Ingrid Femdal

English version of this page Institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt Studiested
Fredrikstad
Kontornr.
N 219

Faglige interesser

Psykisk helsearbeid

Makt i relasjoner

Personsentrert tilnærming

Kreftomsorg, lindrende pleie og død

Veiledning og pedagogikk (inkl dramapedagogikk)

Skikkethetsvurdering i høyere utdanning

 

Undervisning

Makt

Miljøarbeid

Relasjonsarbeid

Konflikthåndtering

Seksuelle overgrep

Personlighetsforstyrrelse

Perspektiver i psykiske helsearbeid

Mennesker som ønsker å dø hjemme

Veiledning

Kvalitativ metode

Praktiske prosedyrer i sykepleie og simulering

Bakgrunn

Sykepleier med videreutdanning i psykisk helsearbeid og veiledning. Hovedfag i sykepleievitenskap. Holder på med doktorgradsarbeid.

Klinisk erfaring fra sykehjem, sykehus (kirurgiske avdelinger), hjemmesykepleie og psykisk helsevern (kommune og spesialisthelsetjeneste).

Deltatt i prosjektarbeider (f.eks. utvikling av modell for studentpraksis i samarbeid med Fredrikstad kommune, mappevurdering og ny form for sensorsamarbeid ved Oslo Met).

Har vært faglig ansvarlig for videreutdanning i Kreftomsorg og lindrende pleie ved Studieforbundet AOF Østfold.

Ekstern sensor (blant annet for Universitetet i Sør-Øst Norge, Oslo Met, Fagskolen i Østfold), på fagskole-, bachelor- og masternivå.

Konsulent for lærebok, fagfelle.

 

 

Verv

Leder av valg til fakultetsstyret (2021 - 2025)

Høgskolestyret, Høgskolen i Østfold, vara (2021 - 2025)

Avdelingsstyret, Avdeling for helse og velferd, 1. vara (2018 - 2021)

Studiekvalitetsutvalget, nestleder (2007 - 2011)

Lokalt læringsmiljøutvalg (LLMU, leder (2008 - 2010)

Lokalt læringsmiljøutvalg (LLMU), medlem (2007 - 2008)

Evalueringsutvalget ved sykepleierutdanningen, leder (2005 - 2007)

Evalueringsutvalget ved sykepleierutdanningen, medlem (1999 - 2005)

 

Nettverk

Nasjonalt forskningsnettverk for praksisstudier i sykepleierutdanning (2022-dd) Leder: Marianne Thorsen Gonzalez

Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere (www.nyutdannede.no) (2022-dd)

 

Publikasjoner

  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Hardeland, Camilla; Hallgren, Jenny; Femdal, Ingrid; Thapa, Dip Raj & Helgesen, Ann Karin [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2023). Nursing students’ attitudes towards the use of digital technology in the healthcare of older people- a cross-sectional study in Norway and Sweden. BMC Nursing. ISSN 1472-6955. 22(1). doi: 10.1186/s12912-023-01600-6.
  • Olsen, Liv Berit; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Femdal, Ingrid (2023). Vurdering av studenters skikkethet for yrket - en kartleggingsstudie i profesjonsutdanningene. UNIPED. ISSN 1500-4538. 46(2), s. 97–114. doi: 10.18261/uniped.46.2.4.
  • Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Tjøstolvsen, Inger Marie & Del Busso, Lilliana Andrea (2023). Developing a Mentoring Scheme for Junior Women Researchers in Academia: Best Practice Recommandations, INTED2023 Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development (IATED). ISSN 978-84-09-49026-4. s. 706–706. doi: 10.21125/inted.2023.0232.
  • Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Tjøstolvsen, Inger Marie & Del Busso, Lilliana Andrea (2023). Competence Development among Women Researchers in Academia, INTED2023 Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development (IATED). ISSN 978-84-09-49026-4. s. 388–395. doi: 10.21125/inted.2023.0148.
  • Burton, Bruce; Femdal, Ingrid; Antonsen, Eva Bjørg & Lepp, Margret (2022). Transformative Impact of Drama in Mental Healthcare Education. I Prior, Ross W.; Kossak, Mitchell & Fisher, Teresa A. (Red.), Applied Arts and Health : Building Bridges across Art, Therapy, Health, Education, and Community. Intellect Ltd.. ISSN 978-1-78938-625-7. s. 180–192.
  • Femdal, Ingrid; Jensen, Magne Skibsted; Larsen, Ann Sofi; Lund, Beate; Luthen, Geir Sverre & Sträng, Dan Roger [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2021). Kunnskapsmegling i tverrprofesjonelle veiledningsmøter – å bevege seg «på tynn is». Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 105(5), s. 455–466. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2021-05-04.
  • Femdal, Ingrid; Antonsen, Eva Bjørg; Burton, Bruce & Lepp, Margret (2021). Building a learning environment in mental health care education through warm-upexercises. Nordic Journal of Arts, Culture and Health. 3(1-2), s. 21–33. doi: 10.18261/issn.2535-7913-2021-01-02-03.
  • Fagerli, Liv Berit & Femdal, Ingrid (2021). Dilemmaer for praksisveiledere ved varsel om fare for ikke bestått praksis. I Larsen, Ann Sofi; Luthen, Geir Sverre & Ulla, Bente (Red.), Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205523203. s. 89–119.
  • Femdal, Ingrid (2018). The right place? Users and professionals' constructions of the place's influence on personal recovery in community mental health services. International Journal of Mental Health Systems. ISSN 1752-4458. 12:26. doi: 10.1186/s13033-018-0209-z. Fulltekst i vitenarkiv
  • Femdal, Ingrid & Solbjør, Marit (2018). Equality and differences: group interaction in mixed focus groups of users and professionals discussing power. Society, Health & Vulnerability. ISSN 2002-1518. 9(1). doi: 10.1080/20021518.2018.1447193. Fulltekst i vitenarkiv
  • Brottveit, Gudrun & Femdal, Ingrid (2017). Evidens mellom objektivering og kontekstualisering. I Feiring, Marte; Knutsen, Ingrid Ruud; Juritzen, Truls Ingvar & Larsen, Kristian (Red.), Kritiske perspektiver i helsefagene - utdanning, yrkespraksis og forskning. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-55031-8. s. 255–279. doi: https:/doi.org/10.23865/noasp.19.
  • Femdal, Ingrid; Antonsen, Eva Bjørg & Lepp, Margret (2017). Studenters praksisrefleksjon med dramapedagogikk : ""det er noe annet å reflektere gjennom å gjøre enn å snakke om det"". Nordisk sygeplejeforskning. ISSN 1892-2678. 7(2), s. 152–165. doi: 10.18261/issn.1892-2686-2017-02-06. Fulltekst i vitenarkiv
  • Antonsen, Eva Bjørg; Femdal, Ingrid & Lepp, Margret (2017). Dramapedagogikk med fokus på forumspill i psykisk helsearbeid : sykepleierstudenters refleksjoner over praksiserfaringer. Tidsskrift for psykisk helsearbeid. ISSN 1503-6707. 14(2), s. 121–133. doi: 10.18261/issn.1504-3010-2017-02-04.
  • Femdal, Ingrid & Knutsen, Ingrid Ruud (2017). Dependence and resistance in community psychiatric health care - negotiations of user participation between staff and users . Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing. ISSN 1351-0126. 24(8), s. 600–609. doi: 10.1111/jpm.12407. Fulltekst i vitenarkiv
  • Femdal, Ingrid; Antonsen, Eva Bjørg; Andersen, Kirsti Lauvli & Tjøstolvsen, Inger Marie (2005). Godt rustet til sykepleieryrket? Å være i bevegelse - læring og utvikling i sykepleie : sykepleierutdanningen i Østfold, 50 år i 2005. Høgskolen i Østfold. s. 37–52.
  • Femdal, Ingrid & Fossum, Mariann (2003). Prosjekt utdanningspost, Undervisningssykehjem Fredrikstad. Høgskolen i Østfold. s. 141–193.

Se alle arbeider i Cristin

  • Johansen, Håkon; Femdal, Ingrid & Helgesen, Ann Karin (2024). Etisk refleksjon i helse- og omsorgstjeneste.
  • Tjøstolvsen, Inger Marie; Femdal, Ingrid; Leirvik, Åse Monica; Carlsson, Marianne Reinfjell & Pettersen, Roar Charles (2024). Erfaring fra egen veilederpraksis under utdanning. En dokumentanalyse av erfaringer hos studenter ved videreutdanning i veiledning for praksisveiledere slik den kommer til uttrykk i deres praksisbesvarelser.
  • Raustøl, Anne; Femdal, Ingrid; Olsen, Liv Berit; Natterøy, Cathrine Selsvold; Tveit, Bodil & de Presno, Åsne Knutson [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Hvordan kommer skikkethetsvurdering til uttrykk i praksisdokumenter i norske sykepleierutdanninger?
  • Olsen, Liv Berit; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Femdal, Ingrid (2023). Er studentene skikket for yrket? Forskerforum. ISSN 0800-1715.
  • Femdal, Ingrid (2023). Presentation of the anthology "Applied arts and health. Building bridges across arts, therapy, health, education, and community", focusing on chapter 12, "transformative impact of drama in mental healtcare education".
  • Femdal, Ingrid; Antonsen, Eva Bjørg & Lepp, Margret (2023). «Vurderte å late som om jeg var syk i dag» Betydningen av et trygt læringsmiljø som grunnlag for å delta i forumspill for videreutdanningsstudenter innen psykisk helsearbeid .
  • Olsen, Liv Berit; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen & Femdal, Ingrid (2023). Students’ suitability assessment for the profession – a survey study .
  • Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid & Del Busso, Lilliana Andrea (2023). Competence Development among Women Researchers in Academia.
  • Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Tjøstolvsen, Inger Marie; Del Busso, Lilliana Andrea & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2023). Fra «best i klassen» til systematisk arbeid for kjønnsbalanse (BESK).
  • Antonsen, Eva Bjørg & Femdal, Ingrid (2023). Hvordan løse opp i utfordrende samtaler?
  • Antonsen, Eva Bjørg & Femdal, Ingrid (2023). Hvordan løse opp i utfordrende samtaler?
  • Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Tjøstolvsen, Inger Marie & Del Busso, Lilliana Andrea (2023). Developing a Mentoring Scheme for Junior Women Researchers in Academia: Best Practice Recommendations.
  • Antonsen, Eva Bjørg; Femdal, Ingrid & Lepp, Margret (2022). Å lære psykisk helsearbeid ved bruk av dramapedagogikk.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Del Busso, Lilliana Andrea; Hardeland, Camilla; Løkkeberg, Stine Eileen Torp; Bååth, Carina Barbro & Femdal, Ingrid [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). MoU og samarbeid mellom Høgskolen i Østfold og Högskolan i Skövde. [Internett]. Högskolan i Skövdes nettside.
  • Femdal, Ingrid; Lepp, Margret & Antonsen, Eva Bjørg (2022). Å lære psykisk helsearbeid ved bruk av dramapedagogikk.
  • Femdal, Ingrid; Antonsen, Eva Bjørg & Lepp, Margret (2022). To reflect on practical experiences from mental health work using drama.
  • Fagerli, Liv Berit & Femdal, Ingrid (2021). Særskilt skikkethetsvurdering - en kartleggingsstudie.
  • Fagerli, Liv Berit & Femdal, Ingrid (2021). Opplæring av kommende sykepleiere må prioriteres! Dagens medisin. ISSN 1501-4290.
  • Fagerli, Liv Berit & Femdal, Ingrid (2021). Hvilke dilemmaer står praksisveiledere overfor når de veileder studenter som står i fare for ikke å få bestått sine praksisstudier, og hva gjør de med dilemmaene?
  • Fagerli, Liv Berit & Femdal, Ingrid (2021). Presentasjon fra studien Dilemmaer for praksisveiledere når studenter står i vare for ikke å bestå praksisstudiene.
  • Tjøstolvsen, Inger Marie & Femdal, Ingrid (2019). Simulering som utgangspunkt for veiledning i gruppe. .
  • Luthen, Geir Sverre; Femdal, Ingrid & Fagerli, Liv Berit (2019). Dilemmaer for praksislærere ved varsel om fare for ikke bestått praksis.
  • Femdal, Ingrid & Antonsen, Eva Bjørg (2019). Èn studie belyst gjennom to metoder. Bruk av feltstudie og intervju i dramaforskning.
  • Femdal, Ingrid; Antonsen, Eva Bjørg & Lepp, Margret (2019). «It is something else to reflect by doing than by talking». Nursing students’ reflections on clinical studies using drama.
  • Lepp, Margret; Femdal, Ingrid & Antonsen, Eva Bjørg (2019). Drama and forum-play in Nursing Education reflecting on practice in mental health care.
  • Tjøstolvsen, Inger Marie; Femdal, Ingrid & Antonsen, Eva Bjørg (2019). Slik kan samarbeidet bli bedre mellom høyskole og praksissted. Tidsskriftet sykepleien. ISSN 0806-7511. doi: 10.4220/Sykepleiens.2019.78356.
  • Fagerli, Liv Berit & Femdal, Ingrid (2019). Dilemmaer for praksisveiledere ved varsel om fare for ikke bestått praksis.
  • Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Gjellebæk, Camilla; Femdal, Ingrid; Andreassen, Hilde Marie & Helgesen, Ann Karin (2019). Flest kvinner tar forskerutdanning, men flest menn blir professorer. Fredriksstad Blad.
  • Tjøstolvsen, Inger Marie; Antonsen, Eva Bjørg & Femdal, Ingrid (2017). Workshop: Hvordan kan praksislærere kvalitetssikre samarbeidet med praksisplassene? Ansvar for planlegging, gjennomføring (administrering og faglig) - etterarbeid (referat og kontaktet studieleder og programansvarlig for å implementere forslag til forbedringer videre. I samarbeid med emnegruppe 4. Navn på medlemmer i gruppa som også deltok på workshop: Liv Berit Fagerli, Margret Lepp Ingrid Femdal, Eva Bjørg Ant.
  • Antonsen, Eva Bjørg; Femdal, Ingrid & Lepp, Margret (2017). "Det er noe annet å reflektere gjennom å gjøre enn å snakke om det".
  • Antonsen, Eva Bjørg; Femdal, Ingrid & Lepp, Margret (2017). "Det er noe annet å reflektere gjennom å gjøre enn å snakke om det".
  • Femdal, Ingrid (2014). Produktiv makt. Hvordan snakker brukere og helsearbeidere i psykisk helsetjeneste i kommunen om erfaringer med produktiv makt?
  • Femdal, Ingrid (2014). The matter of place in community mental health care.
  • Femdal, Ingrid (2014). Productive power. Nurse's and user's perspective on the use of power in community mental health care.
  • Løkkeberg, Stine Torp & Femdal, Ingrid (2010). Care of dying.
  • Femdal, Ingrid & Rummelhoff, Guri (2009). Gruppeveiledning - en rimelig investering Faglige utfordringer for avdelingsleder i sykehjem og erfaringer som deltaker i en faglig veiledningsgruppe.
  • Femdal, Ingrid (2009). Godt rustet til yrket?
  • Femdal, Ingrid (2007). Gruppeveiledning - en rimelig investering.
  • Femdal, Ingrid; Andersen, Kirsti Lauvli; Antonsen, Eva Bjørg & Tjøstolvsen, Inger Marie (2007). Godt rustet til sykepleieryrket?
  • Femdal, Ingrid & Fossum, Mariann (2002). Prosjekt utdanningspost : et samarbeid mellom Fjeldberg sykehjem og Høgskolen i Østfold : undervisningssykehjemprosjektet.
  • Femdal, Ingrid (2020). Samspillsmakt. Om makt og relasjoner mellom personer med psykiske helseutfordringer og ansatte innen psykisk helsearbeid i kommunen . Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. ISSN 978-82-326-4792-7.
  • Femdal, Ingrid & Rummelhoff, Guri (2007). Gruppeveiledning - en rimelig investering : faglige utfordringer for avdelingsleder i sykehjem og erfaringer som deltaker i en faglig veiledningsgruppe. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278252413.
  • Femdal, Ingrid; Andersen, Kirsti Lauvli; Antonsen, Eva Bjørg & Tjøstolvsen, Inger Marie (2007). "Nyutdannet og godt rustet til sykepleieryrket?" : sykepleieres forberedthet til sykepleieryrket, evaluert av sykepleiere et halvt år etter endt utdanning. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278252307.
  • Femdal, Ingrid (2002). Hjelp fra hjemmesykepleien : hva er viktig for mennesker med langtkommen kreft? Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:09 - Sist endret 24. sep. 2023 12:22