-
Hansen, Mette Tindvik; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Gregersen, Anne-Grethe; Andreassen, Hilde Marie; Martinsen, Mona & Olsen, Richard M.
[Show all 8 contributors for this article]
(2023).
En praksismodell for fremtiden PROFF
Praksisstudier for helse- og omsorgstjenesten i Østfold.
-
Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Andreassen, Hilde Marie; Hansen, Mette Tindvik; Gregersen, Anne-Grethe & Megrund, Kari
(2022).
En praksismodell for fremtiden PROFF.
-
Hansen, Mette Tindvik & Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide
(2022).
proACT i utdanning av sykepleiere og vernepleiere.
-
Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Gregersen, Anne-Grethe; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide & Hansen, Mette Tindvik
(2022).
Ny praksismodell skal gi sykepleiere bedre sluttkompetanse.
Sykepleien.no.
doi:
10.4220/Sykepleiens.2022.89978.
-
Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Hansen, Mette Tindvik & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen
(2021).
Veilederes perspektiver på praksisveiledning av sykepleier- og vernepleierstudenter- en fokusgruppestudie.
-
Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Hansen, Mette & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen
(2021).
Veilederes perspektiver på praksisveiledning av sykepleier- og vernepleierstudenter- en fokusgruppestudie. .
-
Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Gregersen, Anne-Grethe; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Hansen, Mette Tindvik & Hjelmeland, Inger
[Show all 13 contributors for this article]
(2019).
Sykepleier- og vernepleierstudenters sluttkomeptanse etter endt bachelorutdanning.
-
Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Vasset, Frøydis Perny & Kvilhaugsvik, Bente
(2018).
Interprofessional Learning through Virtual Meetings/Tverrprofesjonell samarbeidslæring ved hjelp av virtuelle møter.
-
Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide
(2018).
Interprofessional Learning throug Virtual Meetings/Tverrprofesjonell samarbeidslæring ved hjelp av virtuelle møter.
-
Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Vasset, Frøydis Perny & Kvilhaugsvik, Bente
(2017).
Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) ved hjelp av elektronisk verktøy - Skype.
Show summary
Bakgrunn: Allerede på 1950-tallet ble det hevdet at når studenter får samarbeide, vil de lære om, av og respektere studenter og ansatte fra andre profesjoner. Forskning viser også at det å lære sammen tverrprofesjonelt kan virke inn på kvaliteten på pasientomsorg og behandling som ytes.
Hensikt: Å undersøke bachelorstudenter i velferdsutdanninger sine erfaringer med tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS), når elektronisk verktøy (e-læring) ble brukt som pedagogisk samhandlingsverktøy.
Design og metode: Kvalitativ studie med en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. Fokusgruppeintervju ble benyttet for å få informantenes erfaringer, holdninger og synspunkter. Utvalget var ti av 20 studenter (bachelor i sykepleie, bioingeniør og vernepleie) som hadde vært med i TPS-undervisning ved tre høgskoler. Det ble gjennomført ett intervju ved hver høgskole, totalt tre fokusgruppeintervjuer. Data ble analysert ved hjelp av Giorgi sin fenomenologiske analysemodell.
Resultater: Informantene sa det var interessant å høre på studenter fra andre profesjonsutdanninger. De ble oppmerksomme på profesjonenes ansvarsområde og begrensninger. I virtuelle møter erfarte de å ha god kommunikasjon på tvers av profesjonsutdanninger og utdanningsinstitusjoner. Film med case var ifølge informantene, et godt verktøy for å synliggjøre en reell samarbeidssituasjon.
Diskusjon: Studentene skulle lære å samarbeide på tvers av profesjonsgrenser før de var ferdig med sin utdanning. Bruk av elektronisk verktøy som pedagogisk hjelpemiddel kan bidra til dette. Filmens case synliggjorde behovet for godt samarbeid, og ga studentene et tydelig grunnlag for refleksjon. Det handler om å kunne reflektere over det erfarte, diskutere det som kom frem og evaluere hva man har lært.
Konklusjon: Bruk av filmede situasjoner og diskusjon i virtuelle møter kan være gode verktøy i TPS. Forberedelser med avklaring av roller, forventninger og prosedyrer for gjennomføringen er viktig. Fasilitator ser ut til å ha en sentral rolle ved å lede og inkludere alle gruppemedlemmene i samtalen, skape trygghet og oppsummere i slutten av møtet.
-
Myhre, Kristin; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Tjøstolvsen, Inger Marie & Kvilhaugsvik, Bente
(2016).
Erfaringer fra videreutdanning om tverrprofesjonell samhandling: hva lærte vi om TPS og hva erfarte vi om bruken av nettet?
-
Tjøstolvsen, Inger Marie; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide & Myhre, Kristin
(2015).
Samhandling om felles mål ...Sykepleiestudenters læring i praksis med fokus på TPS
.
-
Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide
(2015).
Tverrprofesjonell samarbeidslæring.
-
Nilsen, Sigurd Roger; Gjellebæk, Camilla; Brynhildsen, Siri; Tjøstolvsen, Inger Marie & Johansen, Siv Groth
(2015).
Studenter trenger å lære organisering.
Tidsskriftet sykepleien.
ISSN 0806-7511.
p. 60–63.
-
Myhre, Kristin; Tjøstolvsen, Inger Marie & Brynhildsen, Siri
(2015).
Samhandling mot felles mål. Sykepleierstudenters læring i praksis med fokus på TPS.
-
Nilsen, Sigurd Roger & Brynhildsen, Siri
(2013).
Praksisstudier på tvers av sektorer.
-
Tjøstolvsen, Inger Marie; Brynhildsen, Siri & Nilsen, Sigurd Roger
(2013).
Praksisstudier på tvers av behandlingssektorer.
-
Østensvik, Elisabeth; Nilsen, Sigurd Roger & Brynhildsen, Siri
(2013).
Bruk av refleksjonskort fremmer ansattes bevisstgjøring rundt bruk av tvang.
Tidsskriftet aldring og helse.
ISSN 1890-4130.
17(1),
p. 24–27.
-
Brynhildsen, Siri
(2012).
Nursing students with teams of two - community - based peer learning project with nursing students.
-
Rummelhoff, Guri K. Rosseland; Nilsen, Sigurd Roger & Brynhildsen, Siri
(2012).
Dagsenter gir økt livskvalitet.
Tidsskriftet sykepleien.
ISSN 0806-7511.
p. 68–71.
-
Rummelhoff, Guri K. Rosseland; Nilsen, Sigurd Roger & Brynhildsen, Siri
(2012).
Dagsenter er bra for brukere og pårørende.
Fredrikstad Blad.
-
Nilsen, Sigurd Roger; Røising, Hanne Schou & Brynhildsen, Siri
(2011).
Strukturerte og planlagte refleksjonsprosesser gir erfaringsbasert kunnskap.
-
Nilsen, Sigurd Roger & Brynhildsen, Siri
(2011).
Sykepleie - et yrke med muligheter og utfordringer.
Fredrikstad Blad.
-
Nilsen, Sigurd Roger & Brynhildsen, Siri
(2011).
"Det er som et fruktfat" Sykepleie - et yrke med muligheter og utfordringer. Dette er en fortelling fra en sykepleiers hverdag i åpen omsorg.
Tidsskriftet sykepleien.
ISSN 0806-7511.
p. 76–77.
-
Røising, Hanne Schou; Brynhildsen, Siri & Nilsen, Sigurd Roger
(2011).
Strukturerte og planlagte refleksjonsprosesser gir erfaringsbasert kunnskap.
-
Brynhildsen, Siri & Nilsen, Sigurd Roger
(2010).
Pleie og omsorgstjenesten i kommunene-mulighetenes arena.
Fredrikstad Blad.
-
Brynhildsen, Siri & Nilsen, Sigurd Roger
(2010).
NRK Østfolds ettermiddagssending.
Show summary
Utfordringer for eldreomsorgen og helsearbeidere i fremtiden. Oppfølging av sak om at 1/3 av befolkningen i Hvaler kommer til å være over 67 år om 20 år.
-
-
Brynhildsen, Siri
(2008).
Tverrprofesjonell studentpraksis.
-
-
Nilsen, Sigurd Roger; Brynhildsen, Siri & Rummelhoff, Guri
(2006).
Dagsentertjenesten for eldre i Fredrikstad kommune : en kartleggingsundersøkelse.
Show summary
Hensikten med prosjektet er å gjøre en kartleggingsundersøkelse for bedre å planlegge et kvalitativt godt dagtilbid for eldre i fremtiden.
-
Nilsen, Sigurd Roger; Gjellebæk, Camilla; Brynhildsen, Siri; Tjøstolvsen, Inger Marie & Johansen, Siv Groth
(2015).
Hvordan utvikle organisatorisk kompetanse?: - en studie knyttet til sykepleierstudenters siste praksisperiode.
Høgskolen i Østfold.
ISSN 978-82-7825-439-4.
-
Nilsen, Sigurd Roger; Brynhildsen, Siri & Rummelhoff, Guri
(2007).
Dagtilbudene for eldre i Fredrikstad kommune : en kartleggingsundersøkelse.
Høgskolen i Østfold.
ISSN 9788278252093.
-
Brynhildsen, Siri
(2002).
Tildeling av hjemmesykepleie : saksbehandling, behov for sykepleie og pasientrettigheter Assignement of home nursing : case assessment, need for nursing and patient rights.
Universitetet i Oslo.