Kort beskrivelse
Bildet, lydfilen og teksten skal presenteres i en glog, en digital poster som er en sammensatt tekst i seg selv (her lagd i programmet Glogster). Opplegget øver leseferdigheten og skriveferdigheten, samt muntlige og digitale ferdigheter.
Med opplegget følger prosjektplan for prosjektet The creation of a self-portrait og forslag til egenvurderingsark.
Opplegget kan knyttes til Læringsplakaten, der det står at elevene skal «…få mulighet til å bruke sine skapende evner gjennom ulike aktiviteter og uttrykksformer. Dette kan gi grunnlag for refleksjon, følelser og spontanitet.»
Kompetansemål
Engelsk
Språklæring:
- vurdere egen framgang i arbeidet med å lære engelsk
Muntlig kommunikasjon:
- vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
- uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
Skriftlig kommunikasjon:
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- produsere ulike typer tekster tilpasset digitale formkrav i forskjellige digitale medier
Vg2 Media og kommunikasjon
Mediedesign og medieuttrykk:
- bruke form og farger som virkemidler i egne produksjoner og vurdere virkemidlene
Medieproduksjon:
- lagre medieprodukter i ulike formater på lagringsmedier og gjøre rede for aktuelle distribusjonsformater i ulike medier
Læringsmål
Elevane skal kunne:
- lese fagtekst(er) om foto for å tilegne seg nyttige begrep
- samle ord til en ordbank/ word cloud
- skrive logg som notat til lydfil, kreativ skriving inspirert av eget foto.
- lese inn logg på lydfil og laster den opp på glog’en
- bruke verktøyet Glogster for å presentere arbeidet sitt
Refleksjon og vurdering
Elevene skal reflektere over egen læring ved å skrive en evaluering helt til slutt.
Dette synes jeg at jeg fikk til…Dette jobbet jeg med å få til…Dette synes jeg var spesielt vanskelig…Det jeg vil at du må se spesielt på…Spørsmål til læreren:…Jeg synes at jeg fortjener karakteren…fordi…
I dette undervisningsopplegget er det rom for at læreren kan veilede underveis. Læreren vurderer lydfil og skriftlig produkt i sluttvurdering.
- Evalueringsskjema for elevene: Student Assessment Instruction (pdf)
Ressurser
Elevene må ha et foto de har tatt selv. Hvis de ikke har noe (‘æ va itj me på de prosjækte’) kan læreren ha en bank med bilder, som elevene i så fall kan beskrive og bli inspirert av.
- Læreren forbereder en begrepsliste for å 'spe på' elevenes egen.
- Tekst fra nettet om foto. Forslag: Fine-art photography (wikipedia)
- Elevlisenser til Glogster
- Prosjektplan for elevene: The creation of a self-portrait (pdf)
- Evalueringsskjema for elevene: Student Assessment Instruction (pdf)
Forberedelser
Elevene må ha et foto de har tatt selv. Hvis de ikke har noe(‘æ va itj me på de prosjækte’) kan læreren ha en bank med bilder, som elevene i alle fall kan beskrive og bli inspirert av. Lærerens begrepsliste.
Læreren genererer brukernavn og passord til glogster.com.
Plan/læringsaktiviteter
Time 1+2:
Introduksjon av emnet, presentasjon av fagtekst, samling av begreper til fagordbanken. Elevene skimmer fagteksten (se lenke) for å lære faguttrykk. Elevene fordyper seg kun i de delene av teksten som er relevant for egen glog.
Time 3+4:
Produksjon av lyd/logg/tekst/glog (gjøres ferdig hjemme om nødvendig)
Time 5+6:
Presentasjon. Elevene kan se/ lese hverandres glog’er.
Detaljert plan for opplegget (dokument som deles ut til elevene): The creation of a self-portrait
Oppfølging
Om ønskelig kan klassen velge ut de to beste glog’ene og begrunne valgene. Da får de brukt fagbegrepene i en ny setting.
Kommentarer
Noen MK-elever opplevde Glogster som et noe begrensende program. For læreren opplevdes det som en fordel å ha alle glog'ene samlet på et sted.
Utarbeidelse av opplegg
Tale Søbstad, Byåsen vgs., Damir Budimlic, Tiller vgs., Anita Sjøvik Olsen, Charlottenlund vgs., Trondheim
Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med FYR-koordinator Astrid Myskja, Sør-Trøndelag og Fremmedspråksenteret.