Beskrivelse
Elevene skal jobbe i gruppe og lage en poster, brosjyre (på papir eller digitalt) eller web-presentasjon på engelsk om fordelene ved amming. Sluttproduktet skal brukes av den lokale helsestasjonen, som er avhengig av å kommunisere på engelsk med en del av brukerne. Gruppeprosjektet krever både muntlige, skriftlige (ev. digitale) og kommunikative ferdigheter.
Metodikken vil bli kommentert under rubrikkene Forberedelser, Plan for opplegget og Refleksjon og vurdering og vil vise spesielt det å lage en poster som metodisk grep.
I og med at holdningene til amming er forskjellige, kan opplegget knyttes til Læreplanverket for Kunnskapsløftet – Prinsipper for opplæringen, der det står at opplæringen skal fremme kulturforståelse og bidra til utvikling av både selvinnsikt og identitet, respekt og toleranse. Opplegget kan og knyttes til formålet med programfaget der det står: Opplæringa i felles programfag skal utvikle kunnskapane og ferdigheitene til elevane innanfor kommunikasjon og samhandling, og gi eit grunnlag for arbeid med menneske i alle livssituasjonar.
Kompetansemål
Engelsk
Muntlig kommunikasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
Skriftlig kommunikasjon
- lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
- skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
- produsere ulike typer tekster tilpasset digitale formkrav i forskjellige digitale medier
- vurdere forskjellige kilder og bruke innhold fra kildene på en selvstendig, kritisk og etterprøvbar måte
Kultur, samfunn og litteratur
- fordype seg i et faglig emne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette
Læringsmål
Elevene skal:
- lære å bruke faglige tekster fra nettet og en video for innhenting av informasjon
- lage en poster, brosjyre (på papir eller digitalt) eller en web-presentasjon
- kunne presentere sluttproduktet og arbeidet frem mot dette muntlig
- begrunne faglige og kommunikative valg de har tatt
- ha så god kvalitet på sluttproduktet at den lokale helsestasjonen skal kunne bruke det
Refleksjon/Vurdering
En fare med gruppeprosjekter som metode er at ikke alle får vist kompetansen sin – at noen blir for dominerende, og at noen blir "gratispassasjerer". Derfor bør både lærer og medelever stille oppfølgingsspørsmål etter den muntlige presentasjonen, og elevene skal vurdere hverandres poster/presentasjon skriftlig og på et eget skjema (Worksheet 4: Peer- and self-assessment). Dessuten bør alle elevene levere inn en kort, skriftlig underveislogg til læreren, f.eks etter 4.time. (Worksheet 3: Individual log). På denne måten må elevene reflektere både over egen og gruppas arbeidsinnsats og læringsutbytte.
Utdanningsdirektoratet har utarbeidet en revidert veiledning til læreplanen i engelsk, hvor de bl.a. lenker til Fremmedspråksenterets sider når det gjelder grunnleggende ferdigheter i engelsk..
Ressurser
- Kortversjon av Gro Nylanders video "Breast is Best". Fullversjonen av denne videoen kan bestilles fra: HEALTH-INFO, Video Vital AS, P.O. Box 5058 Majorstua, 0301 Oslo, NORWAY, eller: HEALTH-INFO@videovital.no
- Infant and Young Child Feeding. Kort artikkel fra Unicef. Denne ressursen kan brukes til differensiering fordi den inneholder både en kort artikkel og muligheter til å lenke seg videre til mere spesifikt fagstoff.
- Promoting and Supporting Breast-Feeding. Denne ressursen fra American Academy of Family Physicians (AAFP) kan brukes til differensiering fordi den inneholder både en kort artikkel og muligheter til å lenke seg videre til mere spesifikt fagstoff.
- Praktiske råd for å lage en poster fra ArtSkills
- Engelsk digital ordbok for helsepersonell fra MedicineNet
- «Engelske ord og uttrykk for helsepersonell» er en liten, norsk-engelsk ordliste, som kan bestilles fra MEDLEX Norsk Helseinformasjon
- Worksheet 1: Describing the project "Breast is Breast" (pdf)
- Worksheet 2: Vocabulary work (pdf)
- Worksheet 3: Individual log (pdf)
- Worksheet 4: Peer- and self-assessment (pdf)
Forberedelser
Lærer:
- Bestill videoen "Breast is Best" ev. finn fram kortversjonen (se Ressurser). Merk at det er mulig å velge engelsk teksting.
- Trykk opp Video Vital’s description fra websiden til videoen "Breast is Best" (teksten finnes rett under video) og sjekk de andre lenkene.
- Bestill eventuelt klassesett av ordlista fra MEDLEX
- Skriv ut og kopier opp arbeidsark til elevene (se Ressurser)
- Lærer bør sammen med elevene bestemme seg for om sluttproduktet skal være en poster, en vanlig papirbrosjyre, et web-produkt, som kan publiseres på kommunens eller helsestasjonens hjemmeside, eller om elevene skal stilles fritt i valg av medium. Hvilke ressurser som finnes i klassen og lærerens egen kompetanse kan avgjøre valget.
Plan for opplegget
1-2. time:
Be elevene skrive (på engelsk) minst 5 gode grunner til at mødre bør amme barna sine og minst 2 årsaker til at ikke alle gjør det. Oppsummer i klassen og diskuter hvordan man kan nå frem til ulike målgrupper med informasjon om amming.
Gi en skriftlig presentasjon av prosjektet (Worksheet 1:Describing the project "Breast is Breast"). Avgjør sammen med elevene valg av presentasjonsform (se Forberedelser) og del inn i grupper.
Som en forberedelse til videoen "Breast is best" og til teksten Video Vital’s description arbeider elevene med Worksheet 2: Vocabulary work - en stategi for å aktivisere førkunnskaper og rette fokus mot fagvokabular.
3-4. time:
Elevene gjøres kjent med kilder for ytterligere kunnskap om emnet (se Ressurser) og jobber med sin egen presentasjon. En poster kan lages med tusj/farger på kartong eller lages på en PC og skrives ut etterpå. Det finnes en rekke bruksanvisninger på nettet – en av dem er vist under Ressurser. Fordelene med å bruke poster i denne sammenhengen er at også kreative elever får vise kompetanse, og at elever må jobbe med å produsere korte, men faglige presise tekster og vise kommunikative ferdigheter.
For refleksjon over egen læring og bidrag til gruppas læring leverer elevene en kort, skriftlig, individuell underveislogg (Worksheet 3: Individual log til læreren).
5-6.time:
Gruppene presenterer sluttproduktene sine. Medelevene fyller ut evalueringsskjema (Worksheet 4: Peer- and self-assessment) og leverer det skriftlig til faglærer og stiller, sammen med faglærer, muntlige spørsmål til de gruppene som har presentert sitt produkt. Denne metoden vil kunne fremme aktiv lytting.
Oppfølging
Det er mulig å utvide dette prosjektet til å bli tverrfaglig: Engelsk og Helsefremmende arbeid (Læreplan for helse- og oppvekstfag Vg1) eller Engelsk og Kosthold og livsstil (Læreplan for Restaurant og matfag Vg1).
Kommentarer
Jeg har prøvd dette prosjektet sammen med faglærer i det faget som hette Mat og helse på Vg1 i R94. Elevene ga positive tilbakemeldinger på prosjektet , og noen, men ikke alle sluttproduktene ble gode.
Utarbeidelse av opplegg
Fremmedspråksenteret