Samira Jamouchi, Kjersti Lien Holte og Kristine Høeg Karlsen ved Avdeling for lærerutdanning presenterte hvert sitt forskningsarbeid på kreative undervisningsformer under konferansen.
Aktuelle saker - Side 11
I samarbeid med Kunstforeningen i Halden og Faggruppa Haldenkeramikk holder Marianne Andreassen tilknyttet forskningsgruppen Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning ved Avdeling for lærerutdanning, åpne foredrag for interesserte. Temaene har vært de ulike keramikkprodusentene som ble etablert i byen fra siste krig og i tiåra framover.
Kristine Høeg Karlsen presenterte prosjektet "Den kulturelle skolesekken i lærerutdanningen - å styrke lærerstudenter for partnerskap som fremtidige lærere" på Nordic Forum for Dance Research (NOFOD) 13. juni 2019.
Førsteamanuensis Kristine Høeg Karlsen deltok på et såkalt rundebord om dansens plass i lærerutdanningen på Kroppsøvingskonferansen på Norges Idrettshøgskole 7. juni 2019.
Hun har ledet et høyt prioritert satsingsområde på forskning innen skole og lærerutdanning ved høgskolen i fire år. Nå kan Hilde Wågsås Afdal stolt presentere resultater som vil bidra til bedre organisering og innhold av lærerutdanningen og praksisfeltet.
Professor Anders Nordahl-Hansen er aktiv forsker og medlem i forskningsgruppen Spesialpedagogikk ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold. Her forteller han litt om nylige og kommende publikasjoner i bok-kapittel-format.
Hvordan reagerer akademikere ved universiteter og høgskoler på stadig mer forretningsdrevet styring? Hvilke strategier bruker de for å tilpasse seg - eller stå i mot? I en ny avhandling i arbeidsvitenskap fra handelshögskolan ved Karlstad Universitet beskriver Jo Ese, Høgskolen i Østfold, konflikten som oppstår mellom akademiske verdier og "management".
Hule eiketrær regnes som «hot spots» for biologisk mangfold og har fått status som utvalgt naturtype under naturmangfoldsloven. Men hva vet vi om innbyggerne i gamle eiker, spesifikt biller? Lite. Kanskje vi må langt tilbake i tid for å forstå dagens billesamfunn?
Den vitenskapelige samtalen er ikke så ulik andre samtaler. Vi snakker og skriver til hverandre, vi forteller, forklarer og diskuterer. Og på lik linje med vanlige samtaler kan vitenskapelige tekster invitere til eller ignorere og overse andres tolkninger og innspill.
Utstillingen «Et malesamarbeid» som ble vist i galleri Box ved Høgskolen i Østfold i høst, ble åpnet igjen onsdag 6. februar, denne gangen i galleri Backer ved Universitetet i Sørsøst-Norge på Bakkenteigen.
Ronald Nolet og Gitte Motzfeldt ved avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold presenterte forskning på dybdelæring blant grunnskolelærerstudenter på den nasjonale forskningskonferansen: «Lærerutdanningene fram mot 2025: muligheter og utfordringer for samfunnsfagene» 28.-29. november i 2018
Skaperglede, engasjement og utforskertrang - Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet, er ute på markedet. Antologien gir nye perspektiver til hvordan lærere gjennom estetiske og tverrfaglige metoder kan skape engasjement og utforskertrang hos elever og studenter. Redaktører er Kristine Høeg Karlsen og Gunhild Brænne Bjørnstad og de inviterer til lanseringsfest vedStudiested Halden på selveste kjærlighetsdagen - 14. februar.
Fredag 18. januar markerte startskuddet for en internasjonal antologi om tverrfaglig og studentaktiv læring ved bruk av Storyline. Kristine Høeg Karlsen ved Høgskolen i Østfold og Margaretha Häggström ved Göteborgs Universitet er redaktører.
Ragnhild Louise Næsje og Kristine Høeg Karlsen skal sammen med Heidi Remberg ved Universitetet i Sørøst-Norge presentere forskning på kreativ skriving og tilbakemeldinger på «Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy» i Stavanger 7.-9. mai i 2019.
Fiktive autistiske personer på film og TV blir ofte overforenklet og overdrevent portrettert. Dette kan føre til forsterkning av negative holdninger og økt stigmatisering av personer med denne diagnosen.
De tre forskerne Kristine Høeg Karlsen, Gini Lockhart-Pedersen og Gunhild Brænne Bjørnstad har fått publisert artikkelen “… but, it's really grown on me, Storyline, as practical as it has been”: A critical inquiry of student teachers' experiences of The Scottish Storyline Approach in teacher education. Artikkelen er publisert i nivå 2-tidsskriftet Teaching and Teacher Education.
Lærerutdannerne Gini Lockhart-Pedersen, Gunhild Brænne Bjørnstad, Ellen Høeg og Kristine Høeg Karlsen forsker på Storyline og pedagogikk. På NERA konferansen i mars 2018 presenterer de resultater om grunnskolelærerstudenters erfaringer med Storyline sett i lys av ferdigheter for det 21. århundret.
På selveste Lucia-dagen ble det avholdt julelunsj i forskningsgruppen Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning. Praksisfeltet var representert ved assisterende rektor Trond Vangberg ved Gimle skole.
25. april 2018 sendte de to førsteamanuensisene ved avdeling for lærerutdanning, Kristine Høeg Karlsen og Andrew John Thomas inn søknad til FINNUT-programmet. De søkte om 24 millioner kroner til forskningsprosjektet pARTiciPED! The Cultural Schoolbag in Teacher Education.
Høgskolen i Østfold ved avdeling for lærerutdanning var godt representert på den internasjonale Storyline konferansen i Ljubljana i Slovenia, hvor Kristine Høeg Karlsen, Gini Lockhart-Pedersen og Gunhild Brænne Bjørnstad, sammen Ellen Høeg presenterte forskning på Storyline i lærerutdanningen