English version of this page
Pågående prosjekt

Explorations in Learning Digital Competences and Programming

Her presenterer vi en portefølje av tverrfaglige prosjekter som skaper og studerer teknologibaserte læringsopplevelser.

Forskningsprosjekter


Digital fabrikasjon for mattelærere

Digitale fabrikasjonsverktøy og «making» kan bli en viktig del i lærerens arbeid med å lage konkreter for egen undervisning, men også at elevene trenes i «making»-aktiviteter. Kanskje  laster vi ned en fil som vi så 3D printer eller bruke med en laserskjærer.

Video som støtte for å undervise programmering i matematikk

Programmering er en obligatorisk del av matematikk-læreplanen i Norge. Vi som forskersamfunn må støtte lærere til å tilegne seg programmeringskompetanse, samt gi kunnskap om hvordan programmering kan brukes til å undervise i matematikk på skolene. Kan videoer, som en type online ressurs, hjelpe lærere å integrere programmering i matematikk?

programmering i matematikkfagetProgrammering i matematikkfaget

I dette forskningsprosjektet i samarbeid med lærerutdanningsskolene vill vi utvikle lærernes kunnskap om programmering i matematikkfaget på ungdomstrinnet og utvikle vår kunnskap om etterutdanning i programmering i matematikk.

Å undervise programmering og matematikk i praksis

Dette prosjektet fokuserer på programmering i matematikk i grunnskolen i Sverige. Resultatene av prosjektet er viktige for den kommende implementeringen av programmering i matematikk i den norske skolen.

kreativ koding

Kreativ koding blant barn og unge

Barns ofte uredde tilnærming til nye digitale medier, kombinert med deres utforskertrang og evne til å lære setter dem i stand til å utforske mediet og skape sine egne uttrykk. De digitale mediene er bygget av kode. Kode er det som muliggjør interaksjon mellom barnet og de digitale mediene. For de fleste barn er kode ukjent, og må utforskes, erfares og læres.

Paper pocket petsUtforske digital fabrikasjon i grunnskoleutdanning

Denne studien presentere "Paper Pocket Pets" for å støtte studentenes kreativitet og deres evne til å lære digital fabrikasjon og programmering.

Digital Society - Å sette teori i praksis

Klaudia Çarçani (avdelning for informasjonsteknologi), Camilla Gjellebæk (avdelning for helse og velferd) og Susanne Stigberg (favdelning for informasjonsteknologi) startet samarbeidet om undervisning våren 2019 i kurset ”Empowerment, innovation and velferdsteknologi - juridisk rammeverk”. Kurset hadde som mål å lære digital kompetanse til helsepersonell som deltok på dette kurset som en del av deres videreutdanning


PhD Prosjekter

  • Digital fabrication for mathematics teachers as a mean for concretising abstract concepts in mathematics education - Henrik Stigberg (2021-2024)


Masterprosjekter


Andre prosjekter

  • DEKOMP Kunst&Håndverk 2021

  • DEKOMP Musikk 2021


Bloggar


Publikasjoner

  • Stigberg, Henrik; Stigberg, Susanne Koch & Maugesten, Marianne (2024). Introducing teacher students to digital fabrication to support children’s mathematical learning. International Journal of Child-Computer Interaction. ISSN 2212-8689. doi: 10.1016/j.ijcci.2024.100643.

  • Stigberg, Henrik; Stigberg, Susanne Koch; Maugesten, Marianne & Kaufmann, Odd Tore (2023). Teachers' critical reflections on digital fabrication for making manipulatives to support mathematical thinking. I Drijvers, Paul; Csapodi, Csaba; Palmer, Hanna; Gosztonyi, Katalin & Kónya, Eszter (Red.), Proceedings of the thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 978-963-7031-04-5. s. 2804–2811.

  • Stigberg, Susanne Koch; Said, Fahad Faisal & Blauhut, Daniela (2023). Digital Fabrication in Arts and Crafts Education: A Critical Review. I Zaphiris, Panayiotis & Ioannou, Andri (Red.), Learning and Collaboration Technologies. HCII 2023. Lecture Notes in Computer Science, vol 14040. Springer. ISSN 978-3-031-34411-4. s. 642–657. doi: 10.1007/978-3-031-34411-4_44.

  • Stigberg, Susanne Koch & Rabben, Nils-Christian Walthinsen (2023). Unveiling the Potential of Digital Fabrication in Arts & Crafts Education: A Future Workshop Approach for Technology-Enhanced Teaching. I Stigberg, Susanne Koch & Karlsen, Joakim (Red.), ACHI 2023: The Sixteenth International Conference on Advances in Computer-Human Interactions. International Academy, Research and Industry Association (IARIA). ISSN 978-1-68558-078-0. s. 24–27.

  • Stigberg, Susanne Koch; Akerbæk, Tore Marius & Stigberg, Henrik (2022). Developing genres of educational programming videos to support mathematics teachers utilize programming in the classroom. Skrifter från Svensk förening för matematikdidaktisk forskning. ISSN 1651-3274. 17, s. 217–224.
  • Maugesten, Marianne; Stigberg, Henrik & Stigberg, Susanne Koch (2022). Examining TPACK among 8th–10th grade teachers after introducing a Use-Modify-Create programming approach. I Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils; Fauskanger, Janne; Hähkiöniemi, Markus; Jessen, Britta Eyrich; Nilsen, Hans Kristian; Naalsund, Margrethe; Pálsdóttir, Guðbjörg; Portaankorva-Koivisto, Päivi; Radišić, Jelena; Sigurjónsson, Jóhann Örn; Viirman, Olov Lui & Wernberg, Anna (Red.), Bringing Nordic mathematics education into the future. Proceedings of Norma 20, The ninth Nordic Conference on Mathematics Education . Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF. ISSN 978-91-984024-6-9. s. 169–176.

  • Susanne Koch Stigberg, Henrik Stigberg, and Marianne Maugesten. 2022. Making Manipulatives for Mathematics Education. In 6th FabLearn Europe / MakeEd Conference 2022 (FabLearn Europe / MakeEd 2022). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 1, 1–9. https://doi.org/10.1145/3535227.3535228 
  • Karlsen, AC.B., Akerbæk, T.M., Stigberg, S.K. (2022). Towards a Metaphor-Based Tangible Toolkit for Learning Programming Concepts. In: Zaphiris, P., Ioannou, A. (eds) Learning and Collaboration Technologies. Designing the Learner and Teacher Experience. HCII 2022. Lecture Notes in Computer Science, vol 13328. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-05657-4_6
  • Akerbæk, Tore Marius & Karlsen, Joakim (2019). Koding som skapende og utforskende aktivitet: En analyse av verktøy for å lære seg koding der å skape, utforske og uttrykke seg står i fokus, I: Kristine Høeg Karlsen & Gunhild Brænne Bjørnstad (red.),  Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215029979.  Kapittel 7.  s 143 - 159
  • Stigberg, Henrik & Stigberg, Susanne Koch (2019). Teaching programming and mathematics in practice: A case study from a Swedish primary school. Policy Futures in Education.  ISSN 1478-2103. . doi: 10.1177/1478210319894785
  • Stigberg, Susanne Koch; Mencarini, Eleonora; Heiberg, Andreas & Bhadurkhan, Daniel (2019). Paper Pocket Pets - Making Wearable Interactive Toys, In Netta Iivari; Marianne Kinnula & Mikko Rajanen (ed.),  Proceedings of the FabLearn Europe 2019 Conference.  ACM Publications.  ISBN 978-1-4503-6266-5.  Article 25.
  • Carcani, Klaudia; Gjellebæk, Camilla & Stigberg, Susanne Koch (2019). Participatory design as an approach for work-integrated learning of digital competences: putting theory into practice. NOKOBIT - Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi.  ISSN 1892-0748.  27(1) Fulltekst i vitenarkiv.

Deltakere

Publisert 15. okt. 2020 13:23 - Sist endret 4. mars 2024 14:32