Drivhuset Østfold og grunnskolelærerstudenter sammen for bærekraft

Gjennom et innovativt samarbeid mellom storylinemiljøet ved Høgskolen i Østfold og Drivhuset Østfold har lærerstudentene dykket ned i bærekraftens verden gjennom prosjektet «Et norsk elvedelta».

Lærerstudentene Simen Horten Olavesen og Michael Dagatan Le utvikler prototyper av bærekraftige løsninger. Foto: Kristine Høeg Karlsen

Under veiledning fra faglærere ved grunnskolelærerutdanningene og Tobias Linkjendal, daglig leder ved Drivhuset Østfold, har studentene utforsket kreative tilnærminger til et mer bærekraftig samfunn gjennom storyline som metode. Storyline i lærerutdanningen er et pågående utviklings- og forskningsprosjekt ved Høgskolen i Østfold, ledet av Kristine Høeg Karlsen.

Betydning av kompetanse i bærekraft

Bærekraftig utvikling har en sentral plass i norsk skole, og har til hensikt å forberede elever for en verden med komplekse og kontinuerlige endringer. Fremtidens lærere har et betydelig ansvar, og deres bærekraftskompetanse er avgjørende for å lykkes. Denne kompetansen innebærer evnen til å utvikle og inspirere elever til å tenke kritisk, handle ansvarlig og erkjenne konsekvensene av sine valg, spesielt knyttet til miljø, økonomi og sosiale forhold. Lærerutdanningene må finne effektive måter å styrke denne kompetansen på. Ved grunnskolelærerutdanningene ved Høgskolen i Østfold prioriteres dette blant annet gjennom bruk av storyline som metode.

Storyline gir en tverrfaglig inngang til undervisning, hvor læringsforløpet sentreres rundt en fortelling som elever og lærere sammen skaper. Klasserommet transformere til et levende miljø, hvor deltakerne blir aktører i en fiktiv verden der de må takle utfordringer. Dette skaper en emosjonell kobling til læringsprosessen.

Drivhuset Elvemunningen tar ledelsen etter 50-årsflom

Historien i årets storyline er følgende: Elvemunningen, en fiktiv norsk kommune i et fiktivt elvedelta, har nylig blitt rammet av en sjeldent kraftig 50-årsflom, og innbyggerne står overfor en monumental oppgave med å gjenoppbygge samfunnet sitt. Midt i kaoset og utfordringene dukker Drivhuset Elvemunningen opp med innovative metoder for å hjelpe innbyggerne å snu ødeleggelse og problematikk til nyskapende og bærekraftige løsninger! Målet er ikke bare å gjenoppbygge, men å skape et samfunn som er robust, bærekraftig og forberedt på fremtidige utfordringer.

En av metodene som Drivhuset Elvemunningen tar i bruk heter «Crazy 8», som gir innbyggerne en rask brainstorming hvor de gjennom åtte minutter skaper åtte unike ideer. Gjennom samarbeidet mellom Drivhuset Elvemunningen og lokalsamfunnet blir ideer kastet frem og diskutert, og det settes i gang en bølge av kreativitet og nyskaping.

- Det har vært utrolig givende å være en del av Storyline-prosjektet, spesielt med tanke på å få satt fokus på innovasjon og nyskaping i en leken og dagsaktuell setting!

Tobias Linkjendal, Drivhuset Østfold

Innbyggerne i den fiktive kommunen Elvemunningen, ledes gjennom en kreativ prosess av Drivhuset Elvemunningen. Sammen spinner de konseptidéer, som kan bli avgjørende i gjenoppbyggingen etter den voldsomme 50-årsflommen. På bildet ser vi lærerstudentene, Kasper Herwander Kvarsnes, Simen Horten Olavesen og Huda Mohammed Mohammed Nuur.

Sammen for Fremtiden

Partnerskapet markerer den første, men langt fra siste, samarbeidet mellom grunnskolelærerutdanningene og Drivhuset Østfold. - For oss lærerutdannere, har dette vært av uvurderlig verdi, forteller Hanne Eik Pilskog ved Fakultet for lærerutdanninger og språk, som tok initiativet til samarbeidet med Drivhuset Østfold. Samarbeidet med lokale aktører tilfører storyline spesialisert kunnskap og innovative metoder, som er svært nyttig for studentene å ta med seg videre.

Tobias Linkjendal, er fornøyd, og tilføyer: - Dette var veldig gøy å ta del i, og noe jeg veldig gjerne er med på de kommende årene også!

Tobias Linkjendal i undervisning med lærerstudenter. Foto: Kristine Høeg Karlsen

Storylinemiljøet samlet faglærere fra ulike institutter ved Fakultet for lærerutdanninger og språk, og det står som det største forskningsmiljøet innen storyline i lærerutdanning internasjonalt. Nylig har fagmiljøet publisert to antologier ved Universitetsforlaget om storyline. Denne våren blir det også ansatt en stipendiat som skal forske på seriøse spill, storyline og generativ AI.

Note: Artikkelen har bearbeidet tekst produsert av ChatGTP, basert på følgende bestilling: «Fremtidens lærere må utvikle bærekraftskompetanse slik at de kan utdanne elever for 21. fremtidsferdigheter. Skriv hvorfor dette er viktig, og hva denne kompetansen består i.»

Les også artikkelen "Digitalisering av storyline ved hjelp av elever og lærere" fra samme storyline.


Les mer:

Emneord: tverrfaglig læring og undervisning, innovasjon, storyline, grunnskolelærerutdanningen, bærekraftig utvikling Av Kristine Høeg Karlsen
Publisert 11. mars 2024 13:04 - Sist endret 13. mars 2024 14:31