Hule eiketrær regnes som «hot spots» for biologisk mangfold og har fått status som utvalgt naturtype under naturmangfoldsloven. Men hva vet vi om innbyggerne i gamle eiker, spesifikt biller? Lite. Kanskje vi må langt tilbake i tid for å forstå dagens billesamfunn?
Aktuelle saker - Side 4
Utstillingen «Et malesamarbeid» som ble vist i galleri Box ved Høgskolen i Østfold i høst, ble åpnet igjen onsdag 6. februar, denne gangen i galleri Backer ved Universitetet i Sørsøst-Norge på Bakkenteigen.
Ronald Nolet og Gitte Motzfeldt ved avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold presenterte forskning på dybdelæring blant grunnskolelærerstudenter på den nasjonale forskningskonferansen: «Lærerutdanningene fram mot 2025: muligheter og utfordringer for samfunnsfagene» 28.-29. november i 2018
Skaperglede, engasjement og utforskertrang - Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet, er ute på markedet. Antologien gir nye perspektiver til hvordan lærere gjennom estetiske og tverrfaglige metoder kan skape engasjement og utforskertrang hos elever og studenter. Redaktører er Kristine Høeg Karlsen og Gunhild Brænne Bjørnstad og de inviterer til lanseringsfest vedStudiested Halden på selveste kjærlighetsdagen - 14. februar.
Fredag 18. januar markerte startskuddet for en internasjonal antologi om tverrfaglig og studentaktiv læring ved bruk av Storyline. Kristine Høeg Karlsen ved Høgskolen i Østfold og Margaretha Häggström ved Göteborgs Universitet er redaktører.
Ragnhild Louise Næsje og Kristine Høeg Karlsen skal sammen med Heidi Remberg ved Universitetet i Sørøst-Norge presentere forskning på kreativ skriving og tilbakemeldinger på «Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy» i Stavanger 7.-9. mai i 2019.
Fiktive autistiske personer på film og TV blir ofte overforenklet og overdrevent portrettert. Dette kan føre til forsterkning av negative holdninger og økt stigmatisering av personer med denne diagnosen.
De tre forskerne Kristine Høeg Karlsen, Gini Lockhart-Pedersen og Gunhild Brænne Bjørnstad har fått publisert artikkelen “… but, it's really grown on me, Storyline, as practical as it has been”: A critical inquiry of student teachers' experiences of The Scottish Storyline Approach in teacher education. Artikkelen er publisert i nivå 2-tidsskriftet Teaching and Teacher Education.
Lærerutdannerne Gini Lockhart-Pedersen, Gunhild Brænne Bjørnstad, Ellen Høeg og Kristine Høeg Karlsen forsker på Storyline og pedagogikk. På NERA konferansen i mars 2018 presenterer de resultater om grunnskolelærerstudenters erfaringer med Storyline sett i lys av ferdigheter for det 21. århundret.
På selveste Lucia-dagen ble det avholdt julelunsj i forskningsgruppen Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning. Praksisfeltet var representert ved assisterende rektor Trond Vangberg ved Gimle skole.
25. april 2018 sendte de to førsteamanuensisene ved avdeling for lærerutdanning, Kristine Høeg Karlsen og Andrew John Thomas inn søknad til FINNUT-programmet. De søkte om 24 millioner kroner til forskningsprosjektet pARTiciPED! The Cultural Schoolbag in Teacher Education.
Høgskolen i Østfold ved avdeling for lærerutdanning var godt representert på den internasjonale Storyline konferansen i Ljubljana i Slovenia, hvor Kristine Høeg Karlsen, Gini Lockhart-Pedersen og Gunhild Brænne Bjørnstad, sammen Ellen Høeg presenterte forskning på Storyline i lærerutdanningen
Rett før jul 2017 fikk de tre forskerne ved HiØ, Kristine Høeg Karlsen, Gunhild Brænne Bjørnstad og Joakim Karlsen, tilslag på kvalifiseringsprosjektet: Kunstpedagogiske møter - en ny samhandlingsmodell for møtepunktet mellom kunst og skole gjennom DKS fra Oslofjordfondet.
Delegasjonen fra avdeling for lærerutdanning ved grunnskolelærerutdanningen 1-7 ved Høgskolen i Østfold presenterer deres kreative, temabaserte Storyline på den 46. NERA konferansen ved Universitetet i Oslo 8.-10. mars 2018
Reportasje om Øystein Elle om forskningsprosjektet “Howlround” tidsskriftet “Howlround”.
I dette prosjektet setter Ragnhild Louise Næsje og Kristine Høeg Karlsen ved HiØ sammen med Heidi Remberg ved Universitetet i Sørøst-Norge fokus på kreativ skriving og tilbakemeldinger.
Førstelektor Liv Anne Fossbråten har i flere år forsket på kroppsspråk i klasserommet. Ikke elevenes kroppsspråk, men hvordan lærere gir blikk, ser elever, er oppmerksom på deres behov for å bli sett og verdsatt, eller noen ganger ikke gjør nettopp dette. Mandag 12. november 2018 holdt hun foredrag om dette på Litteraturhuset i Fredrikstad.
I oktober 2018 var Gitte Motzfeldt på lærerutveksling til Parma, Italia. Der bidro hun til undervisning av master studenter i kultur geografi ved universitet i Parma. Gitte har feltarbeid blant annet fra nomader, i Etiopia, på Afrikas Horn. I ettertid har hun arbeidet med bærekraftig utvikling, matsikkerhet og klimatilpasning blant Afarene.
«HEXE» er et interkontinentalt tverrkunstnerisk forskningsprosjekt som er blitt fremført i flere utgaver, i Oslo, i Tokyo, Japan.
Kristine Høeg Karlsen og Gunhild Brænne Bjørnstad er redaktører for antologien Skaperglede, engasjement og utforskertrang som utgis av Universitetsforlaget i januar 2019. Sammen inviterte de medforfatterne til en felles workshop. Målet for seminaret var å inspirere til videre skrivearbeid samt å gi hverandre tilbakemelding på hverandres tekster.