Mette Tindvik Hansen

English version of this page Institutt for velferd, ledelse og organisasjon
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt Studiested
Fredrikstad
Kontornr.
-

Faglige interesser

Som fag ansatt ved Høgskolen er jeg særlig opptatt av ivaretagelse av brukere og pasienters helse, da både den fysiske og psykiske helsen. Det er viktig at pasientsikkerhet og brukersikkerhet ivaretas. For å gjøre dette må en utvikle systemer som ivaretar bruker og pasient, i direkte samhandling med bruker og pasient og på systemnivå. At tjenester er av god kvalitet skal sikres gjennom å utdanne kritisk tenkende og faglige dyktige profesjonsutdannede tjenesteytere, likeså er det helt nødvendig å tilrettegge for at tjenestene som ytes er basert på tverfaglig samrbeid og at disse er samorganisert for å skape et helhetlig tilbud for den som skal motta tjenestene. 

Undervisning

Bachelor Vernepleie: Vernepleie

Herunder emner:

HOVVPL10220 Anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi, farmakologi og menneskets fysiologiske behov. Emne HOVVPL10220

HOVVPL20120 Helse: Sykdomslære, pleie, behandling og omsorg. Emne HOVVOL20120

HOVVPL30220: Kunnskapsbasert praksis, helse og miljøarbeid. Emne HOVVPL30220

Bakgrunn

Utdannet Vernepleier ved Høgskolen i Østfold. Spesial pedagogikk og sosialpedagogikk. Master in Public Administation and Innovation fra Copenhagen Business School (CBS).

Kort om tidligere arbeidserfaring og utdanning

1993-1996 Stilling som miljøarbeider i Meløy Kommune

1998-2008 Miljøarbeider og senere miljø terapeut i eldreomsorg med fokus på fysisk og Psykisk Helse.

2009-- Utredning Alderspsykiatri 

2014-- Høgskolelektor/forskerstilling ved Høgskolen i Østfold

 

Verv

Institusjonsansvarlig for skikkethet i 50% stilling ved Høgskolen i Østfold (2018→)

Representant for Høgskolen i Østfold i Nasjonalt helsenettverk for Vernepleieutdanningene​ (2016→)

Medlem/leder i Standard Norge Komite Helseledelse (2019→)

  • -ISO/TC 304 «Healthcare organization management”
  • -SN/K 658 «Helseledelse»
  • SN/K 612 «Krav til faglig oppdatering av autoriserte sykepleier»
  • *SN/K 580 «Krav til faglig oppdatering av autoriserte sykepleier»

Samarbeid

Har gjennom å ha deltatt i flere samhandlingssprosjekter vært med å skape pågående samarbeid på flere arenaer. Naturlige samarbeidspartnere er nærliggende kommuner, Sykehuset i Østfold, Barneverns tjenestene og NAV, alle i samarbeid rundt samordning av tjenester. Har ved å være institusjonsansvarlig for skikkethetsvurdering og ved forskning på studenters læring fått betydelig kjennskap og erfaring med samordning og samarbeid rundt et helhetlig studie for profesjonsutdannelsene. Erfaringer med samarbeid har vært grunnlag for å utvikle undervisning, og er heldig å ha eksterne samarbeidspartnere inn i undervisning, da særlig i emnet HOVVPL30220: Kunnskapsbasert praksis, helse og miljøarbeid.

 

Emneord: UMSAL, Vernepleie

Publikasjoner

  • Hansen, Mette Tindvik; Olsen, Richard M.; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide & Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist (2022). Nursing students' perceived stress, self-efficacy, control and evaluation of a course in systematic clinical observation, physical assessment and decision-making: An observational study in Norway. Nursing Open. ISSN 2054-1058. 00. doi: 10.1002/nop2.1368.
  • Gerdts-Andresen, Tina; Hansen, Mette Tindvik & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2022). Educational effectiveness: Validation of an instrument to measure students critical thinking and disposition. International Journal of Instruction. ISSN 1694-609X. 15(1), s. 685–700. doi: 10.29333/iji.2022.15139a.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Hansen, Mette Tindvik & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2021). Supervising students in a complex nursing practice- a focus group study in Norway. BMC Nursing. ISSN 1472-6955. 20(1). doi: 10.1186/s12912-021-00693-1.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Hansen, Mette Tindvik & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2021). Nursing supervisors’ perspectives on student preparedness before clinical placements- a focus group study, . PLOS ONE. ISSN 1932-6203. doi: 10.1371/journal.pone.0252483.
  • Lugo, Ricardo Gregorio; Hjelmeland, Inger; Hansen, Mette Tindvik; Haug, Erna; Sütterlin, Stefan & Grønlien, Heidi Kristine (2021). Impact of initial emotional states and self-efficacy changes on nursing students’ practical skills performance in simulation-based education. Nursing Reports. ISSN 2039-439X. 11(2), s. 267–278. doi: 10.3390/nursrep11020026. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gregersen, Anne-Grethe; Hansen, Mette Tindvik; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist (2021). Students' Perspectives on Learning Practical Nursing Skills: A Focus Group Study in Norway. Nursing Research and Practice. ISSN 2090-1429. 2021. doi: 10.1155/2021/8870394.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Blågestad, Ina Kristin; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Olsen, Richard M.; Gunheim-Hatland, Lars & Gregersen, Anne-Grethe [Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen] (2020). Nurses' perspectives on technical skill requirements in primary and tertiary healthcare services. Nursing Open. ISSN 2054-1058. 7(5), s. 1424–1430. doi: 10.1002/nop2.513. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Hvalby, Mette & Hansen, Mette Tindvik (2024). Exploring the Concept of Fidelity in Simulation-Based Learning when Developing Suitability Assessment Practices.
  • Hansen, Mette Tindvik; Lyberg, Egil; Ørmen, Nita; Simensen, Hege & Sørbotten, Ragnhild Elisabeth (2023). Om skikkethet - Fagdag for barnevernstjenesten i Fredrikstad.
  • Hansen, Mette Tindvik; Gregersen, Anne-Grethe & Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist (2023). En Praksismodell For Fremtiden (PROFF) .
  • Hansen, Mette Tindvik; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Gregersen, Anne-Grethe; Andreassen, Hilde Marie; Martinsen, Mona & Olsen, Richard M. [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). En praksismodell for fremtiden PROFF Praksisstudier for helse- og omsorgstjenesten i Østfold.
  • Østby, May; Bakken, Hege; Bjørkmo, Petter; Fløan, Lisa Malin Kleven; Fjermestad, Jeanette & Gladsø, Tine [Vis alle 24 forfattere av denne artikkelen] (2023). Co-creating a research course for persons with intellectual disabilities in Norway an inclusive research project. This poster is part of «Research course for persons with intellectual disabilities” in Norway No. 1.
  • Megrund, Kari; Grepperud, Even; Grepperud, Linda; Hansen, Mette Tindvik & Østby, May (2023). How to analyse data: This poster is part of the project «Research course for persons with intellectual disabilities” in Norway No.5.
  • Hansen, Mette Tindvik; Gregersen, Anne-Grethe & Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist (2023). Collabrating for nusing students practicum (PROFF).
  • Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Andreassen, Hilde Marie; Hansen, Mette Tindvik; Gregersen, Anne-Grethe & Megrund, Kari (2022). En praksismodell for fremtiden PROFF.
  • Haddeland, Kristine; Nes, Andrea Aparecida Gonçalves; Nordhagen, Siv Karin Sønsteby; Amsrud, Kirsten Eika; Kydland, Anne Grethe R & Holm, Linda Nygaard [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2022). Møt praksisutfordringer i sykepleierutdanning med felles digital innsats! dagensmedisin.no.
  • Grepperud, Even; Grepperud, Linda; Hansen, Mette Tindvik; Megrund, Kari & Østby, May (2022). Vi må analysere når vi forsker. SOR rapport. ISSN 1500-8657. s. 40–47.
  • Hansen, Mette Tindvik & Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide (2022). proACT i utdanning av sykepleiere og vernepleiere.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist & Hansen, Mette Tindvik (2022). Praksismodell for fremtiden.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Gregersen, Anne-Grethe; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide & Hansen, Mette Tindvik (2022). Ny praksismodell skal gi sykepleiere bedre sluttkompetanse. Sykepleien.no. doi: 10.4220/Sykepleiens.2022.89978.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Haug, Erna; Hjelmeland, Inger; Gerdts-Andresen, Tina; Hansen, Mette Tindvik & Fagerli, Liv Berit [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2021). Measuring students’ self-efficacy and emotional states in simulation based education as a pedagogical design in health and welfare studies .
  • Korseberg, Karl-Arne Næss & Hansen, Mette Tindvik (2021). Skikkethetsvurdering i grunnskolelærerutdanningen.
  • Korseberg, Karl-Arne Næss & Hansen, Mette Tindvik (2021). Skikkethetsvurdering og sykehuspraksis.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Hansen, Mette Tindvik & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2021). Veilederes perspektiver på praksisveiledning av sykepleier- og vernepleierstudenter- en fokusgruppestudie.
  • Korseberg, Karl-Arne Næss & Hansen, Mette Tindvik (2020). Skikkethetsvurdering i grunnskolelærerutdanningen.
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist & Hansen, Mette Tindvik (2020). Smittevern: så enkelt, men likevel så vanskelig. Dagens medisin. ISSN 1501-4290. 06/20.
  • Hansen, Mette Tindvik & Gregersen, Anne-Grethe (2019). Syke- og vernepleierstudenters sluttkompetanse etter endt bachelorutdanning SVEKOMP prosjektet Del 1 og Del 2 .
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Gregersen, Anne-Grethe; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Hansen, Mette Tindvik & Hjelmeland, Inger [Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen] (2019). Sykepleier- og vernepleierstudenters sluttkomeptanse etter endt bachelorutdanning.
  • Hansen, Mette Tindvik (2018). ‘Simulering som pedagogisk metode i konfliktdempende kommunikasjon –samarbeidsprosjekt mellom Sykehuset i Østfold HF og Høgskolen i Østfold'.
  • Hansen, Mette Tindvik; Haug, Erna; Weise, Stephan M.; Rostad, Line Marie Sahlin; Lugo, Ricardo & Hjelmeland, Inger (2018). Simulering som pedagogisk metode i konfliktdempende kommunikasjon – samarbeid mellom Sykehus i Østfold HF og Høgskolen i Østfold .
  • Hansen, Mette Tindvik; Haug, Erna; Weise, Stephan M.; Rostad, Line Marie Sahlin; Lugo, Ricardo & Hjelmeland, Inger (2018). Simulering som undervisningsmetode i konfliktdempende kommunikasjon.
  • Hansen, Mette Tindvik (2018). Bruk av simulering i utvikling av profesjonskompetanse. Skriftlig arbeidskrav, og simulering gir grunnlag for ferdig oppgave.
  • Hansen, Mette Tindvik; Gregersen, Anne-Grethe & Tjøstolvsen, Inger Marie (2018). Samarbeide om rehabilitering.
  • Hansen, Mette Tindvik (2017). Simulering; hva lærte første års vernepleie studenter om å utforme individuelle ADL tiltak?
  • Hansen, Mette Tindvik (2017). Hvorfor og hvordan gjør vi brukerkartlegging?
  • Hansen, Mette Tindvik & Waleur, Karin Merethe (2016). ROP (Rus og Psykiatri) og denne pasientgruppens utfordringer i møtet med den Norske velferdsstaten i 2016.
  • Samuelsen, Finn; Hansen, Gunnar Vold; Gregersen, Anne-Grethe; Løken, Therese Dwyer; Tjøstolvsen, Inger Marie & Aarøen, Kari [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2018). Samarbeid om rehabilitering 2. Høgskolen i Østfold.
  • Hansen, Gunnar Vold; Aarøen, Kari; Gregersen, Anne-Grethe; Hansen, Mette Tindvik; Løken, Therese Dwyer & Samuelsen, Finn [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2017). Samarbeid om rehabilitering. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278254486.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 28. sep. 2020 10:15 - Sist endret 25. apr. 2024 09:58