Reidun Hoff-Jenssen

English version of this page Institutt for pedagogikk, IKT og læring
English version of this page Stilling
Høgskolelektor
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
E1-054

Faglige interesser

  • Læringsmiljø
  • Differensiert undervisning
  • Profesjonsutvikling
  • Skoleutvikling
  • Forskningsbasert lærerutdanning
  • Begynneropplæring

Undervisning

Underviser i pedagogikk  på:

PhD-prosjekt

Mitt PhD-prosjekt omhandler begynneropplæring. Begynneropplæring har blitt løftet frem både på den politiske og profesjonsfaglige agendaen, knyttet til grunnskolens og lærerutdanningens innhold. Fenomenet begynneropplæring er selvfølgelig nært knyttet til det som skjer i klasserommet de første skoleårene. Hva begynneropplæring er og består i, er derimot ikke like selvfølgelig. Jeg mener det er behov for en grundigere diskusjon av begynneropplæring både som begrep og fenomen. Formålet til forskningsprosjektet er å gi begynneropplæring et mer konkret innhold gjennom å løfte frem det som blir gjort i klasserommet. Prosjektet har følgende hovedproblemstilling: Hvordan forstås og ivaretas begynneropplæring i skolen?

Bakgrunn

Arbeidserfaring:

  • Undervisning i barne- og ungdomsskole, Bærum kommune 1999 - 2007
  • Undervisning i barne- og ungdomsskole, Halden kommune 2008 - 2014
  • Fagleder Halden kommune 2011 - 2014
  • Undervisning ved grunnskolelærerutdanningen, Høgskolen i Østfold, 2014 -

 

Utdanning:

  • Allmnnlærer, Høgskolen i Sogn og Fjordane
  • Grunnfag spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
  • Mellomfagstillegg pedagogikk, Universitetet i Oslo
  • Hovedfag pedagogikk, Universitetet i Oslo

 

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Hoff-Jenssen, Reidun & Kleppe, Astrid Meling (2023). Increased teacher density, a qualitative study of pupils and parents’ experiences of the use of two teachers in the classroom.
  • Hoff-Jenssen, Reidun (2023). Facilitating the development of social competence.
  • Hoff-Jenssen, Reidun (2023). 1st-grade pupils' experiences of their first year at primary school.
  • Maugesten, Marianne; Bjørnstad, Gunhild Brænne; Hoff-Jenssen, Reidun & Fjeld, Hilde Sofie (2023). "I really feel like I've come back as a different person".
  • Hoff-Jenssen, Reidun (2022). Et forskningsperspektiv på begynneropplæring.
  • Afdal, Hilde Wågsås; Spernes, Kari Iren & Hoff-Jenssen, Reidun (2022). Akademisk lesing som sosial praksis.
  • Hoff-Jenssen, Reidun; Fjeld, Hilde Sofie; Maugesten, Marianne & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2022). Student Teacher Practice in Malawi, from Norwegian Educators’ Perspective.
  • Hoff-Jenssen, Reidun (2022). Initial schooling, an unclear concept .
  • Hoff-Jenssen, Reidun (2021). How does 1st grade pupils experience and perceive becoming a pupil? .
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne; Maugesten, Marianne; Hoff-Jenssen, Reidun & Fjeld, Hilde Sofie (2021). International Student Teacher Practice.
  • Hoff-Jenssen, Reidun; Bjerke, Mari Odberg & Afdal, Hilde Wågsås (2021). Begynneropplæring en kjent men uklart begrep.
  • Hoff-Jenssen, Reidun (2021). Begynneropplæring i skolen.
  • Hoff-Jenssen, Reidun & Kleppe, Astrid Meling (2019). Hvordan kan tolærersystemet brukes som et pedagogisk virkemiddel og bidra til å øke inkludering?
  • Hoff-Jenssen, Reidun & Kleppe, Astrid Meling (2019). «Increased teacher density into a system - a qualitative study of systematic use of two teachers in the classroom with an inclusiv perspecitv» .
  • Hoff-Jenssen, Reidun & Fjeld, Hilde Sofie (2019). What is the significance of foreign practice in Malawi for student teachers' professional understanding and development?
  • Hoff-Jenssen, Reidun; Afdal, Hilde Wågsås & Spernes, Kari Iren (2018). Critical reading as a social activity for the purpose of academic and professional learning in teacher education .
  • Fjeld, Hilde Sofie; Hoff-Jenssen, Reidun & Grinderud, Kristine Charlotte (2018). Leadership of teacher’s collective learning.
  • Hoff-Jenssen, Reidun; Afdal, Hilde Wågsås & Bjerke, Mari Oberg (2017). Basic skills beyond the school subjects? What do 1st-4th grade teachers identify and approach as ‘basic skills’? .
  • Hoff-Jenssen, Reidun; Fjeld, Hilde Sofie & Spernes, Kari Iren (2017). Kulturforståelse i organisasjoner og mellom mennesker.
  • Sørmo, Dag; Jensen, Roald; Karlsen, Kristine Høeg & Hoff-Jenssen, Reidun (2017). Teachers' professional knowledge. A critical analysis of newly qualified teachers' experiences, knowledge and roles - do they matter: for whom and for what?
  • Afdal, Hilde Wågsås; Bjordal, Fred Rune & Hoff-Jenssen, Reidun (2020). Femårig grunnskolelærerutdanning på masternivå – ny og utfordrende : Et følgeforskningsprosjekt ved Høgskolen i Østfold : Delrapport 2. Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge Horten. ISSN 978-82-7860-450-2.
  • Fjeld, Hilde Sofie; Hoff-Jenssen, Reidun; Maugesten, Marianne & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2020). Rapport om studentpraksis i Malawipraksis - et samarbeid mellom Høgskolen i Østfold, Kjølberg skole og skoler i Malawi. Høgskolen i Østfold.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:23 - Sist endret 7. feb. 2024 15:51