Nyskapningen i C-ITS arkitekturen består av følgende: en modul internt i kjøretøyet, en modul ved veisida (Road Side Unit, RSU), og trådløs kommunikasjon mellom kjøretøyet og RSU-en. Kommunikasjonsløsningen vil basere seg på WiFi eller ITS-G5, og bruke mobilkommunikasjon bare når det er greit tilgjengelig. Vi ønsker at løsningen skal kunne fungere godt også på veistrekninger med dårlig mobildekning. Vi ønsker ikke å gjøre løsningen avhengig av de ulike bilfabrikkenes data, den skal kunne fungere universelt.
Vi vil estimere den kritiske hastigheten ved å samle data om friksjon og skrensing og glipping fra sensorer på de kjøretøyene som passerer den utsatte veistrekningen. Disse dataene skal så prosesseres i sanntid for kontinuerlig å forbedre estimatet for de kjøretøyene som følger.
Prosjektets tidsramme
2020-2023
Finansiering
NFR project
Samarbeid
Institute of Transport Research (TØI), Østfold University College, Western Norway University of Applied Sciences, Trac Sense and University of Oslo.
Sub contractors are Volvo Cars and Astra Zero.