Alle blogginnlegg

Publisert 22. feb. 2024 13:30

Minecraft har fra sin lansering i 2011 blitt det mest solgte spillet noensinne med over 300 millioner solgte eksemplarer. Sandkassespillet ble kjøpt opp i 2014 av Microsoft og ble ganske fort utgitt i en Education modus tilgjengelig for alle med O365 lisens. Det betyr at mange klasserom rundt om i landet har tilgang til dette spillet, men hvordan kan vi utnytte det utrolige potensialet for utforsking og læring som ligger i dette verktøyet? I dette blogginnlegget skal jeg nemlig forklare hvordan Minecraft EDU kan brukes som nettopp et læringsverktøy! Hvis du først ønsker å vite mer om spillpedagogikk så kan du lese dette blogginnlegget som gir en kort innføring i spillpedagogikk

Publisert 11. des. 2023 11:37

I dette blogginnlegget kan du lese mer om Jon Erik Liebermanns erfaringer knyttet til spillpedagogikk, samt hvorfor og hvordan du kan komme i gang med dette i eget klasserom. 

Publisert 13. okt. 2023 13:53

Kunstig intelligens (KI) er virkelig blitt årets buzzword der det føles ut som alle selskaper i verden nå skal lansere ulike programmer og funksjonaliteter som lover gull og grønne skoger ved hjelp av KI. Et av de mest brukte programmene i norsk skole er Microsoft Teams og jeg skal derfor dykke ned i nyhetene som skal hjelpe lærere og elever i skolehverdagen. 

Publisert 22. sep. 2023 10:21

ChatGPT ble lansert 30. november og startet en kunstig intelligens (KI) bølge som har skyld over verden det siste året. I dette blogginnlegget skal jeg prøve å forklare hva KI er og hvorfor det er så mye mer enn bare ChatGPT. I tillegg gir jeg noen eksempler på hvordan du kan ta bruke det i utdanning og selv som student. PS: deler av dette blogginnlegget er inspirert av forslag fra ulike kunstige intelligenser.

Publisert 23. mars 2023 18:30

Hva skjer når lærerstudenter får fritt spillerom til å utforske teknologi i praksisperioden sin? Den muligheten har tre fjerdeårsstudenter benyttet seg av da de ble med på et prøveprosjekt initiert av Det digitale læringsverkstedet (DLV) og lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold.

Publisert 18. jan. 2023 16:02

Lærerstudenter på GLU 5-10 har hatt profesjonsdag om programmering. I dette blogginnlegget reflekterer noen av oss over hva vi har gjort og hvordan vi opplevde dagen.

Publisert 20. nov. 2022 12:32

Kan bruk av VR og 360-kamera motivere 7.trinnselever til å skrive? Som barneskolelærer i norsk, så er jeg stadig på jakt etter gode måter å få elevene til å bli bedre på å skrive tekster og historier. Det kan til tider være vanskelig å få elevene til å benytte gode person- og stedbeskrivelser for å bygge opp historiene sine med noe annet enn kun handling. I denne bloggposten vil jeg vise deg en av metodene jeg har prøvd ut og diskutere både fordeler og ulemper. 

Publisert 7. okt. 2022 12:47

Lærer og høgskolelektor ved Fagmiljø for IKT og læring, Simen Spurkland, er i prosess med å teste ut 3D-printing i undervisningen. Simen, som også jobber på Digitalt læringsverksted (DLV), har lånt med seg en av våre 3D-printere til klasserommet. I blogginnlegget deler han sine refleksjoner med oss. Og han har god tid til å tenke. For 3D-printing krever sitt stykke lærertålmodighet. Er det verdt å vente?

Publisert 30. aug. 2022 16:24

Vår studentassistent, Thomas, har deltatt på skaperfestival i Moss, der han blant annet lot elever leke seg med e-tekstil. Interessant nok, møtte han også på et par-tre utfordringer som kan være fine å øve seg på, før man går ut i lærergjerningen. Hvordan organisering, skaperfestival og e-tekstil henger sammen? Les mer i Thomas' blogginnlegg.