Aktuelle saker - Side 2

Publisert 9. nov. 2023 13:04

Barns språk strekker seg langt utover det å bare gjenta kjente ord og uttrykk. En spennende ny studie ved Høgskolen i Østfold tar for seg hvordan barn opp til tre år bidrar kreativt i språklige samspill.

Publisert 15. sep. 2023 11:20

KUNSTIG INTELLIGENS: ChatGPT og andre chatboter er ikke etisk nøytrale. Tvert i mot bygger svarene de gir oss på liberale eller autoritære verdier – avhengig av hvilken tjeneste du bruker.

Publisert 1. mars 2023 12:46

Den 2. mars var det premiere på forestillingen "Rock me Baby" på Bærum Kulturhus med forskere og scenekunstutdannere fra Høgskolen i Østfold som sentrale bidragsytere.

Publisert 24. feb. 2022 14:24

Både ferske og godt etablerte forskere kan føle seg fullstendig overveldet av ord, begreper og uttrykk som brukes når det snakkes om forskning generelt og om «åpen forskning» spesielt. En ny elektronisk og fritt tilgjengelig ordliste skal fungere som et nyttig hjelpemiddel for å hindre forvirringen og misforståelser.  

Publisert 3. des. 2021 08:23

Inkludering handler om å være regnet med og bli sett. En studie fra Høgskolen i Østfold viser at knapt halvparten av bøkene i norske lærebøker for 5.–10. klassetrinn hadde med noe om funksjonshemning. 

Publisert 18. sep. 2021 08:15

PODCAST. Ingjerd Skafle sin interesse for autisme startet gjennom jobben som lektor i videregående skole. Der har hun over flere år jobbet med elever med autismediagnose. Hun ville lære seg mer om diagnosen og har siden fordypet seg i dette både gjennom en mastergrad og nå gjennom en doktorgrad. Målet hennes er å bidra til å avdekke feilinformasjon og stereotypiske holdninger som florerer om diagnosen, spesielt innenfor sosiale medier.  

Publisert 15. feb. 2021 10:41

Norskpraten er en podcastserie laget av Maja Michelsen og Stine Brynildsen, begge ansatte ved lærerutdanninga på HiØ. I podcasten vår ønsker vi å skape glede, entusiasme og engasjement for faget, i alle dets aspekter og fasetter. 

Publisert 1. des. 2020 21:00

Ragnhild Louise Næsje og Stein Arnold Berggren, begge høgskolelektorer ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold, har publisert en artikkel om regnefortellinger i Tangenten, et tidsskrift for matematikkundervisning. De legger vekt på det narrative og det tverrfaglige potensialet i regnefortellingene.

Publisert 24. nov. 2020 14:19

En ny doktorgradsavhandling viser at det er viktig å identifisere elever som er i risiko for å utvikle matematikkvansker tidlig på første trinn, og dermed sette inn riktig støtte. Det er også viktig at elever som strever i matematikkfaget får hjelp som varer over tid.

Publisert 14. okt. 2020 09:39

Samira Jamouchi, medlem av forskningsgruppen Kunst, kreativitet og innovasjon, og kunstner og førstelektor i faget kunst og håndverk ved Avdeling for lærerutdanning, har fått publisert artikkelen: "Unfolding aspects of affective togetherness. Building relations through a performative approach to art education” i det internasjonale og anerkjente tidsskriftet MATTER: Journal of New Materialism Research.