-
Tjøstolvsen, Inger Marie; Femdal, Ingrid; Leirvik, Åse Monica; Carlsson, Marianne Reinfjell & Pettersen, Roar Charles
(2024).
Erfaring fra egen veilederpraksis under utdanning. En dokumentanalyse av erfaringer hos studenter ved videreutdanning i veiledning for praksisveiledere slik den kommer til uttrykk i deres praksisbesvarelser.
-
Olsen, Liv Berit; Wevling, Astrid Birgitte; Tjøstolvsen, Inger Marie; Gregersen, Anne-Grethe; Andersen, Kirsti Lauvli & Helgesen, Ann Karin Helgesen
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2023).
Capacity Building in Nursing Education in Indonesia (CABNEI)
-presentasjon SHB-lunch.
-
Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Tjøstolvsen, Inger Marie; Del Busso, Lilliana Andrea & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen
(2023).
Fra «best i klassen» til systematisk arbeid for kjønnsbalanse (BESK).
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2023).
Cabnei prosjektet i Indonesia Band Aceh
Uken var organisert med introduksjon og Works shops – og jeg var aktiv veileder for studentene.
Works shop hadde fokus på kompetanseutvikling og veiledningens fokus var å fremme prosjektbeskrivelse av prosjektet deres. 50 deltakere og 10 grupper.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2023).
Veiledning og refleksjon.
Tre førstelektorer fra HIØ, Sykepleierutdanningen presenterer
hvert sitt bidrag i Cabnei prosjektet i Indonesia. Jeg var en av disse. De andre er Liv Berit Olsen og Astrid Hvelving.
-
Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Tjøstolvsen, Inger Marie & Del Busso, Lilliana Andrea
(2023).
Developing a Mentoring Scheme for Junior Women Researchers in Academia: Best Practice Recommendations.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2022).
Konferanse Norgesnettverk for veilederutdanninger
HiØ representant for Veilederutdanning for helse og velferdsfag.
Aktiv deltaker i diskusjonene med fokus på hvordan faglig styrke veilederutdanninger i Helse og velferdsfag i Norge.
Oslo Met .
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2022).
Lokallederkonferanse for Faggruppen for veiledere i NSF
Redegjorde forstatus for Faggruppen for veiledere i Østfold. Var aktiv deltaker i diskusjonen med fokus på hvordan faglig og politisk fremme vilkår for faglig veiledning i sykepleien.
Deltakere var ledere og en representanter fra styrene for faggrupper for veiledere i landets fylker, ca. 10 personer.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2022).
Veiledning av nyutdannede sykepleiere.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2021).
11.11.2021 - 12.11.2021
med midler fra NORPLUS arrangerte konferasne på Kråkerøy
med kollegaer fra Latvia i prosjektt MURPOCOMEN.
Prosjektets hensikt er å dnanne faglige nettverk Norge - Latvia - med fokus på veiledning.
Jeg er en del av en prosjektgruppe med medlemmer fra HIØ Helse og velferdsfag og Lærerutdanningen. .
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2021).
Veiledning gjør nyutdannede sykepleiere bedre rustet for utfordringer.
Sykepleien.
ISSN 0802-9768.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2020).
Works Shop 26.05.20
Works Shop i prosjektet Utvikling av personlig kompetanse hos nyutdannede sykepleiere.
Inviterte var ledere som hadde gitt sine ansatte mulighet til å delta i prosjektet, og deltakere i prosjektet.
Jeg ledet Works Shop sammen med resten av styret i NSFS faggruppe for veiledere i Østfold.
Fokus: Presentasjon av data fra prosjektet, og diskusjon om hvordan fremme faglig veiledning av nyutdannede i kommunen i fremtiden.
.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie & Bjørnstad, Eivind
(2020).
Overføring av pasientinformasjon.
Tidsskriftet sykepleien.
ISSN 0806-7511.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2019).
Slik kan samarbeidet bli bedre mellom høyskole og praksissted.
https://sykepleien.no/fag.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2019).
Slik kan samarbeidet bli bedre mellom høysole og praksissted.
https://sykepleien.no/fag.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2019).
Prosjekt Veilending i gruppe med nyutdannede sykepleiere i kommunen. Works shop med ansvarlig ledere i prosjektet.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2019).
Faglig veiledning i gruppe med nyudannede sykepleiere fra kommunen.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie & Femdal, Ingrid
(2019).
Simulering som utgangspunkt for veiledning i gruppe.
.
Vis sammendrag
Scenario: Simulering som utgangspunkt for veiledning i gruppe.
Målgruppe: Studenter ved Videreutdanning i profesjonsrettet veiledning. lUVTM118-1 19H ABC
Link til simuleringsprogrammet her: kommer senere
-
Tjøstolvsen, Inger Marie; Femdal, Ingrid & Antonsen, Eva Bjørg
(2019).
Slik kan samarbeidet bli bedre mellom høyskole og praksissted.
Tidsskriftet sykepleien.
ISSN 0806-7511.
doi:
10.4220/Sykepleiens.2019.78356.
-
Løken, Therese Dwyer & Tjøstolvsen, Inger Marie
(2018).
Tverrfaglig samarbeid om rehabilitering.
-
Hansen, Mette Tindvik; Gregersen, Anne-Grethe & Tjøstolvsen, Inger Marie
(2018).
Samarbeide om rehabilitering.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2018).
Tverrfaglig samarbeid i rehabilitering.
Vis sammendrag
Presentasjonen baserer seg på prosjektet Samarbeid om rehabilitering dokumentert i rapportene:
Høgskolen i Østfold Oppdragsrapport 2017:1
Høgskolen i Østfold Oppdragsrapapoart 2018.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2018).
Presentasjon i parallellseksjon Rehab konferanse Trondheim jauar 2018, tittel: Samhandling om rehabilitering.
Vis sammendrag
Presentasjonen baserer seg på prosjektet Samarbeid om rehabilitering dokumentert i rapportene:
Høgskolen i Østfold Oppdragsrapport 2017:1
Høgskolen i Østfold Oppdragsrapapoart 2018.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2017).
Jeg var HIØs representant i TPS prosjektet. Min artikkel , 2016 Trygt hjem fra sykehus er refert til i sluttrapporten: TPS sluttrapport publisert på Norgesuniversitetets hjemmeside.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie; Antonsen, Eva Bjørg & Femdal, Ingrid
(2017).
Workshop: Hvordan kan praksislærere kvalitetssikre samarbeidet med praksisplassene?
Ansvar for planlegging, gjennomføring (administrering og faglig) - etterarbeid (referat og
kontaktet studieleder og programansvarlig for å implementere forslag til forbedringer videre.
I samarbeid med emnegruppe 4. Navn på medlemmer i gruppa som også deltok på workshop:
Liv Berit Fagerli, Margret Lepp Ingrid Femdal, Eva Bjørg Ant.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2017).
Vår post på programmet var under "Erfarignsutvekslnig om TPS-læringsaktiviteter:
"Tilrttelegging av lræesituasoenr i praksisemner retet mot kommunehelsetjenesten. "
v/ Camilla Gjellebæk og Inger Tjøstolvsen
.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2016).
Overføring av pasienter fra sykehus til kommune
Presentasjon Litteraturhuset Fredrikstad 09.05.2016.
-
Gjellebæk, Camilla & Tjøstolvsen, Inger Marie
(2016).
Tilrettelegging av læresituasjoner i praksisemner rettet mot kommunehelsetjenesten - presentasjon og refleksjon.
-
-
Myhre, Kristin; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Tjøstolvsen, Inger Marie & Kvilhaugsvik, Bente
(2016).
Erfaringer fra videreutdanning om tverrprofesjonell samhandling: hva lærte vi om TPS og hva erfarte vi om bruken av nettet?
-
Tjøstolvsen, Inger Marie; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide & Myhre, Kristin
(2015).
Samhandling om felles mål ...Sykepleiestudenters læring i praksis med fokus på TPS
.
-
Nilsen, Sigurd Roger; Gjellebæk, Camilla; Brynhildsen, Siri; Tjøstolvsen, Inger Marie & Johansen, Siv Groth
(2015).
Studenter trenger å lære organisering.
Tidsskriftet sykepleien.
ISSN 0806-7511.
s. 60–63.
-
Myhre, Kristin; Tjøstolvsen, Inger Marie & Brynhildsen, Siri
(2015).
Samhandling mot felles mål. Sykepleierstudenters læring i praksis med fokus på TPS.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie; Brynhildsen, Siri & Nilsen, Sigurd Roger
(2013).
Praksisstudier på tvers av behandlingssektorer.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie & Olofsson, Randi
(2011).
Samarbeid sykehus og kommune om utskriving av pasienter – vi har tatt utfordringen!
-
Tjøstolvsen, Inger Marie & Olofsson, Randi
(2011).
Samarbeid sykehus og kommune om utskriving av pasienter – vi har tatt utfordringen!
-
Femdal, Ingrid; Andersen, Kirsti Lauvli; Antonsen, Eva Bjørg & Tjøstolvsen, Inger Marie
(2007).
Godt rustet til sykepleieryrket?
-
-
Hansen, Gunnar Vold; Aarøen, Kari; Gregersen, Anne-Grethe; Hansen, Mette Tindvik; Løken, Therese Dwyer & Samuelsen, Finn
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2017).
Samarbeid om rehabilitering.
Høgskolen i Østfold.
ISSN 9788278254486.
Vis sammendrag
Regjeringen legger opp til at det skal bli tydeligere arbeidsdeling og samarbeid mellom sykehus og kommuner om rehabilitering. Denne rapporten bygger på et prosjekt der ett sykehus, tre kommuner og høgskolen samarbeidet for å avklare hvilke utfordringer man hadde med hensyn til samarbeid om rehabiliteringspasienter.
Undersøkelsen er gjennomført før det er helt avklart hvordan samarbeidet mellom sykehus og kommuner skal organiseres og gjennomføres. De aktuelle kommunene er likevel kommet langt og har opprettet egne lokale rehabiliteringsavdelinger. Undersøkelsen viser at det er utfordringer knyttet til brukermedvirkning og inkludering av pårørende. Det er tegn i våre data som tyder på at formell kommunikasjon og misforståelser som følge av at den ikke er tilstrekkelig god, bidrar til en viss grad av mistro mellom sykehusansatte og ansatte i kommunen. Det anbefales derfor at man tilrettelegger for bedre kommunikasjon. Kommunene har i noen grad etablert en praksis der representanter for kommunens tildelingskontor møter pasientene allerede mens de er på sykehuset. Erfaringene med denne løsningen er gode og ordningen anbefales videreført og utvidet.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie
(2017).
Samarbeid om rehabilitering.
Høgskolen i Østfold Oppdragsraport 2017:1.
Høgskolen i Østfold.
-
Nilsen, Sigurd Roger; Gjellebæk, Camilla; Brynhildsen, Siri; Tjøstolvsen, Inger Marie & Johansen, Siv Groth
(2015).
Hvordan utvikle organisatorisk kompetanse?: - en studie knyttet til sykepleierstudenters siste praksisperiode.
Høgskolen i Østfold.
ISSN 978-82-7825-439-4.
-
Femdal, Ingrid; Andersen, Kirsti Lauvli; Antonsen, Eva Bjørg & Tjøstolvsen, Inger Marie
(2007).
"Nyutdannet og godt rustet til sykepleieryrket?" : sykepleieres forberedthet til sykepleieryrket, evaluert av sykepleiere et halvt år etter endt utdanning.
Høgskolen i Østfold.
ISSN 9788278252307.
Vis sammendrag
Sammendrag: Studien handler om nyutdannete sykepleieres vurdering av oppnådd kompetanse gjennom sykepleierutdanningen, og mulighetene for å videreutvikle personlig kompetanse på eget arbeidssted. Studien har til hensikt å besvare følgende tre spørsmål: 1. I hvilken grad opplever nyutdannete sykepleiere seg forberedt til yrkesutøvelsen gjennom sykepleierutdanningen? 2. I hvilken grad er det forskjell mellom svarene fra sykepleierne som fulgte en fagsentrert organiseringsmodell og sykepleierne som fulgte en problembasert organiseringsmodell? 3. I hvilken grad har sykepleiere hatt mulighet til å videreutvikle sin personlige kompetanse på arbeidsstedet? Metode: Studien har en kvantitativ tilnærming med et komparativt og deskriptivt design. Et halvt år etter endt utdanning mottok samtlige sykepleiere som var avgangsstudenter våren 2002 og 2004 ved sykepleierutdanningen ved HiØ et spørreskjema. Svarprosenten utgjorde ca. 60% for begge gruppene (n=78 for avgangsstudenter 2002 og n=60 for avgangsstudentene 2004). Spørreskjemaet har både lukkete og åpne spørsmål. Svar på de lukkete spørsmålene er bearbeidet i statistikkprogrammet SPSS, mens svar fra de åpne spørsmålene er behandlet ut fra manifest innholdsanalyse. Avgangsstudentene våren 2002 fulgte en fagsentrert læringsmodell og avgangsstudentene 2004 en læringsmodell med problembasert læring. Funnene fra de to undersøkelsene sammenlignes. 1 Funn fra studien viser at sykepleierne i stor grad opplever at de er forberedt til sykepleieryrket innenfor de etterspurte områdene. Områdene sykepleierne opplevde å ha blitt godt forberedt på er å møte pasienter på en respektfull måte, å reflektere over egne handlinger og ferdigheter, og å handle i tråd med gjeldende lovverk. Videre er de godt forberedt på å utføre praktiske ferdigheter i kommunikasjon, å samarbeide med sykepleierkollegaer og andre yrkesgrupper og å forebygge komplikasjoner. De er også godt forberedt på å håndtere legemidler nøyaktig og ansvarlig, å følge opp forordnet medisinsk behandling, samt å tilegne seg ny kunnskap som er relevant for egen sykepleieutøvelse. Områdene sykepleierne var minst forberedt på er å lede en mindre gruppe medarbeidere, å undervise/veilede pasienter til å mestre sitt daglige liv og sykdomssituasjon, samt å tilrettelegge psykososiale tiltak for pasienten. Funnene viser videre at avgangsstudentene 2004 er noe mer forberedt til sykepleieryrket enn avgangsstudentene 2002. Funnene tyder på at valg av læringsmodell kan ha betydning for nyutdannete sykepleieres utvikling av kompetanse gjennom sykepleierutdanningen. De nyutdannete sykepleierne var meget godt fornøyd med mulighetene arbeidsstedet ga for å utvikle egne evner til å vurdere pasientsituasjoner, samarbeid og praktisk kompetanse. Avgangsstudentene fra 2002 er gjennomgående mest fornøyd med mulighetene for å videreutvikle kompetansen sin på arbeidsstedet. Konklusjon: Studien viser at sykepleierne i stor grad opplever at de er godt rustet til sykepleieryrket, og at arbeidsstedet i stor grad ga utviklingsmuligheter. Sykepleierne som fulgte en problembasert organiseringsmodell var gjennomgående litt mer fornøyde enn sykepleierne som fulgte en fagsentrert læringsmodell.