Pimp the Customer's Car!

Et skriveopplegg som trigger interessen og fantasien til svært mange TIP/Vg2 Industriteknologielever, nemlig bilstyling. Her kan elevene, uten tanke på kostnader, style en hvilken som helst bil.

Bilde kjøpt fra Dreamstime.

Kort beskrivelse

Et skriveopplegg som trigger interessen og fantasien til svært mange TIP/Vg2 Industriteknologielever, nemlig bilstyling. Her kan elevene, uten tanke på kostnader, style en hvilken som helst bil. Opplegget fokuserer på ordinnlæring og skriftlige ferdigheter, men kan også følges opp med en presentasjon som øver muntlige og digitale ferdigheter.

Med opplegget følger et elevarbeidsark med skriveoppgaven "Pimp the Customer's Car" og et vurderingsark til bruk for læreren.

Opplegget kan knyttes til Læringsplakaten: Motiverte elever har lyst til å lære. Erfaringer med å mestre styrker utholdenheten.

Den generelle delen av læreplanen: Det er viktig å sette ord på kunnskapen, slik at den blir gjenstand for refleksjon og debatt. Formålet med engelskfaget: Språklæringen skjer i møte med et mangfold av tekster i vid forstand.

Kompetansemål

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

Skriftlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

Vg1 Teknikk og industriell produksjon

Produksjon

  • velge metoder og teknikker for overflatebehandling av ulike materialer og utføre behandlingen
  • forklare gangen i en arbeidsoppgave fra idé til sluttprodukt

Læringsmål

Elevene skal:

  • kunne bruke fagvokabular og spesielt anvende engelske verb som beskriver de handlingene som er nødvendige for å fullføre dette oppdraget
  • kunne skrive en tekst i sjangrene essay eller novelle

Refleksjon og vurdering

Benytt refleksjon og formativ vurdering i prosessen. Det er utarbeidet et forslag til hvordan skriveoppgaven kan vurderes: Vurderingsark til bruk for lærer og Vurderingskriterier for skriveoppgaven 

Ressurser

Vedlegg

Lenker

Tekster fra evt. Tracks1, chapter 6 (Cappelen Damm) or At Work1, chapter 1 (Aschehoug).

Forberedelser

Lærer må kopiere opp arbeidsoppgave til elevene og sette seg inn i oppgavene i Quizlet (se Ressurser).

Plan/læringsaktiviteter

Arbeid med tema “Car Mechanics” i klassen:

En video fra serien Pimp My Ride kan brukes som motivasjonsoppgave. Læreren kan samtale med elevene om hva de allerede kan om emnet, eventuelt kan elevene som forberedelse til timen velge seg en episode fra serien. På skolen settes de i par eller i små grupper og formidler muntlig hva som var hovedinnhold i den valgte episoden. Elevene møter på denne måten nytt vokabular i en selvvalgt setting.

Arbeid med faginnhold. Elevene kan lese om styling av biler i læreboka, bøker fra biblioteket, Internett, engelske bilmagasiner o.l., se videoer fra serien Pimp My Ride.

Arbeid med nytt vokabular og fagstoff: Oppgaver utarbeidet med verktøyet Quizlet kan brukes: Car mechanics study sets (quizlet.com). Elevene gis eksplisitte oppgaver i forhold til nivå.

Skriveoppgaven presenteres: Arbeidsark til eleven (skriveoppgaven Pimp the Customer's Car.) Oppgaven er utformet med støttende spørsmål (som en skriveramme) der elevene får hjelp med innhold. De kan velge mellom å skrive et essay eller en novelle (sjangerne forutsettes kjent).

Eleven bestemmer sjanger for teksten og får tid til å lage notater hjemme, men det er ikke lov å ha med ferdigskrevet tekst på skolen.

Oppfølging

Når elevene har fått tilbakemelding, kan arbeidet være et ypperlig emne for å lage en presentasjon til klassen, som så kan vurderes muntlig.

Kommentarer

Dette er et emne veldig mange YF elever tenner på.

Se oppslag i Rogaland avis, Motormagasinet: «Kan «pimpe» bilen din. Elever på Gand videregående skole kan både reparere skadebiler og dekorere dem etterpå».

Utarbeidelse  av opplegg

Anita Dynen Halseid, Gunta Dale og Gro Helen Preston ved Haugaland vgs.,

Torleif Sleveland, Godalen vgs., Sandnes

Et FYRopplegg utarbeidet i samarbeid med

Publisert 13. des. 2018 13:03 - Sist endret 8. juni 2021 13:06