Aktuelle saker - Side 4

Publisert 7. mai 2019 15:33

Hule eiketrær regnes som «hot spots» for biologisk mangfold og har fått status som utvalgt naturtype under naturmangfoldsloven. Men hva vet vi om innbyggerne i gamle eiker, spesifikt biller? Lite. Kanskje vi må langt tilbake i tid for å forstå dagens billesamfunn?

Publisert 11. feb. 2019 12:04

Utstillingen «Et malesamarbeid» som ble vist i galleri Box ved Høgskolen i Østfold i høst, ble åpnet igjen onsdag 6. februar, denne gangen i galleri Backer ved Universitetet i Sørsøst-Norge på Bakkenteigen.

Publisert 31. jan. 2019 09:39

Skaperglede, engasjement og utforskertrang - Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet, er ute på markedet. Antologien gir nye perspektiver til hvordan lærere gjennom estetiske og tverrfaglige metoder kan skape engasjement og utforskertrang hos elever og studenter. Redaktører er Kristine Høeg Karlsen og Gunhild Brænne Bjørnstad og de inviterer til lanseringsfest vedStudiested Halden på selveste kjærlighetsdagen - 14. februar.

Publisert 17. des. 2018 19:44

De tre forskerne Kristine Høeg Karlsen, Gini Lockhart-Pedersen og Gunhild Brænne Bjørnstad har fått publisert artikkelen “… but, it's really grown on me, Storyline, as practical as it has been”: A critical inquiry of student teachers' experiences of The Scottish Storyline Approach in teacher education. Artikkelen er publisert i nivå 2-tidsskriftet Teaching and Teacher Education.

Publisert 16. des. 2018 21:29

Lærerutdannerne Gini Lockhart-Pedersen, Gunhild Brænne Bjørnstad, Ellen Høeg og Kristine Høeg Karlsen forsker på Storyline og pedagogikk. På NERA konferansen i mars 2018 presenterer de resultater om grunnskolelærerstudenters erfaringer med Storyline sett i lys av ferdigheter for det 21. århundret.

Publisert 13. des. 2018 23:00

På selveste Lucia-dagen ble det avholdt julelunsj i forskningsgruppen Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning. Praksisfeltet var representert ved assisterende rektor Trond Vangberg ved Gimle skole.

Publisert 13. des. 2018 14:43

I dette prosjektet setter Ragnhild Louise Næsje og Kristine Høeg Karlsen ved HiØ sammen med Heidi Remberg ved Universitetet i Sørøst-Norge fokus på kreativ skriving og tilbakemeldinger.

Publisert 13. des. 2018 14:36

Førstelektor Liv Anne Fossbråten har i flere år forsket på kroppsspråk i klasserommet. Ikke elevenes kroppsspråk, men hvordan lærere gir blikk, ser elever, er oppmerksom på deres behov for å bli sett og verdsatt, eller noen ganger ikke gjør nettopp dette. Mandag 12. november 2018 holdt hun foredrag om dette på Litteraturhuset i Fredrikstad.