Vehicle for Sale!

Elever på TIP bruker mye tid på å studere annonser på finn.no. Nå skal de selv lage en annonse på engelsk, der de skal fremstille en bil/motorsykkel/moped til salgs.

Bilde fra Flickr

Kort beskrivelse

Elever på TIP bruker mye tid på å studere annonser på finn.no. Nå skal de selv lage en annonse på engelsk, der de skal fremstille en bil/motorsykkel/moped til salgs. Annonsen lages som en sammensatt tekst, med faguttrykk om kjøretøy i teksten. Hvordan skal du best appellere til en potensiell kjøper, hvilke tekniske finesser skal fremheves ved ditt kjøretøy?

Elevene skal så parvis svare telefonisk på hverandres annonser. Her får de praktisert 'telephone English'.

Arbeidsark med eksempler på hvordan man presenterer seg selv på telefonen, spør om informasjon m.m. følger med opplegget. Elevene øver både muntlige og skriftlige ferdigheter. 

Opplegget kan knyttes til Læringsplakaten: «Skolen og lærebedriften skal gi alle elever og lærlinger/lærekandidater like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre.» (Oppl.l. § 12 og kap. 5, og læreplanverkets generelle del)

Det kan også knyttes til formålet med engelskfaget: «For å klare oss i en verden der engelsk benyttes i internasjonal kommunikasjon, er det nødvendig å kunne bruke det engelske språket og ha kunnskap om hvordan språket brukes i ulike sammenhenger.»

Bilde fra Flickr

Kompetansemål

Engelsk

Språklæring

  • vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lytte og talestrategier tilpasset formål og situasjon
  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
  • tolke og bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon

Skriftlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
  • produsere ulike typer tekster tilpasset digitale formkrav i forskjellige digitale medier

Læringsmål

Elevene skal:

  • kunne ord og uttrykk om kjøretøy
  • kunne lage en sammensatt tekst med ord og bilde
  • mestre hvordan man fører en enkel samtale på telefon med en kunde

Refleksjon og vurdering

Forslag til egenvurdering:

Skriv en refleksjonstekst etter Del 3 og eller Del 4. Punkter som skal besvares i refleksjonsteksten:

  • Hvor godt greide du å bruke de ordene du hadde øvd på?
  • I hvor stor grad fikk du presentert ditt kjøretøy i samtalen?
  • Hvor godt tror du at du greide å overbevise kjøperen om at dette er et bra kjøretøy?

Ressurser

Forberedelser

  • Finne og øve på ord og uttrykk som beskriver en bil eller en motorsykkel.
  • Ta bilder av (eget) kjøretøy.
  • Kopiere arbeidsark (se Ressurser) eller laste opp i læringsplattform

Plan/læringsaktiviteter

Del 1

Hva heter de ulike deler av en bil på engelsk?

Utarbeide et opplegg for øving i verksted etter denne idéen:  Gule lapper med navn på deler på kjøretøy. Samarbeid med programfaglærer, få en bil i verkstedet de kan bruke til å plassere lapper på, rett ord på rett sted. Øv i grupper. (Overføringsverdi til andre programfag, elektro, bygg, restaurant og matfag, design..)

Del 2

Elevene bruker den ordbanken de har samlet til å skrive en sammensatt tekst i word.

Det skal være en salgsannonse for en bil/motorsykkel de har selv, eller de kan finne bilder og opplysninger på nettet (Bilder med Creative Commons lisens kan hentes fra Wikimedia Commons eller Flickr) 

Del 3

Svare på henvendelser per telefon. Elevene får utdelt arbeidsarket 'Speaking on the phone'

Del 4

Gjennomføre visning av kjøretøyet. Muntlig engelsk dialog: Rollespill hvor eleven bruker relevant vokabular i en samtale

Kommentarer

Elevene tente på oppgaven, gikk med liv og lyst løs på å finne engelske ord for det de syntes var viktig å finne/gi opplysninger om i en salgsannonse for et kjøretøy. Alle fikk til et fint produkt med tekst og bilde, samtidig som de fant engelske ord de hadde bruk for.

Utarbeidelse av opplegget

Gunnar Øvereng, Olav Duun vgs., Namsos

Bearbeidet av Inger Margrethe Elden, Olav Duun vgs.

Et FYRopplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

Publisert 13. des. 2018 13:03 - Sist endret 15. jan. 2021 14:45