Pågående prosjekt

Critical Speed function and Automatic speed control function ahead of a dangerous road section

CriSp  er et prosjekt som går under samarbeidende og intelligente transportsystemer (C-ITS), og det tar sikte på å (1) utvikle en sikkerhetsløsning som kan proaktivt overvåke og varsle, samt autonomt kontrollere farten til kjøretøyene i svingete eller bakkete veistrekninger, og (2) gjøre denne løsningen effektiv på veier med ulikt nivå av oppbygning og slitasje, for kjøretøyer med varierende dekk, og under stadig skiftende værforhold.

Nyskapningen i C-ITS arkitekturen består av følgende: en modul internt i kjøretøyet, en modul ved veisida (Road Side Unit, RSU), og trådløs kommunikasjon mellom kjøretøyet og RSU-en. Kommunikasjonsløsningen vil basere seg på WiFi eller ITS-G5, og bruke mobilkommunikasjon bare når det er greit tilgjengelig. Vi ønsker at løsningen skal kunne fungere godt også på veistrekninger med dårlig mobildekning. Vi ønsker ikke å gjøre løsningen avhengig av de ulike bilfabrikkenes data, den skal kunne fungere universelt.

Vi vil estimere den kritiske hastigheten ved å samle data om friksjon og skrensing og glipping fra sensorer på de kjøretøyene som passerer den utsatte veistrekningen. Disse dataene skal så prosesseres i sanntid for kontinuerlig å forbedre estimatet for de kjøretøyene som følger.

Prosjektets tidsramme

2020-2023

Finansiering

NFR project

Samarbeid

Institute of Transport Research (TØI)Østfold University CollegeWestern Norway University of Applied SciencesTrac Sense and University of Oslo.

Sub contractors are Volvo Cars and Astra Zero.

Deltakere

Publisert 10. aug. 2023 14:07 - Sist endret 10. aug. 2023 14:07