold nytt: Hvordan øke barns fysiske aktivitetsnivå? [TV]. NrK TV Østfold.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Hvordan øke barns fysiske aktivitetsnivå? [Radio]. NrK Østfold.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2011). Fikk en leksjon i effektiv løping. [Newspaper]. Fredrikstad blad.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2011). Sykkeltrim sparer kroppen. [Newspaper]. Fredrikstad blad.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2011). Mange vil trene. [Newspaper]. Fredrikstad blad.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2011). Grip sjansen med FB aktiv. [Newspaper]. Fredrikstad blad.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2011). Jeg grugleder meg. Fredrikstad Blad.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2011). Skal, skal ikke. Fredrikstad Blad.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2011). Gøy å være FB aktiv trener. Fredrikstad Blad.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2011). FB aktiv-trener Birgitte gir deg tipsene for trening. [Newspaper]. Fredrikstad Blad.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Brenne, Elsie (2013). Deltakelse i kroppsøving, delprosjekt Bevegelsesglede, rapport 3. Østfold fylkeskommune.
  • Tangen, Steffen & Husebye, Birgitte Nordahl (2013). Bevegelsesglede 2. Østfold fylkeskommune.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2012). Bevegelsesglede og gode opplevelser i kroppsøving. Rapport Bevegelsesglede del 1. Høgskolen i Østfold.
  • Husebye, Birgitte Nordahl & Brenne, Elsie (2011). Kompetanse og undervisningsforhold i fagene kroppsøving og mat & helse. Kartleggingsundersøkelse 2011. Østfold fylkeskommune.
  • Husebye, Birgitte Nordahl (2011). Helsefremmende skoler, Artikkelsamling. Høgskolen i Østfold.

View all works in Cristin

Published June 12, 2018 4:26 PM - Last modified June 15, 2021 9:00 AM