Digitalisering av storyline ved hjelp av elever og lærere

Med Minecraft har Matthias Solgaard Høye bidratt til å digitalisere årets storyline for grunnskolelærerstudentene ved Høgskolen i Østfold. Med seg hadde han fire elever og Marie Kronby, som er i kombinasjonsstilling og lærer ved Kråkerøy ungdomsskole.

Elever i 9. klasse fra Kråkerøy ungdomsskole underviser lærerstudenter i Minecraft som del av et storyline-prosjekt som setter fokus på bærekraftig utvikling. Foto: Kristine Høeg Karlsen

Storyline er et ledende utviklings- og forskningsprosjekt ved Høgskolen i Østfold, som samler faglærere fra ulike institutter ved Fakultet for lærerutdanninger og språk (LUSP), under ledelse av Kristine Høeg Karlsen.

Minecraft gir spennende muligheter for utforsking

Gjennom den siste uken har grunnskolelærerstudenter som utdanner seg til lærere i ungdomsskolen gjennomført storyline. Storyline er en multimodal, tverrfaglig og estetisk læringsform som kan romme et rikt knippe metoder og tilnærminger til undervisning. Storyline har blitt gjennomført siden 2015 ved Høgskolen i Østfold, og nytt av året var å bruke Minecraft i etableringen av det fiktive universet som danner rammen for storylineforløpet.

– Det var spennende å komme som ny inn til storylinemiljøet ved HiØ. Jeg er lærer og kjenner metoden, men har aldri brukt den selv. Jeg hadde lyst å utforske mulighetene Minecraft kunne gi, forteller Matthias Solgaard Høye, som er ansatt som høgskolelektor i matematikk. Han og kollegaen Johan Bredberg har ikke bare styrket den utforskende matematikken innenfor storyline, men også introdusert et nytt aspekt av digital kreativitet i undervisningen.

- Klarer du å vekke en slik arbeidslyst som lærer, da har du lyktes godt som lærer.

Anna Cecilie Aarsund Eriksen, student ved Grunnskolelærerutdanning 5-10

Matthias i sving under årets storyline "Et norsk elvedelta". Foto: Johan Bredberg.

Storyline og dets matematiske innhold

I denne storylinen skapte lærerstudentene sammen et deltaområde med tilknytting til et kartutsnitt hentet fra virkeligheten. På hver gruppe samarbeidet fire-fem studenter for å lage sin gitte del av deltaområdet. Først skapte de en fysisk versjon, ved hjelp av ulike materialer, i regi av faget kunst og håndverk. Deretter ble det produsert en digital versjon i Minecraft i regi av faget matematikk. I prosessen med å overføre sin fysiske modell til en digital versjon ble studentene utsatt for en modelleringsoppgave av problemløsingskarakter. Matthias utdyper:

- Studentene skulle produsere en digital verden som ville gi mening opp imot deres fysiske modell og virkeligheten. Studentene fikk ingen oppskrift eller instruksjon om hvordan de skulle håndtere dette. De måtte dermed utforske, kommunisere og resonere, samtidig som de gjorde vurderinger om forhold, skalering og målestokk. Flere av kjerneelementene i matematikk ble dermed behandlet i dette arbeidet, legger Matthias til.

I metarefleksjon, i etterkant av opplegget, ble det snakket om hvordan bruk av lignende opplegg potensielt kan ivareta læring av flere momenter fra læreplanen i matematikk, samtidig som slike oppgaver kan virke engasjerende og by på muligheten til å være kreativ. Johan Bredberg utdyper:

- Det som produseres i Minecraft kan også løftes frem i etterkant av et slikt opplegg, som en inngangsport til å diskutere og belyse andre matematiske emner.

- Elevene hadde lagd et kjempeflott opplegg for lærerstudentene, forteller Matthias, og fortsetter: - Én hadde brukt hele vinterferien på å lage et veldig fint eksempel på hvordan et område kan bli utformet med mange detaljer i Minecraft.

Elevene startet økten med å vise grunnleggende funksjoner i Minecraft, noe som ble satt pris på av studentene som ikke hadde brukt Minecraft tidligere. Samarbeidet har ikke bare gitt studentene en praktisk innføring i digitale verktøy, men også gitt elevene en plattform for å dele sin ekspertise med fremtidige lærere.

Lærerstudenter får undervisning og veiledning av 9. klassingene ved Kråkerøy skole. Også lærerstudentene som kunne Minecraft fra tidligere, trengte litt eksperthjelp fra elevene. På bildet ser vi lærerstudentene (f.v.) Tobias Holm-Gabler, Markus Fjeld, Hans-Martin Haraldsen og Ole Martin Bårdseng Buckholm. Foto: Kristine Høeg Karlsen.

Moro å se engasjementet til elevene

- Ett av målene med å innlemme Minecraft i undervisningen var at arbeidet skulle bidra til økt variasjon og motivasjon, noe som virker å ha fungert, uttrykker Matthias.

Lærerstudentene synes det var interessant å se hvilke muligheter Minecraft gav, og de ble overrasket over arbeidet som elevene hadde investert. -Tenk at de hadde brukt over 100 timer på å bygge et elvedelta for å vise oss, uttrykker Huda Mohammed Mohammed Nuur.

Anna Cecilie Aarsund Eriksen stemmer i. - Det var veldig moro å se elevenes engasjement i Minecraft, sier hun. - Det virket som om de hadde investerte langt mer tid enn det som var avsatt. Når elevene viser slik dedikasjon ved å bygge og skape, så kan det gi et stort læringsutbytte hos elevene.

- Klarer du å vekke en slik arbeidslyst som lærer, da har du lyktes godt som lærer, legger hun til.

Klarer du å vekke en slik arbeidslyst som lærer, da har du lyktes godt som lærer, uttrykker grunnskolelærerstudent Anna Cecilie Aarsund Eriksen. Foto: Kristine Høeg Karlsen.

Les også artikkelen Drivhuset Østfold og grunnskolelærerstudenter sammen for bærekraft fra samme storyline.


Les mer:

Emneord: digitalisering, storyline, tverrfaglig læring og undervisning, Bærekraftig endring, minecraft Av Kristine Høeg Karlsen
Publisert 11. mars 2024 13:30 - Sist endret 13. mars 2024 14:31