På selveste Lucia-dagen ble det avholdt julelunsj i forskningsgruppen Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning. Praksisfeltet var representert ved assisterende rektor Trond Vangberg ved Gimle skole.
Aktuelt - Side 2
25. april 2018 sendte de to førsteamanuensisene ved avdeling for lærerutdanning, Kristine Høeg Karlsen og Andrew John Thomas inn søknad til FINNUT-programmet. De søkte om 24 millioner kroner til forskningsprosjektet pARTiciPED! The Cultural Schoolbag in Teacher Education.
Høgskolen i Østfold ved avdeling for lærerutdanning var godt representert på den internasjonale Storyline konferansen i Ljubljana i Slovenia, hvor Kristine Høeg Karlsen, Gini Lockhart-Pedersen og Gunhild Brænne Bjørnstad, sammen Ellen Høeg presenterte forskning på Storyline i lærerutdanningen
Rett før jul 2017 fikk de tre forskerne ved HiØ, Kristine Høeg Karlsen, Gunhild Brænne Bjørnstad og Joakim Karlsen, tilslag på kvalifiseringsprosjektet: Kunstpedagogiske møter - en ny samhandlingsmodell for møtepunktet mellom kunst og skole gjennom DKS fra Oslofjordfondet.
Delegasjonen fra avdeling for lærerutdanning ved grunnskolelærerutdanningen 1-7 ved Høgskolen i Østfold presenterer deres kreative, temabaserte Storyline på den 46. NERA konferansen ved Universitetet i Oslo 8.-10. mars 2018
Reportasje om Øystein Elle om forskningsprosjektet “Howlround” tidsskriftet “Howlround”.
I dette prosjektet setter Ragnhild Louise Næsje og Kristine Høeg Karlsen ved HiØ sammen med Heidi Remberg ved Universitetet i Sørøst-Norge fokus på kreativ skriving og tilbakemeldinger.
Førstelektor Liv Anne Fossbråten har i flere år forsket på kroppsspråk i klasserommet. Ikke elevenes kroppsspråk, men hvordan lærere gir blikk, ser elever, er oppmerksom på deres behov for å bli sett og verdsatt, eller noen ganger ikke gjør nettopp dette. Mandag 12. november 2018 holdt hun foredrag om dette på Litteraturhuset i Fredrikstad.
I oktober 2018 var Gitte Motzfeldt på lærerutveksling til Parma, Italia. Der bidro hun til undervisning av master studenter i kultur geografi ved universitet i Parma. Gitte har feltarbeid blant annet fra nomader, i Etiopia, på Afrikas Horn. I ettertid har hun arbeidet med bærekraftig utvikling, matsikkerhet og klimatilpasning blant Afarene.
«HEXE» er et interkontinentalt tverrkunstnerisk forskningsprosjekt som er blitt fremført i flere utgaver, i Oslo, i Tokyo, Japan.
Kristine Høeg Karlsen og Gunhild Brænne Bjørnstad er redaktører for antologien Skaperglede, engasjement og utforskertrang som utgis av Universitetsforlaget i januar 2019. Sammen inviterte de medforfatterne til en felles workshop. Målet for seminaret var å inspirere til videre skrivearbeid samt å gi hverandre tilbakemelding på hverandres tekster.
«Stemmestammen» er et spennende scenekunstnerisk prosjekt finansiert av Norsk Kulturråd. Førsteamanuensis Øystein Elle ved musikkseksjonen deltar i prosjektet.
BOPERA er et tverrkunstnerisk forskningsprosjekt som er presentert en rekke ganger det siste året
Torsdag 31. august arrangerte redaktørene for den planlagte antologien: «Skaperglede, engasjement og utforskertrang: Nye perspektiver på estetiske- og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet», Kristine Høeg Karlsen og Gunhild Brænne Bjørnstad kick-off på VIP-rommet på Høgskolen i Østfold. De har fått kontrakt ved Universitetsforlaget og antologien planlegges utgitt januar 2019.
Førsteamanuensisene Kristine Høeg Karlsen og Joakim Karlsen fokuserer på hvordan lærerstudenter kan få erfaring med undervisningsmetoder som hører hjemme i fremtidens klasserom.
"Bærekraftig utvikling" er et spennende, viktig og aktuelt tema i forbindelse med forskning på den tverrfaglige undervisningsmetoden «Storyline».
13. november åpnet en utstilling som dokumenterer et mangeårig malesamarbeid mellom Solveig Toft ved Høgskolen i Østfold og Kari Holte ved Universitetet i Sørøst-Norge, begge høgskolelektorer i Kunst og håndverk. Samarbeidet er dokumentert gjennom malerier og fotografier og viser prosesser, temaer for prosjektene og resultatene etter hver samling. Utstillingen varer til 3. desember.
Torsdag 8. november inviterte forskningsgruppen «Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning» til åpent seminar om Storyline med skotske Carol Omand.