KRONIKK: Presidentvalget i 2022 har forbindelseslinjer til 2002 og bærer med seg kunnskap som den gjenvalgte presidenten bør ta hensyn til.
Aktuelle saker - Side 7
Skottene ser over Nordsjøen og mot Norden i den pågående kampen for et nasjonalt selvstyre og en løsrivelse fra Storbritannia.
Det er flere som ønsker å ta lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold for å undervise elever i grunnskolen. Det viser opptakstallene for høyere utdanning som ble offentliggjort i dag.
Den norske Atlanterhavskomité, Podkasten Frankrike Forklart og Tankesmien Agenda inviterte til valgvake på Youngs i Oslo i forbindelse med det franske presidentvalget.
Teacher students from the Netherlands and international students from Kenya and Zanzibar visited schools in Halden and Østfold University College last week, to learn how the Norwegian education system works.
Foredragsholdere ved Fakultet for lærerutdanninger og språk kledde seg i Ukrainas farger under digital Storylinekonferanse sist helg.
Forrige ukes Mastertorg gav studentene mange nyttige kontakter, tips og idéer til den kommende masteroppgaven; både hva de kan skrive om og hvordan de kan legge opp arbeidet.
Forskerseminaret i regi av utviklingsprosjektet KUPP var en god arena for studenter, høgskoleansatte og ansatte i samarbeidsskoler og -barnehager å knytte bånd og skape forsknings- og utviklingsprosjekter i fellesskap.
Fire dyktige formidlere ved Høgskolen i Østfold er nominerte til pris.
Skoleåret 2021/22 har Grua barneskole i Lunner kommune samarbeidet med høgskolelektor Marie Laupsa ved HiØ om elevaktiv undervisning med utgangspunkt i kompetansebegrepet i Fagfornyelsen og verbene i fagplanene.
Vi gratulerer vår medarbeider Soléna Pradayrol som har mottatt utmerkelsen l’Ordre des Palmes académiques!
Det å lære et nytt språk i voksen alder, kan kreve hardt språkarbeid. Men hva skjer hvis vi kombinerer språkinnlæring, morsmål og digitale verktøy?
- Jeg er så fornøyd med både hvordan dagen ble, engasjementet fra alle deltagerne og stemningen i gruppa, forteller Sigrun Staal Hafstad, som er prosjektleder for DIKU-prosjektet Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP). Omkring 50 pedagoger fra ulike institusjoner møttes til prosjektets første samling.
Både ferske og godt etablerte forskere kan føle seg fullstendig overveldet av ord, begreper og uttrykk som brukes når det snakkes om forskning generelt og om «åpen forskning» spesielt. En ny elektronisk og fritt tilgjengelig ordliste skal fungere som et nyttig hjelpemiddel for å hindre forvirringen og misforståelser.
Torsdag 3. februar holdt Nina Odegard et inspirerende innlegg om temaet
Bærekraftige pedagogikker - hva kan det være?
KONFERANSE. Det at noen har gode ferdigheter i noe, som å snakke flere språk, kan paradoksalt nok ses på som en utfordring for mange som jobber i barnehage og skole. Gjennom utveksling av forskning og praktisk erfaring, er det håp om at flerspråkelighet i større grad kan ses på som en ressurs.
Høgskolen i Østfold har 17 studietilbud for lærere og barnehagelærere. De kan søke økonomisk støtte innen 1. mars 2022. Videreutdanningene starter i høst.
Avgangsstudentene ved høgskolens lærerutdanninger forbereder seg til jobb og var svært fornøyd med de digitale jobbsøkerkursene som ble arrangert sist uke.
Over 100 praksislærere, skoleledere og fagansatte fulgte Praksiskonferansen 2022. Det digitale eventet var fylt med temaer som var relevant for praksis og grunnskolelærerutdanningen.
Læringsmiljøprisen 2021 går til Michael Andersen Lundsveen.