Custom-Fitting a Chair

Dette opplegget øver lesing som grunnleggende ferdighet. I denne sammenhengen innebærer dette å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i en tekst om hvordan de kan lage en skreddersydd stol til en tenkt kunde. I tillegg er det fokus på muntlige ferdigheter.

Vitruvian Man Measurements, a derivation of the Vitruvian Man by Leonardo Da Vinci. Wikimedia Commons.

Kort beskrivelse

Elevene lærer faguttrykk og måleenheter (inches og degrees) og å kommunisere om og presentere fagstoff fra dette programfagområdet som rollespill. 

Opplegget kan knyttes til Læreplanverket for Kunnskapsløftet – Prinsipper for opplæringen, der det står at opplæringen skal oppmuntre elevene ved blant annet å klargjøre målene for den og legge til rette for varierte og målrettede aktiviteter. Opplegget kan og knyttes til lesing som grunnleggende ferdighet i Design og håndverk: Å kunne lese i design og håndverk innebærer å finne, reflektere over, forstå og anvende aktuell faglitteratur innen design og håndverk. Det innebærer også å tolke og bruke skriftlig og visuelt språk, arbeidstegninger og beskrivelser med tegn og symboler.

Kompetansemål

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram

uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

tolke og bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon

Skriftlig kommunikasjon

vurdere og bruke egnede lese og skrivestrategier tilpasset formål og type tekst

lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram

Vg1 Design og håndverk

Produksjon

bruke relevante faguttrykk i samtale og drøfting med kunder, brukere og kollegaer

Kvalitet og dokumentasjon

presentere, begrunne og argumentere for egne produkter, tjenester og produksjonsprosesser

Læringsmål 

Elevene skal kunne:

  • bruke engelske ord og uttrykk i forhold til fagterminologi
  • bruke måleenheter som inches, degrees and cm
  • kommunisere om faglige prosesser
  • lese og finne informasjon eller opplysninger som er uttrykt i tekster
  • snakke sammenhengende om en skreddersydd stol i eget programfag med enkelt og presist språk

Refleksjon og vurdering

Punkter til egenvurdering i en plenumsdiskusjon:

  • Hva har jeg lært?
  • I hvilke situasjoner vil jeg ha nytte av dette?
  • Hva kan jeg gjøre for å bli enda bedre?
  • Hvordan gjør dette meg til en bedre fagarbeider?

Vurderingskriterier:

  • Hovedvekt på faguttrykk
  • Evne til å kommunisere muntlig

Vurderes med karakter. Dersom forholdene ligger til rette og programfaglærer kan være tilstede ved rollespilloppgaven, kan karakter også settes i programfaget.

Ressurser

Reading: Text with illustration (pdf) (Kilde: Building chairs, The Art of Woodworking, produced by St. Remy Press, Montreal/New York, 1994)

Woorksheets:

  1.  Vocabulary list and exercise (pdf) (Prereading activity)
  2. Tasks for reading comprehension and language practice (pdf) ( 1a,1b, 2a,2b: Understanding the text, Working with measurements, Role play activity)

Websites which may be used for inspiration:

Forberedelser

Lærer:

  • Leser gjennom tekst og oppgaver og gjør eventuelle tilpasninger. Ser gjennom nettsidene som er oppgitt.
  • Kopierer opp teksten og arbeidsarket til elevene, eller laster disse opp i skolens læringsplattform.
  • Målebånd som viser tommer og centimeter.

Plan for opplegget

Step 1: Prereading and whilereading activities:

The pupils start with the vocabulary list and use highlighters in order to focus on familiar and unfamiliar words before reading the illustrated text:

Step 2, 3 and 4 are to be found here: 

Step 2: Individual work: 

comprehension questions (true/false sentences, questions)

Step 3: Group work: measurements.

The pupils practise taking the necessary measurements to make a customfitting chair.

Step 4: Group work: roleplaying activity. 

A foreign Englishspeaking customer has decided to order a custombuilt chair at your workshop. You are ...

Oppfølging

Opplegget brukes videre i matematikk i forbindelse med at elevene skal lage en stol (f.eks. mål, vekt, geometri).

Se også oppleggene Chairbuilding basics og Designing a chair.

Kommentarer

Oppgaven ble til etter forslag fra programlærer Hans Eggen, Skedsmo vgs., med bakgrunn i elevenes ønske om mer yrkesretting.

Noen elever har stor motvilje mot å snakke engelsk. Ved å se, lytte og lese får de gode muligheter til å finne ut hvordan de kan forklare prosessen med å ta mål for å lage en skreddersydd stol.  

Utarbeidelse av opplegg

Marina Braathen, Skedsmo vgs.

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med  Fremmedspråksenteret. 

Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike CC BY-NC-SA

 

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 8. juni 2021 13:06