Omlag 40 pedagoger fra ulike pedagogiske arenaer møttes onsdag på campus i regi av prosjektet Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP). Dagen ble brukt i smågrupper der målet var å finne frem til ulike forsknings- og/eller utviklingsprosjekter i fellesskap, på tvers av fagmiljøer og organisasjoner. Utgangspunktet er en felles kompetanseutvikling og en nysgjerrighet på å utvikle nye former for samarbeid i partnerskap som en er en del av.
Aktuelle saker - Side 6
Finally the Norwegian and Zanzibarian project partners in the NoZa – intercultural mobility project met physically, to develop a joint course in Teacher Education.
Ansatte ved Fakultet for lærerutdanninger og språk bidrar til profesjonsutvikling i Norge gjennom storyline-workshops og lærerseminarer. I skoleåret 2021-2022 har Kristine Høeg Karlsen og Virginia (Gini) Lockhart Pedersen avholdt flere nasjonale workshops og lærerseminar om storyline. Responsen har vært over all forventning.
Onsdag 8. juni deltok 16 lærere på spennende workshop om hvordan bruke VR i undervisningen. Det resulterte (bokstavelig talt) i virtuelle opp- og nedturer, blant annet til jordas indre og blomsters kronblader.
Fakultet for lærerutdanninger og språk øker praksisrelevansen i grunnskolelærerutdanningene og PPU (Praktisk-pedagogisk utdanning). Fra august er seks lærere i grunnskoler og videregående skoler i Østfold og Follo ansatt i mindre stillinger ved fakultetet.
Cecilie Olandersson og Stine Brynildsen belyser relevante temaer for skole i den nye podcasten Skolelys - en pod for oss med hjertet i skolen.
Enten du er en helt fersk eller en litt mer erfaren språkstudent hos oss fra kommende høst bør du allerede nå holde av 10. og 11. august.
En ny studie viser at selv barn ned i 17 måneders alder er i stand til å ta små risikovurderinger når de ferdes ute i naturen. Legger vi for store begrensninger på barn i frykt for at de skal skade seg, utvikler de ikke nødvendig robusthet.
En fersk studie gjennomført av forskere ved Høgskolen i Østfold viser at digital fabrikasjon kan støtte lærere å lage egne konkrete undervisningsmaterialer for å forbedre undervisningen sin.
Det å kunne fransk språk og kultur bidrar til at man lettere kan fange opp verdens kompleksitet, mener Franck Orban. Nå er han tildelt Frankrikes nest eldste utmerkelse for nettopp utbredelse av fransk språk og kultur.
Skjermtid for barn og unge bør begrenses sterkt, mener Helsedirektoratet i nye anbefalinger. Samtidig trenger barn nettopp tid foran skjermen for å lære å ferdes trygt på nett. De nye rådene øker presset på foreldre og lærere til å lære barn digital dømmekraft.
Å gå fra barneskolen til ungdomsskolen er et krevende taktskifte for mange elever. Likevel er det gjort lite forskning på denne overgangen i norsk sammenheng. En ny samling med forskningsartikler skal gi nyttig kunnskap om overgangen.
KRONIKK. Partiet Nasjonal Samling (NS) ønsket å gjøre skolen til et sentralt redskap i nazifiseringsprossen som etter planen skulle omfatte hele det norske samfunn. Det viste seg å være en dårlig idé.
Deltakere i Lærerutdanningsskoler 2025 ved Høgskolen i Østfold både deltok på og var bidragsyter til den nasjonale konferansen om lærerutdannings- og universitetsskoler i forrige uke.
Hvordan kan elever og lærere få et større utbytte av tilbudet som eksterne aktører tilbyr i skolehverdagen? Prosjektet pARTiciPED, som er finansiert av Norges Forskningsråd, sikter nå mot helt ny kunnskap som skal styrke samarbeidet mellom skole og Den kulturelle skolesekken.
Fremmedspråksenteret viderefører sitt samarbeid med The U.S.-Norway Fulbright Foundation og avtalen om en "rover" (omreisende lærer) som skal ha sitt hovedsete i Halden.
21. april kom over 60 lærere, skoleledere og IT-medarbeidere fra voksenopplæringsskoler (VO) i Østfold, til Remmen for å avslutte et godt – og litt annerledes – Dekompsamarbeid gjennom 1 ½ år. Sonja Nygaard-Joki og Stine Brynildsen, begge fra fagmiljø for IKT og læring, har drevet Dekomparbeidet og arrangerte ettermiddagssamlingen som blant annet hadde fokus på erfaringsdeling og å knytte profesjonelle nettverk på tvers av skoler.
Styringsgruppa for Lærerutdanningsbarnehagene 2025 (LUB) fikk mange nyttige innspill til bærekraft i barnehagelærerutdanningene på årets nasjonale Lærerutdanningskonferanse.
Ansatte ved Fakultet for lærerutdanninger og språk har en økning i vitenskapelig publisering på formidable 83 % fra 2020 til 2021!