Om prosjektet
Forskningsprosjekt i samarbeid med lærerutdanningsskolene
Mål:
- Utvikle lærernes kunnskap og vår egen kunnskap om programmering i matematikkfaget på ungdomstrinnet
- Utvikle vår kunnskap om etterutdanning i programmering i matematikk
Hva har vi gjort:
Vi har gjennomført seks samlinger med ni lærere fra ungdomstrinnet. De har fått kjennskap til blokkprogrammering, tekstprogrammering og bruk av regneark knyttet til de nye kompetansemålene i matematikk i LK20 på ungdomstrinnet. Arbeidsmåtene på samlingene har vært Utforsking og Use – Modify – Create. Deltakerne har planlagt og prøvd ut aktiviteter i egne klasser mellom samlingene.
Vi har intervjuet lærerne på hver samling og skal sende inn et paper til den matematikkdidaktiske konferansen Cerme12.
Prosjektets tidsramme
Samlingene forgår i studieåret 19-20. Prosjektet avsluttes i 2021.
Finansiering
Finansiert av læringsutdanningsskoler med 75 000 kroner.
Samarbeid
Tre lærere fra hver av lærerutdanningsskolene: Rakkestad ungdomsskole, Haugåsen ungdomsskole og Kruseløkka ungdomsskole.