Barns språk strekker seg langt utover det å bare gjenta kjente ord og uttrykk. En spennende ny studie ved Høgskolen i Østfold tar for seg hvordan barn opp til tre år bidrar kreativt i språklige samspill.
Aktuelle saker - Side 2
HiØ arrangerte et vellykket ph.d.-kurs om digitalisering og inkluderende praksiser, i samarbeid med Høgskolen i Innlandet.
KUNSTIG INTELLIGENS: ChatGPT og andre chatboter er ikke etisk nøytrale. Tvert i mot bygger svarene de gir oss på liberale eller autoritære verdier – avhengig av hvilken tjeneste du bruker.
Prosjektet har fått tildelt 10 millioner kroner fra Forskningsrådet.
For at vi skal forstå hvordan digitaliseringen påvirker barn og unge må det forskes mer på tvers av fagområder. Samtidig som fokuset på de etiske aspektene må skjerpes.
Lærersamarbeid regnes som en viktig strategi for å utvikle lærerprofesjonalitet. En ny studie viser imidlertid at utviklingsarbeidet taper i forhold til mer løpende oppgaver i skolehverdagen.
Alkohol øker risikoen for en rekke ulike sykdommer. Professor Hugo Cogo Moreira ved Høgskolen i Østfold skal sammen med forskere fra Brasil finne måter å forebygge alkoholforbruk hos ungdom i byer i Brasil og Mosambik. Forskningsrådet har bevilget nær 10 millioner til prosjektet.
Unge som mestrer avansert programmering er en oversett gruppe som ikke får noen drahjelp til å utvikle det tekniske talentet. Ifølge ny forskning faller unge kodere utenfor både på skolen og blant jevnaldrende.
Den 2. mars var det premiere på forestillingen "Rock me Baby" på Bærum Kulturhus med forskere og scenekunstutdannere fra Høgskolen i Østfold som sentrale bidragsytere.
Det å lære et nytt språk i voksen alder, kan kreve hardt språkarbeid. Men hva skjer hvis vi kombinerer språkinnlæring, morsmål og digitale verktøy?
Både ferske og godt etablerte forskere kan føle seg fullstendig overveldet av ord, begreper og uttrykk som brukes når det snakkes om forskning generelt og om «åpen forskning» spesielt. En ny elektronisk og fritt tilgjengelig ordliste skal fungere som et nyttig hjelpemiddel for å hindre forvirringen og misforståelser.
Inkludering handler om å være regnet med og bli sett. En studie fra Høgskolen i Østfold viser at knapt halvparten av bøkene i norske lærebøker for 5.–10. klassetrinn hadde med noe om funksjonshemning.
Professor Anders Nordahl-Hansen overvar førpremieren på storfilmen "De Uskyldige". Dette er hans tanker rundt den autistiske karakteren.
PODCAST. Ingjerd Skafle sin interesse for autisme startet gjennom jobben som lektor i videregående skole. Der har hun over flere år jobbet med elever med autismediagnose. Hun ville lære seg mer om diagnosen og har siden fordypet seg i dette både gjennom en mastergrad og nå gjennom en doktorgrad. Målet hennes er å bidra til å avdekke feilinformasjon og stereotypiske holdninger som florerer om diagnosen, spesielt innenfor sosiale medier.
DeveLeP har klare intensjoner om å samarbeide med studenter i forskningen. Temaet fikk hovedfokus på gruppens møte og derfor var det naturlig å invitere studentlederen til orientering og diskusjon.
Norskpraten er en podcastserie laget av Maja Michelsen og Stine Brynildsen, begge ansatte ved lærerutdanninga på HiØ. I podcasten vår ønsker vi å skape glede, entusiasme og engasjement for faget, i alle dets aspekter og fasetter.
Ragnhild Louise Næsje og Stein Arnold Berggren, begge høgskolelektorer ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold, har publisert en artikkel om regnefortellinger i Tangenten, et tidsskrift for matematikkundervisning. De legger vekt på det narrative og det tverrfaglige potensialet i regnefortellingene.
En ny doktorgradsavhandling viser at det er viktig å identifisere elever som er i risiko for å utvikle matematikkvansker tidlig på første trinn, og dermed sette inn riktig støtte. Det er også viktig at elever som strever i matematikkfaget får hjelp som varer over tid.
Samira Jamouchi, kunstner og førstelektor i faget kunst og håndverk ved Avdeling for lærerutdanning og medlem i forskningsgruppen Kunst, kreativitet og innovasjon ved Høgskolen i Østfold, presenterte FoU arbeid på en nasjonal konferanse i Bergen i januar 2020, som skulle bli et kapittel i en ny bok om matkultur og barnelitteratur
Samira Jamouchi, medlem av forskningsgruppen Kunst, kreativitet og innovasjon, og kunstner og førstelektor i faget kunst og håndverk ved Avdeling for lærerutdanning, har fått publisert artikkelen: "Unfolding aspects of affective togetherness. Building relations through a performative approach to art education” i det internasjonale og anerkjente tidsskriftet MATTER: Journal of New Materialism Research.