Knitting Know-How

Opplegget har som mål at eleven skal beherske et engelsk basisvokabular i strikking. Dette skjer gjennom lytteøvinger og arbeid med vokabular (muntlig og skriftlig).

Opplegget har som mål at eleven skal beherske et engelsk basisvokabular i strikking. Dette skjer gjennom lytteøvinger og arbeid med vokabular (muntlig og skriftlig).

Kort beskrivelse

Med opplegger følger lenker til videoer og arbeidsoppgaver og støtteark for innlæring av vokabular, samt fasit og karakterskala for gloseprøve.

Grunnleggende ferdigheter i muntlig og skriftlig øves

  • i lytting gjennom lytting til engelske instruksjonsvideoer
  • i muntlig samhandling først med medelever, så med lærer
  • i skriftlig kompetanse gjennom skriftlig gloseøving

Opplegget kan knyttes til Generell del av læreplanen: Opplæringa skal derfor ta vare på og utdjupe den kjennskapen elevane har til nasjonale og lokale tradisjonar den heimlege historia og dei særdrag som er vårt bidrag til den kulturelle variasjonen i verda." (s.2).  Det kan også knyttes til formålet med programfaget: Opplæringen skal bidra til videreføring av håndverkstradisjoner og forståelse for håndverkets betydning i samfunnet.

Kompetansemål

Engelsk

Språklæring

  • vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

Vg1 Design og håndverk

Produksjon

  • konkretisere og begrunne egen idé, egen arbeidsprosess og eget produkt i forhold til etiske og estetiske normer, bestillinger og økonomiske, materielle og tidsmessige rammer for arbeidet
  • lage og bruke arbeidstegninger og annen relevant dokumentasjon i arbeid med produktutvikling og produksjon

Kvalitet og dokumentasjon

  • dokumentere og kvalitetssikre egen produksjon og kompetanse på en hensiktsmessig måte

Læringsmål 

Eleven skal kunne:

  • videreutvikle grunnleggende kompetanse innen strikking ved å designe et strikkeprodukt
  • bruke grunnleggende engelsk vokabular om strikking og kunne beskrive strikkeprosessen på engelsk (muntlig).

Refleksjon og vurdering

Underveisvurdering:

Step 5 muntlig strikkebeskrivelse som i step 4: Her vil lærere og medelever kunne gi muntlig tilbakemelding på hvor godt strikkeprosessen er beskrevet. Læreren kan eventuelt gi muntlig karakter på dette.

Sluttvurdering:

Gloseprøve med karakter

Ressurser

Vedlegg

Lenker

Forberedelser 

Lærer må se gjennom videoene og kopiere opp, evt. laste opp arbeidsark 14 i elevenes læringsplattform. Lærer må også kopiere opp mal til Placemat consensusaktivitet og sette seg inn i arbeidsmåten.

Elevene må ta med strikketøyet fra programfagstimene til engelsktimene.

Plan for opplegget

Føraktiviteter

  1. Elevene arbeider i grupper på 34 med en Placemat consensus  aktivitet (se Ressurser) : Why do you think knitting is so popular these days increasingly also among boys? Dette er en struktur fra samarbeidslæring: Læreren deler ut en mal til hver gruppe. Malen legges i midten, og hver elev får tildelt sitt «felt». Først jobber hver elev for seg og skriver sine forslag i sitt felt. Deretter presenterer gruppemedlemmene etter tur forslagene sine for de andre i gruppa før de får i oppdrag å enes om f. eks. de 34 viktigste momentene. Disse skal skrives i midtfeltet. Aktiviteten oppsummeres i plenum ved at gruppene presenterer sine midtfelt. Kort plenumsdiskusjon.
  2. Vi ser på strikkefilmene fra Youtube en eller begge (se Ressurser).

Lytting

Step 1 

Vi ser på strikkefilmene fra Youtube en eller begge (se Ressurser).

Vi ser strikkefilmene fra YouTube en gang til mens elevene noterer de glosene de hører brukt om strikking. Vi oppsummerer dette i klassen og på tavla.

Muntlig aktivitet

Step 2 –gloseøving

Elevene får utdelt Worksheet 1 og Worksheet 4 (se Ressurser). Elevene hører hverandre to og to. Differensiering: Worksheet 1 er for alle, Worksheet 4 er for elever som ønsker mer utfordringer. Elevene fyller ut Worksheet 2 og Worksheet 3 (se Ressurser). I Worksheet 1 ligger det også en paroppgave der de må bruke de nye ordene for å gjette hvilket produkt som skal lages.

Step 3 – gloseprøve

i Worksheet 2 og 3, elevene retter hverandres prøver etter fasit (Worksheet 1). Se vedlegg Knitting grades and karakterskala gloseprøve (se Ressurser).

Step 4 muntlig strikkebeskrivelse

Elevene beskriver prosessen på engelsk mens de strikker (23 elever sammen). Når de har øvd, gjentar de dette sammen med læreren.

Refleksjon og vurdering

  • Underveisvurdering: Step 5 muntlig strikkebeskrivelse som i step 4: Her vil lærere og medelever kunne gi muntlig tilbakemelding på hvor godt strikkeprosessen er beskrevet. Læreren kan eventuelt gi muntlig karakter på dette.
  • Sluttvurdering: Gloseprøve med karakter

Oppfølging 

  • Opplegget kan med fordel gjentas etter noe tid.
  • Hva husker vi? Hva har vi lært?

Utarbeidelse av opplegg

Astrid Myskja og Stål Havik, Charlottenlund videregående skole, Trondheim

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med  Fremmedspråksenteret. 

Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike CC BY-NC-SA

 

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 8. juni 2021 13:06