Marianne Østli

English version of this page Institutt for pedagogikk, IKT og læring
Bilde av Marianne Østli
English version of this page Stilling
Høgskolelektor
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
C2-035

Faglige interesser

  • Mangfold og inkludering (forståelser, holdninger og praksiser)
  • Fordommer, stereotypier, diskriminering og rasisme
  • Makt- og normkritiske perspektiver

Undervisning

Jeg underviser i pedagogikk på barnehagelærerutdanningen i følgende emner:

  • Barns utvikling, lek og læring 2 (BULL 2)
  • Mangfold og fellesskap (MOF)

Jeg er seksjonsleder for pedagogikkseksjonen i året 2021/2022. Jeg er også emneansvarlig for fordypningen mangfold og fellesskap.

I Rekomp (regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage) er jeg veileder. Det innebærer samarbeid med ulike barnehager og barnehagenettverk i Viken.  

Bakgrunn

Utdanning:

2007-2010 Bachelor i førskolelærerutdanning

2011-2015 Master i mangfold og inkludering

Arbeidserfaring:

Jeg har flere års erfaring fra barnehage. Først som assistent og senere som førskolelærer/pedagogisk leder. Fra 2015 har jeg jobbet som høgskolelektor i pedagogikk på barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold.

Publikasjoner

  • Østli, Marianne & Eide, Cathrine Aasgaard (2020). Forståelser av livsmestring blant ansatte i barnehagen .
  • Østli, Marianne & Johannesen, Nina (2018). Å sette forskjelligheter i spill.
  • Østli, Marianne (2016). Testkultur, målstyring og kartlegging. Hvilken kompetanse trenger framtidige lærere for å møte politiske rammer?
  • Østli, Marianne & Hoveid, Sigrid Eskestrand (2016). Vi etterlyser et "stopp!". Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 33(2), s. 78–79.
  • Østli, Marianne (2015). Mangfold- kunnskap og kompetanse i utdanningssektoren. Utfordringer og muligheter.
  • Østli, Marianne (2015). Ikke snik deg ut av barnehagen. [Internett]. NRK Østfold.
  • Østli, Marianne (2015). Barnehagetilvenning. [Radio]. NRK Østfold.
  • Nolet, Ronald & Østli, Marianne (2010). Økt pedagogtetthet gir ikke nødvendigvis økt kvalitet. Første steg. ISSN 1504-1891. s. 44–47.
  • Østli, Marianne (2015). Når forskjellighet forstyrrer - En kvalitativ undersøkelse av hvordan barnehagelærere forstår mangfold i barnehagen. Høgskolen i Østfold.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:22 - Sist endret 1. aug. 2021 11:14