Kort beskrivelse
Et undervisningsopplegg for TIP, som bl.a. inneholder en metode for å lære faguttrykk, eksempelvis navn på forskjellig mekanisk håndverktøy. Med utgangspunkt i et selvlagd skjema kan elevene arbeide med ordinnlæring både i verksted og klasserom. I opplegget inngår opplysninger om en nettside for quizøvinger der elevene også kan lytte til ordene.
Opplegget kan brukes for å øve både muntlige og skriftlige ferdigheter.
Opplegget kan knyttes til Læringsplakaten: Skolen og lærebedriften gi alle elever og lærlinger/lærekandidater like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre (Oppl.l. § 12 og kap. 5, og læreplanverkets generelle del), og der det står at skolen og lærebedriften skal stimulere elevene og lærlingene/lærekandidatene til å utvikle egne læringsstrategier… (Oppl.l. § 12 og læreplanverkets generelle del)
Kompetansemål
Engelsk
Språklæring
- vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk
Muntlig kommunikasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
Skriftlig kommunikasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
Vg1 Teknikk og industriell produksjon
Tekniske tjenester
- velge riktig håndverktøy og utstyr for service, vedlikehold og reparasjoner
Læringsmål
Elevene skal:
- lære en strategi (metode) for å øve vokabular
- lære engelske faguttrykk knyttet til programområde
- bruke vokabularet i en skriftlig oppgave
Refleksjon og vurdering
- Gloseprøve
- Eleven tester og vurderer seg selv og medelev
- Muntlig høring av to elever som lager setninger av hvert av faguttrykkene.
Ressurser
- Verktøy fra praksis/verkstedet er det beste utgangspunktet. Snakk med faglærer og bli enig om hvilke verktøy/begreper som er prioritert. Slike lister finnes for eksempel i programfagbøker.
- papirark størrelse A4, gjerne ulike farger (se forberedelser)
- Quizlet. Internettside med gratis materiale, som er veldig anvendelig (http://quizlet.com/). Skriv f.eks. car mechanics i søkefeltet og få opp gloselister, quiz m.m. Elevene trenger øreplugger eller hodetelefoner for å høre korrekt uttale av ordene. Elevene kan også selv lage sin egen quiz, flascards m.m. Her kan dessuten lærer og elever logge på via facebook og definere en klasse som deler sine opplegg.
- Det som er fint med et et papirbasert opplegg, slik det blir beskrevet under Forberedelser, er at det også kan brukes i verkstedet.
Forberedelser
Lærer:
- Ta tre A4ark, gjerne i ulike farger. Legg de tre arkene oppå hverandre og skyv dem fra hverandre med ca. 4 cm avstand nederst. Brett toppen over slik at de tre toppendene på arket treffer bunnendene. Sett to stifter i arkene på toppen og klipp alle arkendene utenom det nederste.
- Se foto vedlagt illustrasjon av ferdig skjema.
Plan/læringsaktiviteter
- Elevene får utlevert skjemaene (se Forberedelser).
- Et opplegg i klasserommet kan være å dele klassen i "enere" og "toere" og gi enerne verktøynavn på norsk og toerne på engelsk. La enere og toere sitte sammen, og så kan de teste hverandre. Enerne har svaret til toerne og omvendt fordi oversettelsen for navnet på norskarket er på samme sted på engelskarket. Enereleven løfter på "navneflippen" og skriver oversettelsen under.
- På verksted kan man også tenke seg at det er et bilde av verktøyet og den engelske betegnelsen kommer til synet når man løfter flippen, mens oversettelsen står på undersiden. Elevene kan lage disse selv etter hvert som ulike grupper faguttrykk skal læres: verktøy, maskiner prosesser etc.
- Øvelse i verksted: Elevene forklarer et arbeid de utfører på engelsk. Dette kan tilpasses/differensieres ved graden av bruk av skjema.
- Lage en arbeidsrapport/logg/blogg av noe de har laget i verksted, der det stilles krav til bruk av faguttrykk.
Oppfølging
Dette skjemaet kan brukes til glose og regellæring i alle fag.
Kommentarer
Elevene skjønner fort ideen og kommer raskt inn i jobben med å lære glosene. I noen klasser vil konkurranser trigge innsatsen.
Utarbeidelse av opplegg
Torleif Sleveland og fellesfagkolleger på Godalen vgs., Sandnes
Et FYRopplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret.