Minecraft har fra sin lansering i 2011 blitt det mest solgte spillet noensinne med over 300 millioner solgte eksemplarer. Sandkassespillet ble kjøpt opp i 2014 av Microsoft og ble ganske fort utgitt i en Education modus tilgjengelig for alle med O365 lisens. Det betyr at mange klasserom rundt om i landet har tilgang til dette spillet, men hvordan kan vi utnytte det utrolige potensialet for utforsking og læring som ligger i dette verktøyet? I dette blogginnlegget skal jeg nemlig forklare hvordan Minecraft EDU kan brukes som nettopp et læringsverktøy! Hvis du først ønsker å vite mer om spillpedagogikk så kan du lese dette blogginnlegget som gir en kort innføring i spillpedagogikk.
Alle blogginnlegg
Høres det spennende ut å bruk i spill i undervisningen? (eller har lest dette blogginnlegget om spillbasert læring) På denne siden skriver jeg litt om hvordan du kommer i gang!
I dette blogginnlegget kan du lese mer om Jon Erik Liebermanns erfaringer knyttet til spillpedagogikk, samt hvorfor og hvordan du kan komme i gang med dette i eget klasserom.
Kunstig intelligens (KI) er virkelig blitt årets buzzword der det føles ut som alle selskaper i verden nå skal lansere ulike programmer og funksjonaliteter som lover gull og grønne skoger ved hjelp av KI. Et av de mest brukte programmene i norsk skole er Microsoft Teams og jeg skal derfor dykke ned i nyhetene som skal hjelpe lærere og elever i skolehverdagen.
ChatGPT ble lansert 30. november og startet en kunstig intelligens (KI) bølge som har skyld over verden det siste året. I dette blogginnlegget skal jeg prøve å forklare hva KI er og hvorfor det er så mye mer enn bare ChatGPT. I tillegg gir jeg noen eksempler på hvordan du kan ta bruke det i utdanning og selv som student. PS: deler av dette blogginnlegget er inspirert av forslag fra ulike kunstige intelligenser.
Hva skjer når lærerstudenter får fritt spillerom til å utforske teknologi i praksisperioden sin? Den muligheten har tre fjerdeårsstudenter benyttet seg av da de ble med på et prøveprosjekt initiert av Det digitale læringsverkstedet (DLV) og lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold.
Les - og se - hvordan GLU-studenter (1-7) har lagd sin egen, helt særegne domino ved hjelp av ting og programmering.
Lærerstudenter på GLU 5-10 har hatt profesjonsdag om programmering. I dette blogginnlegget reflekterer noen av oss over hva vi har gjort og hvordan vi opplevde dagen.
Kan bruk av VR og 360-kamera motivere 7.trinnselever til å skrive? Som barneskolelærer i norsk, så er jeg stadig på jakt etter gode måter å få elevene til å bli bedre på å skrive tekster og historier. Det kan til tider være vanskelig å få elevene til å benytte gode person- og stedbeskrivelser for å bygge opp historiene sine med noe annet enn kun handling. I denne bloggposten vil jeg vise deg en av metodene jeg har prøvd ut og diskutere både fordeler og ulemper.
Lærer og høgskolelektor ved Fagmiljø for IKT og læring, Simen Spurkland, er i prosess med å teste ut 3D-printing i undervisningen. Simen, som også jobber på Digitalt læringsverksted (DLV), har lånt med seg en av våre 3D-printere til klasserommet. I blogginnlegget deler han sine refleksjoner med oss. Og han har god tid til å tenke. For 3D-printing krever sitt stykke lærertålmodighet. Er det verdt å vente?
Vår studentassistent, Thomas, har deltatt på skaperfestival i Moss, der han blant annet lot elever leke seg med e-tekstil. Interessant nok, møtte han også på et par-tre utfordringer som kan være fine å øve seg på, før man går ut i lærergjerningen. Hvordan organisering, skaperfestival og e-tekstil henger sammen? Les mer i Thomas' blogginnlegg.