Car Mechanics

Dette er et ganske omfattende opplegg der man kan velge å gjøre deler alt etter hvor sterk elevgruppen er faglig. Hovedfokus er muntlige ferdigheter og ordinnlæring, men opplegget øver også lesing og skriving (subjektiv skrevet artikkel).

Kort beskrivelse

Dette er et ganske omfattende opplegg der man kan velge å gjøre deler alt etter hvor sterk elevgruppen er faglig. Hovedfokus er muntlige ferdigheter og ordinnlæring, men opplegget øver også lesing og skriving (subjektiv skrevet artikkel). Elevene skal lære vokabular knyttet til bil samt få en forståelse for hvordan differensialer fungerer. De skal bruke ordlæringsstrategier, øve lesing og lesestrategier og ha et rollespill med utgangspunkt i situasjoner som kan oppstå i et bilverksted. Det inneholder lenker til aktuelt fagstoff fra NDLA og et arbeidsark knyttet til videoen. Fagstoffet er knyttet til Vg2 Kjøretøy, men mye av opplegget bør også kunne brukes på Vg1.

Kompetansemål 

Engelsk

Språklæring

  • vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

Skriftlig kommunikasjon

  • lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

Vg2 Kjøretøy

Verkstedarbeid

  • forklare oppbygning av og virkemåten til girsystemer, mellomaksler, drivaksler, differensialer og drev

Læringsmål

Eleven skal:

  • kunne navn på bilens deler og forklare noen funksjoner
  •  uttrykke seg faglig både skriftlig og muntlig
  • forstå og ta i bruk engelsk på tvers av fagfelt
  •  bruke digitale verktøy til utvikling av engelsk språkkompetanse
  • oppleve en så autentisk bruk av språket som mulig

Refleksjon og vurdering

Egenvurdering

  • I hvilken grad utnytter og vurderer du ulike situasjoner, arbeidsmåter og strategier for å lære deg engelsk?

Vurdering av medelever

  • Hva gjorde medeleven bra i samarbeidet med deg?

Vurdering fra lærer

  • Vektlegg deltagelse. Det er viktig at de blir gitt så mange muligheter for språkhandlinger og underveisvurderinger i prosessen slik at de blir trygge i situasjonen og det nye vokabularet. Vektlegg muntlig framstilling og deltagelse i klassedialogen.
  • Skriveoppgaven kan gjøres som prosessorientert skriving der elevene får tilbakemeldinger underveis fra medelever eller lærer. Endelig resultat kan vurderes med karakter.
  • Vurderingskriterier og hvordan elever møter læringsmålene som er satt for oppgaven, bør bli satt i fellesskap med klassen.

Ressurser

Forberedelser 

Samarbeid med programfaglærer slik at dette undervisningsopplegget kommer som repetisjon av fagstoff klassen har gjennomgått, og helst etter at de har jobbet med dette i verkstedet slik at de kan knytte det til egne opplevelser.

Lærer må sette seg inn i video og andre ressurser.

Plan/Læringsaktiviteter

1. Leseaktivitet:

Elevene skal lese en tekst der de møter navn på bilens deler. 

Som førlesingsoppgave kan man fokusere på aldersgruppens sannsynlige interesse for å ta sertifikat og etter hvert skaffe seg sin egen bil.

Pose the following questions:

  • How many of you have a driver’s license? Do you also own your own car? How many of you don’t have a driver’s license but are frequent passengers in cars?
  • Ask students to create a list of costs they think come with owning a car. Write their responses on the board as a bulleted list and ask the class to rank them from most expensive to least expensive.
  • Ask which expenses are onetime costs and which are expenses that may not happen immediately, but need to be budgeted.
  • Ask for the crucial “must have” before buying a car.

Arbeid med en lesetekst i klassen. Tekst fra de foreslåtte læreverkene kan for eksempel brukes (se Ressurser) eller man benytter seg av en annen tekst som omhandler bilens deler. Lærer leser teksten høyt, eller elevene leser teksten høyt i mindre grupper. Her kan resiprokal metode brukes, der man underveis stopper opp for å oppsummere informasjon, forklare ord og begreper og stille spørsmål til teksten.

For å øve bilord kan læreverkenes nettsider brukes (for eksempel fra kap 6 i Tracks 1 (Cappelen Damm) , eller elev/lærer kan lage oppgaver i Quizlet (flashcards, etc) eller Wordle (ordskyer). Ved å bruke funksjonen Advanced kan man selv sette frekvens og dermed prioritet på utvalgte ord.

De kan også bruke metoden: Make a three sheet flip card system fra Skjema for å lære fagutrykk

2 Muntlig aktivitet: vokabularøving og rollespill

How many have car repair problems?

Follow the links and do the suggested activities.

At the Garage 1 (Role play. First meeting between customer and manager in a garage. Suggested dialogue is given. NDLA)
At the Garage2 (Reading. Scanning a text to match explanations/definitions with correct words. Audio support. NDLA)
At the garage3 (Role play. Second meeting between manager and customer. NDLA)
At the garage - vocabulary2 (Jumbled sentences - interactive exercise: correct sentences by rearranging words)

Differensiering av rollespill:
De som ønsker kan improvisere fritt, mens de som vil kan lese dialogene med “snakke eller lese- stemme” i den grad de makter.

3 Watch, listen, learn and talk!

Elevene skal lære hva en differensial er, hvilken funksjon den har og om forskjellige differensialer og deres fordeler og ulemper.

Elevene ser videoen (flere ganger) How a differential works (video 4:44. NDLA) og følger arbeidsgangen i Worksheet 1: Video - How a Differential Works. De arbeider i par og noterer ned sentrale ord og begreper for deretter å forklare muntlig for hverandre eller for en annen medelev.    

4 Skriveopgave: “My Dream Car” 150-200 words

Elevene skriver en individuell tekst. How to Write a Five Paragraph Essay (NDLA) kan være til hjelp, men læreren bør understreke at det elevene skal skrive er en subjektiv tekst uten altfor strenge formelle krav.

Get inspired by these pages:
What car do you dream of owning? Top 10 Dream Cars (Chicago Tribune)
Or do you prefer a classic car?

Oppfølging

Extra task

Put tags on all the tools in the workshop and make a competition with the workshop tools.

Her kan gjerne de svake elevene få ansvar for et opplegg der de holder verktøyene fram for klassen og eleven må svare.

Kommentarer 

Dette opplegget kan tilrettelegges nivået i klassene. Noen klasser vil klare seg uten stilaser, mens andre krever mye støtte for å komme i gang. Det beste er å bli med elevene inn i verkstedet og gjøre dialogene der.

Oppgave 3 har ganske høy vanskelighetsgrad, men her kan man differensiere ved at svakere elever ser videoen og noterer ord, mens sterkere elever også må gi forklaringer muntlig. 

Utarbeidelse av opplegget

Torleif Sleveland, Godalen vgs., Sandnes

Et FYRopplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret

Publisert 13. des. 2018 13:03 - Sist endret 8. juni 2021 13:06