Formal and Informal language

Dette opplegget fokuserer på språklæring og skriftlige ferdigheter.

Kort beskrivelse

Elevene skal identifisere eksempler på uformelt språk gjennom en brainstorm og vurdere språkbruk i forskjellige situasjoner. Videre skal de omskrive en veldig uformell jobbsøknad til passende språk. Neste oppgave innebærer at de skal lese en artikkel og en blogg om rapperen 50 Cent, jobbe med å identifisere forskjellene i språklige uttrykksmåter og forklare effekten av disse forskjellene.

I Læreplan for engelsk - Formål - står det at det er “nødvendig å kunne bruke det engelske språket og ha kunnskap om hvordan språket brukes i ulike sammenhenger”...” Videre betyr det å kunne ta hensyn til kulturelle omgangsformer og høflighetskonvensjoner når vi bruker språket.” Gjennom arbeidet med dette opplegget utvikles elevens forståelse for forskjellige teksttyper og kontekstavhengig språkbruk. Til opplegget e følger det tre arbeidsark.

Bilde: Fra Wikimedia Commons (Share-Alike-Licence)

Kompetansemål

Kompetansemål engelsk

Skriftlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lese- og skrivestrategier tilpasset formål og type tekst
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
  • bruke mønstre for rettskriving, ordbøying og variert setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst

Læringsmål 

Elevene skal kunne:

  • identifisere og sammenligne eksempler på formelt og uformelt språk.
  • kunne skrive en formell tekst (her jobbsøknad).
  • vurdere effekten av forskjellige typer språkbruk.

Refleksjon og vurdering

Jobbsøknaden skal par- og egenvurderes hovedsakelig i forhold til om eleven har brukt språk tilpasset formålet, men også i forhold til å kunne utrykke seg presist. 

Eleven skal klare å gi konkrete eksempler på formelle og uformelle trekk i tekstene og beskrive effekten av språkbruk. Elevens svar bør være en vurdering av språkbruken og ikke bare oppramsing av eksempler.

Ressurser

Vedlegg:

Lenker:

  • 50 Cent tsunami joke upsets fans (article in Toronto Sun)

Forberedelser

Lærer:

  • Les over alle tekster som elevene skal jobbe med
  • Ha egen liste med eksempler på uformelt språk i bakhånd i tilfelle klassen trenger hjelp med å komme i gang.

Plan for opplegget

  1. Engaging the pupils:

    Brainstorm informal language: expressions, words and forms. It may be an idea to have a rule about no swear words and also to have one whole section for abbreviations (LOL, BFF, etc.). This exercise is designed to motivate the students as they realize how much knowledge about informal language they already have

    Vedlegget Lesson Plan er en detaljert plan for opplegget med anslått tid, aktiviteter og hensikten med hver aktivitet. Planen er ment for elevene slik at de vet hva de skal gjøre og hvilke mål de arbeider mot. Vedlegget inneholder en ekstra kolonne med ytterligere forklaringer og forslag til læreren. Denne kolonnen bør slettes før planen gis til elevene.

  2. Goals:

    Read the goals for the lesson - make sure students understand each of them and ask them to reflect over the question: Are you committed to achieving these goals?

  3. Analyzing language:

    When would you use the examples that we have found?  Individual work: Use Worksheet 1 - Table for informal words (in Resurser) and put each word from the brainstorming activity into the column for the situations you would use them.

  4. Discussion:

    What level of language is required in different situations? Which words can be used in which situations, for example in emails you may send your teacher (a formal request or a quick question)?

  5. Reading and writing:

    The pupils are given Worksheet 2: Informal job application (in Ressurser). They should read through the job application and identify all of the examples of informal language.

    Next they rewrite the text in formal language suitable for a job application (they will have to write the whole text, not just cross out and rewrite). Consider providing the application for students in a digital form for those who are reluctant to write. This work with the example of an informal job application can also be simplified by instructing students to circle 5, 10 or 15 examples of informal language and rewrite just these terms.

  6. Self-and peer-evaluation 

    At this stage students should work in pairs to self and peer evaluate the job application that they have written. They should consider their own and each other’s texts specifically in terms of formality of language and the effect of this language.

  7. Levels of formality:

    The pupils are to read two different types of texts about the same event: 50 Cent’s Tweets Mock Tsunami Victims in Japan…All for “Shock Value” (blog) and 50 Cent tsunami joke upsets fans (article) (links in Resources). They are going to identify different levels of formality by highlighting or underlining examples of formal or informal language. It is important that the pupils understand that what people are quoted as saying in the articles cannot be changed since they are quotes.

    Discuss with a partner the different levels of formality you found and your response to them.

  8. Individual writing

    The pupils are to write a paragraph or two in which they should show their ability to analyze language.

    Task: Explain how the article and the blog differ when it comes to the level of formality. Give examples from each text in your answer.

Vedlegget Lesson Plan er en detaljert plan for opplegget med anslått tid, aktiviteter og hensikten med hver aktivitet. Planen er ment for elevene slik at de vet hva de skal gjøre og hvilke mål de arbeider mot. Obs! Vedlegget inneholder en ekstra kolonne med ytterligere forklaringer og forslag til læreren. Denne kolonnen bør slettes før planen gis til elevene.

Oppfølging

  • Elever som trenger større utfordringer, kan jobbe videre med å skrive en jobbsøknad relevant for sitt programområde. Alternativt kan elevene lage rollespill om et jobbintervju hvor vekten er lagt på å bruke formelt språk i en muntlig sammenheng.

Kommentarer

  • Det kan være relevant for elevene å bruke aktuelle yrkessituasjoner i tabellen hvor de skal plassere ordene fra brainstormen, som for eksempel, en sms til en kollega, en epost til sjefen, osv. istedenfor de mer generelle som er gitt.
  • Elevene synes ofte at det er vanskelig å sette ord på hva som gjør en tekst mer eller mindre formell. Det er derfor lagt opp til «scaffolding» i oppgaven om å skrive om språkbruk i artikkelen og bloggen. De skal først identifisere eksempler av formelt eller uformelt språk, så snakke sammen om effekten av språket ift. hvordan man evaluerer kilden og forfatteren, for så å skrive et avsnitt om dette. 

Utarbeidelse av opplegg

Bronia Hamilton, Ulsrud vgs., Oslo

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med 

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 8. juni 2021 13:06