Designing a Comfortable Chair - Design, arts and crafts

Elevene trenes opp i leseferdigheter som innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i et tekstutdrag fra Designing a Comfortable Chair og lærer faglig vokabular knyttet til dette programområdet gjennom å løse skriftlige oppgaver. Elevene skal også tegne sin egen drømmestol, beskrive denne og tenke seg til hvordan de kan selge ideen sin til en fremtidig produsent.

Charles Rennie Mackintosh - Chair - 1903 (Wikimedia Commons)

Kort beskrivelse

Elevene trenes opp i leseferdigheter som innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i et tekstutdrag fra Designing a Comfortable Chair og lærer faglig vokabular knyttet til dette programområdet gjennom å løse skriftlige oppgaver. Elevene skal også tegne sin egen drømmestol, beskrive denne og tenke seg til hvordan de kan selge ideen sin til en fremtidig produsent.

Med opplegget følger en tekst for lesing med vokabularliste, arbeidsark til elevene (tasks 14) og forslag til websider som kan brukes som en inspirasjon. 

Kompetansemål

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

Skriftlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede leseog skrivestrategier tilpasset formål og type tekst
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

Vg1 Design og håndverk

Produksjon

  • bruke relevante faguttrykk i samtale og drøfting med kunder, brukere og kollegaer

Kvalitet og dokumentasjon

  • presentere, begrunne og argumentere for egne produkter, tjenester og produksjonsprosesser

Læringsmål 

Elevene skal kunne:

  • bruke engelske ord og uttrykk i forhold til fagterminologi
  • lese og finne informasjon eller opplysninger som er uttrykt i tekster
  • bruke ord og tilegnet kunnskap i skapende arbeid og skriving 

Ressurser

  • Tekst: Designing a comfortable chair (Utdrag. Kilde: Building chairs, The Art of Woodworking, produced by St. Remy Press, Montreal/New York, 1994)
  • Arbeidsark for elevene som inneholder arbeidsoppgaver (Tasks 14) knyttet til teksten (true and false statements, vocabulary practice, and compehension questions). In the fourth assignment the pupils are to draw their own dream chair followed by a 56 paragraph text.

Nettressurser:

Forberedelser

Lærer:

  • Leser gjennom tekst og oppgaver og gjør eventuelle tilpasninger. Ser gjennom nettsidene som er oppgitt.
  • Kopierer opp teksten og arbeidsarket til elevene, eller laster disse opp i skolens læringsplattform

Plan for opplegget

Step 1: How would you describe a comfortable chair?

  • As an introduction to the topic the website Vitra Design Museum: 100 masterpieces (Ressurser) can be used.
  • In pairs the pupils are asked to pick out the five chairs they think will be the most comfortable ones. Ask them to give at least three arguments for their choice. Then share results with other pairs, in groups or in class.    

Step 2:

  • Read the text Designing a comfortable chair individually or in pairs and work with Task 1  3 on the Worksheet, focusing on comprehension and vocabulary building.

Step 3: 

  • The pupils are to make a drawing (task 4) of their dream chair, then describe in writing their invention and suggest how to promote a future producer of the product. 

Refleksjon og vurdering

Punkter til egenvurdering i en plenumsdiskusjon:

  • Hva har jeg lært?
  • I hvilke situasjoner vil jeg ha nytte av dette?
  • Hva kan jeg gjøre for å bli enda bedre?
  • Hvordan gjør dette meg til en bedre fagarbeider?

Oppfølging

Opplegget brukes som innføring i temaet om  Building Chairs og vurderes uten karakter.

Se også oppleggene Chairbuilding basics og Customfitting a chair.

Kommentarer

Oppgaven ble til etter forslag fra programlærer Hans Eggen, Skedsmo vgs., med bakgrunn i elevenes ønske om mer yrkesretting

Noen elever har stor motvilje mot å snakke engelsk. Ved å lese får de gode muligheter til å finne ut hvordan de kan forklare basisprinsipper om det å bygge en stol og dessuten utvide vokabularet sitt. 

Utarbeidelse av opplegg

Marina Braathen, Skedsmo vgs.

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike CC BY-NC-SA

 

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 8. juni 2021 13:06